Spaarsaldo

Het werd tijd voor een nieuwe spaar update. Een aantal weken terug gaf ik aan dat ik wil dat dit een terugkerend thema wordt als extra motivatie.

Om het sparen te stimuleren pakte ik een truc uit de oude doos. Voorheen deed ik dit zeer regelmatig. Nu het sparen niet zo hard gaat door alle uitgaven voor het afwerken van de garage ben ik het weer toe gaan passen; het afronden van onze lopende rekeningen.

Wanneer er na een uitgave een saldo van bijvoorbeeld €126,80 staat, maak ik €1,80 over naar de spaarrekening. Door dit weer toe te passen spaarde ik deze maand al een mooi bedrag.

Het totaal saldo van de spaarrekening komt op €2.515,76. Het saldo is te verdelen in drie groepen.  Een spaarrekening voor zoon (€1.750,-), een spaarrekening voor de motor van man (€250,-) en de buffer. De buffer staat nu dus op €515,76.

Doordat we tussendoor veel uitgegeven hebben in de bouwmarkt en weer een aflossing gedaan hebben is de rekening niet gegroeid. In vergelijking met 10 september zijn we zelfs flink gedaald.

Voor zoon spaarden we €265,-. Onze buffer daalde met €484,24. We schaften een garagedeur aan en die viel helaas erg duur uit, dus haalden we de gebudgetteerde €2700,- er af en daarnaast nog eens €600,-. Dit betekend dat we ondanks deze uitgave inmiddels weer €115,76 spaarden. Daarnaast werd het potje voor de motor ook aangevuld met €93,59.

Nog even de regels; op zoon zijn spaarrekening gaat de kinderbijslag plus daarbij het verjaardagsgeld. Het geld voor de motor bestaat uit fooi, man krijgt regelmatig geld toegestopt. Op de buffer proberen we maandelijks een bedrag te storten. Dit is een variabel bedrag en bestaat vooral uit het afromen van de lopende rekeningen, gedeelte van de hypotheek rente aftrek, Euroclix opbrengsten en het geld van verkopen via Marktplaats.

Voor de motor en zoon hebben we momenteel geen spaardoel dat binnen korte tijd gehaald moet worden, voor de buffer willen we naar €3.000,- maar dit wordt beïnvloed door de aflossingen op onze schuld.

Hoe gaat het sparen bij jullie? Ik hoor graag van jullie!

Reacties

  1. Wij willen sparen maandelijks voor de auto 100 euro, voor de zorgkosten 75, een bedragje voor de kinderen en indien ik extra inkomsten heb gaat dat naar de spaarrekening voor de hypotheek aflossing. Daarnaast kijken we of we geld over hebben op het moment dat onze nieuwe maand weer begint. Als er over is (en er geen grote uitgaves aankomen) dan storten we het op de buffer, of naar de spaarrekening voor de keuken. Voor de keuken moeten we nog iets van 3000 Euro sparen om te kunnen beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou fantastisch zijn als dat lukt! Fijn hoor. Een keuken in het vooruitzicht is wel een motivatie om te sparen lijkt me. Succes!

      Verwijderen
  2. Ik spaar elke maand mininaal 30% van mijn loon. Sparen voor een nieuwe tuin aanleggen, nieuwe meubels in huis, aflossen van het huis, zonnepannelen.

    Kan niet allemaal in 1 keer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat goed, dat je dat red! Hebben we wel gekund, maar nu vraagt het huis veel tijd en geld. Dat veranderd hopelijk in de loop van het jaar.

      Verwijderen
  3. Hier wat grote spaarpotjes (maar ja ik heb als zzper ook geen ww of wat dan ook om op terug te vallen mocht ik ooit zonder werk zitten. dus een fijn idee.. en geen pensioen of wat voor vangnet dan ook.. )
    onze spaardoelen niet geheel gehaald maar dat is zeker geen ramp. we hebben een mooi bedrag op de spaarrekeningen staan en ook voor de kinderen sparen we. dus we zijn zeker blij! vooral omdat we dit jaar veel grote uitgaven hadden waaronder de tuin, ook al deden we het grootste deel zelf die heeft zeker wel 4000 euro gekost.. maar we zijn heel blij met het eindresultaat! ondanks alle grote uitgaven is het uiteindelijke spaarsaldo nagenoeg gelijk gebleven dus daar zijn we erg blij mee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Proficiat, dat is een prestatie. Goed gespaard dus! Sparen voor de toekomst is helemaal verstandig.

      Verwijderen
  4. We hebben net onze nieuwe spaar- en aflosdoelen voor 2018 bepaald. Aflos doel van 2018 niet behaald. Geld hebben we gebruikt voor een tweede auto ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan ook een noodzakelijk kwaad zijn. ;-) Op naar het doel van 2018!

      Verwijderen
  5. Wat heeft een gemiddeld huishouden aan spaargeld? Is 5000,- niet aan de lage kant?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lijkt me wel, maar eerst maar eens die €5.000,- halen en van daaruit doorsparen. ;-)

      Verwijderen
  6. Wij hebben onze potjes, en ons spaarvarken. Ons spaarvarken wordt ook regelmatig nog “geplunderd” voor het opknappen van ons huis. Als dat klaar is zal ie zeker gaan groeien 😁
    De aflossing van de zonnepanelen (dit bedrag x2 zodatwe na een jaar 2 jaar afgelost hebben) en de maandelijkse extra aflossing op de hypotheek reken ik als vaste lasten ieder maand mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die tip vind ik trouwens wel heel handig! Ik denk dat ik die ook toe ga passen! Bedankt! 👍🏻

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je gaf op mijn blog aan dat je aflossen ook lastig vindt omdat het teveel werk is om kleine bedragen over te maken. Je zou ook een aparte spaarrekening kunnen nemen en hierop kunnen storten en met jezelf de afspraak maken dat het er echt niet af mag alleen naar de hypotheek bij een bepaald bedrag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede tip, ik lees hier ook altijd over op je blog. Eerst de schuld bij schoonouders weg en dan komt de hypotheek aan de beurt. Ik bedoelde het alleen meer als in dat de hypotheekverstrekker weer een brief stuurt en het zo lang duurt voordat er iets bekend is. Dus daarom alleen al wil ik voor grotere bedragen gaan.

      Verwijderen

Een reactie posten

Wat leuk dat je meeleest! Laat vooral iets van je horen.