Overzicht 2018

Al onze uitgaven, de aflossingen, het spaargeld, de tankbeurten, vaste lasten en verkoopopbrengsten houd ik bij in een Excelbestand. Afgelopen week paste ik het hele vaste lasten schema alvast voor 2018 aan. Door een andere indeling aan te houden hoop ik een beter overzicht te hebben van de vaste lasten voor iedere maand.

Onder deze 'vaste' lasten vallen ook bedragen die variabel zijn, maar wel iedere maand terug komen. Zo wil onze mobiele telefoonrekening nog weleens afwijken door telefoontjes met instanties waarvoor je extra moet betalen. Daarnaast zijn de kosten voor de gastouderopvang ook variabel, dit is afhankelijk van het aantal afgenomen uren.

Verder worden de gemeentebelastingen niet in twaalf termijnen, maar in acht termijnen betaald. De begrafenisverzekering wordt een keer in het kwartaal afgeschreven en de verzekering voor de brommer wordt een keer per jaar afgeschreven. Kosten waar in het overzicht wel rekening mee gehouden moet worden, deze heb ik nu onder het kopje variabele lasten gezet.

Door het te scheiden heb ik een met een simpel rekensommetje het totaalbedrag aan vaste lasten per maand op een rijtje. In het wekelijkse overzicht van onze uitgaven heb ik ook een aanpassing gedaan: naast het kopje voor zoon hebben we nu ook een tabel voor 'baby'! De eerste uitgaven zijn al gedaan, ik kocht een pak luiers met een kortingsbon. Ze kunnen maar klaarliggen. ;-)

Hoe houden jullie overzicht? Gebruiken jullie ook een Excelbestand of doen jullie het op een andere manier? Ik hoor graag van jullie!

Reacties

  1. Goed dat jullie alles zo mooi bijhouden.
    We werken een keer per jaar ons excel bestand bij met de actuele vaste lasten en spaarbedragen. Dit doen we rond de kerst. Zo weten we wat er overblijft per maand. Van dit bedrag gaan de boodschappen/uitjes etc af maar omdat we geen budget hebben schat ik de bedragen (gek genoeg geef ik meestal ongeveer hetzelfde bedrag uit per maand). Wat er dan nog overblijft is voor ons wensenlijstje. Man en ik bedenken wat we dat jaar moeten of willen. De dag voor mijn salaris komt schrijf ik het overgebleven saldo over naar een aparte spaarrekening. We hebben vrienden in het buitenland en als het saldo het toelaat gaat een van ons of het hele gezin die kant op (Spanje). De jaarlijkse vakantie (meestal Griekenland of Spanje) doen we van het vakantiegeld van man. Het leefgeld leg ik maandelijks weg.
    Voor de kinderen spaar ik EUR 15 per maand. Mijn ouders hebben voor beiden een studiepotje geregeld.
    De rest van het jaar doe ik niets meer met het excel bestand. Tegenvallers gaan van de buffer maar vaak lukt het wel om het op te vangen. We hebben het goed en het geen zorgen hebben om geld is een luxe.


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat dit zo goed voor jullie werkt! Ik word me heel bewust van mijn uitgaven en dat heb ik gewoon nodig.. het remt me af en zorg ervoor dat onze uitgaven beperkt worden.

      Verwijderen
  2. Excel! ik vul alleen de werkelijke bedragen in zodat het exact klopt elke maand. dus kwartaalbedragen per kwartaal. gemeente betaal ik dus liever per jaar omdat ik dan maar 1x t bedrag erin hoef te zetten ipv 8 of 10 x oid. (maar wordt wel apart gezet op een spaarrekening)
    maar lang leve overzicht. zo fijn!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Wat leuk dat je meeleest! Laat vooral iets van je horen.