Verwarming

Het komt regelmatig voor dat we bij het naar bed gaan pas erg hebben in het terug zetten van de verwarming. In ons vorige huis betaalden we niet voor onze verwarming, deze liep via de kas en wij woonden in een bedrijfswoning.

Nu wij hier wel op moeten letten zijn we dus niet altijd even scherp. Om toch de verwarming op tijd naar beneden te zetten heb ik een alarm op mijn telefoon gezet. Iedere avond om 21:20 krijg ik een waarschuwing om de kachel naar beneden te zetten. Ik houd hierbij altijd 14,5 graden aan.

Afgelopen weekend heeft man een verwarming gemonteerd in de garage. Deze hadden we nog staan en man mocht van zijn werk wat materiaal meenemen. Samen met zijn voorraad kostte dit ons uiteindelijk helemaal niets.

Waarom besloten wij om een verwarming te plaatsen in de garage? Het afgelopen jaar plaatsten wij nieuwe deuren en isoleerden wij de garage. In de hoop dat de kou die uit de garage kwam een stuk zou verminderen. Nu blijkt het helaas onvoldoende te hebben geholpen en koelt het in het huis nog heel erg af door de tocht, via de garage stap je de hal in.

We zijn nu een aantal dagen verder en merken wel degelijk verschil. De kou is net uit de garage en de temperatuur in de woonkamer is stabieler. We dus erg blij met de verwarming. Hopelijk vallen de stookkosten mee, we hebben de verwarming in de keuken uitgezet omdat we hier nauwelijks verwarming nodig hebben.

Hebben jullie erg in de verwarming lager zetten? Ik hoor graag van jullie!


Reacties

  1. De stook kosten kun je toch meten. Mocht het wel te duur zijn kun je tijdig ingrijpen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt! Nu alleen met deze extreme kou niet echt realistisch stookgedrag. 😉

      Verwijderen
  2. Wij hebben onze thermostaat ingesteld dat hij om 21.15u omlaag gaat. Als het te koud wordt dan ga ik naar bed ;)

    Wij gebruiken sowieso een weekprogramma voor de CV. Dus om 7u gaat hij naar 17,5 graad, dan om 8.45u gaat hij naar 18,5 op de dagen dat we thuis zijn. Als we niet thuis zijn dan is hij de hele dag uit (op onze werkdagen bijv). Ik denk dat dit heel efficiënt werkt. Remeha ketel en thermostaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel handig! Maar 9 van de 10 keer gaat hij hier pas rond het middaguur aan, ook al we thuis zijn. We zijn dan bezig en merken nauwelijks iets van de temperatuur in huis.
      We hebben nog geen thermostaat die we in kunnen stellen. Man is service monteur en zou het wel graag willen, maar ik vind het (in tegenstelling tot andere aanpassingen in huis) niet noodzakelijk.

      Verwijderen
    2. Wij hebben een hoekhuis, en hier merk je het wel helaas. Ik moet pas zelf de temperatuur ook aan als ik niet thuis ben op mijn vrije dag hoor!

      Verwijderen
    3. Hier ook een hoekhuis maar ingesloten door een garage van de buren. Oke ik wist niet dat je dat handmatig nog aan kon passen. 😂

      Verwijderen
  3. Mijn thermostaat heb ik omgekeerd ingesteld. I.p.v. de tijden dat het warm moet worden, heb ik ingesteld dat doordeweeks om 21 uur de verwarming uit gaat. Als we het warm willen hebben, moeten we 'm zelf aanzetten (via mobiel bijvoorbeeld). Daardoor wordt het als we niet thuis zijn ook niet onnodig opgewarmd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je tip Tom, dat is voor mij ook een reden om de thermostaat nog niet aan te passen. Op mijn vrije dagen zijn we geregeld weg. Onzin om dan de verwarming standaard aan te hebben .

      Verwijderen
  4. Ik heb normaliter de houtkachel aan 's avonds en die vergeet ik niet. Maar in de keuken vergeet ik de verwarming inderdaad wel eens. Slim om jezelf te waarschuwen via je smartphone!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan me voorstellen dat een houtkachel wel de nodige aandacht trekt. 😉 Zo zonde toch, dus ik ben inderdaad blij met mijn wekker!

      Verwijderen

Een reactie posten

Wat leuk dat je meeleest! Laat vooral iets van je horen.