Functioneringsgesprek

Zo tegen het einde van het jaar komen bij ons de functioneringsgesprekken weer aan de orde. Inmiddels is het gesprek alweer een aantal weken geleden, maar ik wilde er toch nog even een blog over schrijven. Het houdt me allemaal nogal bezig, waar ik voorheen nog zo zeker was van het plezier in mijn werk, is dit inmiddels behoorlijk veranderd.

Diegene die mijn functioneren beoordeeld is de aftersalesmanager van onze vestiging. Bij onze vestiging werken in totaal negen mensen, dus het is normaal gesproken al erg informeel en zaken worden meestal gelijk besproken.

Toch waardeert de werkgever het als er een gesprek plaatsvindt waarbij het een ander vastgelegd wordt op papier. Als ik te horen krijg dat er een gesprek gaat plaatsvinden word ik toch altijd wel onzeker. Op een of andere manier ga ik dan toch twijfelen aan mezelf.

Tijdens ons gesprek gaf de manager aan dat eigenlijk alles naar wens gaat. Ik moest zelf ook een reflectieformulier invullen en onze punten kwamen vrijwel geheel overeen. Het enige verschil zat hem in de beoordeling van mijn netheid. De manager stoorde zich enorm aan mijn rommelige bureau.. Dit heeft meneer nooit eerder aangekaart en kwam behoorlijk uit de lucht vallen.

Pff, hoezo zonde van mijn (werk)tijd.. Ik heb hierop aangegeven dat ik van mening ben dat ik absoluut géén rommelig bureau heb en me hier dan ook niet in kan vinden. Ik, met mijn 'alles moet op orde anders is mijn hoofd rommelig'-mentaliteit, wist gewoon even niet wat ik hiermee aan moest. Ik ben ook wel de koningin van de lijstjes. Vreemd hoe anderen een hele andere kijk op je werk(omgeving) kunnen hebben.

Aan het einde van het gesprek heb ik nog gevraagd of dat er geen loonsverhoging in zat, helaas is dit niet het geval. Alle lonen zijn bevroren omdat onze vestiging momenteel geen winst oplevert. Wat dit doet met mijn gevoel bij mijn functie? Ik weet het niet zo goed. Ik kan, in een andere functie, met mijn opleiding, zeker wel meer verdienen. Wil ik dit? Alles is nu zo op de rit; ik kan op de fiets naar mijn werk, de opvang van de jongens is helemaal geregeld.

Nu er inmiddels nog meer andere veranderingen op stapel staan, ben ik sowieso niet helemaal meer zeker van mijn werkplek. Afgelopen week is de overkoepelende aftersalesmanager (een andere meneer dus) komen vertellen dat het mogelijk is dat wij als ploeg (negen personen) met onze gehele werkplek bij een andere vestiging geplaatst gaan worden. Veel veranderingen, waar ik altijd nogal tegenop kan zien en veel vragen bij heb. Voor nu heb ik gewoon mijn werk en gaan we op deze voet verder, mét een net bureau. Al rommelt het wel een beetje in mijn hoofd..

Reacties

  1. Het klinkt alsof de manager opdracht heeft gekregen om bij iedereen een negatief puntje neer te zetten. (HR is dan van mening dat als iedereen goed functioneert dat komt omdat de leidinggevende niet goed is in beoordelen, in plaats van dat iedereen werkelijk goed funcioneert).
    Ik zou me niet druk maken om het bureau. Als het werkelijk waar was, dan had je leidinggevende het vast eerder gezegd.

    Groetjes Puckie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zou dat zo zijn? Haha, ik zit dan ook echt gelijk op de kast.. Slechte eigenschap eigenlijk, die had hij moeten noteren. 😉

      Verwijderen
  2. Hm, als je naar een andere vestiging moet dan verdwijnt misschien ook het voordeel van het op de fiets naar je werk kunnen?

    Wat betreft je bureau: ik ben wel benieuwd wat die meneer dan wel netjes vindt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar ben ik ook heel benieuwd naar, hij staat hier niet echt bekend als een opgeruimd type.

      Gelukkig niet! De vestiging huisvest andere merken maar is in dezelfde stad. Het is misschien zelfs iets dichterbij.

      Verwijderen
  3. Ik heb gisteren echt héél dwars een beoordeling gegeven zónder verbeterpunt. Omdat ik er gewoon echt geen bedenken kon. Het ís mogelijk dat de hogere regionen daarover weer contact op gaan nemen met mij, dus...
    Ja, het is mogelijk dat er gewoon minimaal één minpuntje op móest... En dat je baas maar iets verzonnen heeft. Trouwens, daardoor kan 'ie dan ook weer volgend jaar zeggen, dat jouw werk verbeterd is, want je bureau is nu wél netjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, wat een heerlijke reactie, bedankt. Ik moet het inderdaad gewoon positief bekijken. Het is echt een gevoelsblog geworden. Inmiddels alweer ontwikkelingen, dus daar komt nog een blog over.

      Verwijderen
  4. Kan me voorstellen dat het je niet lekker zit. Maar gewoon van je af laten glijden als jij weet hoe het echt zit. En rondkijken mag altijd natuurlijk ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vandaag te horen gekregen dat we per 1 januari starten in de andere vestiging. Ik ben nu echt actief aan het rondkijken. 😉

      Verwijderen

Een reactie posten

Wat leuk dat je meeleest! Laat vooral iets van je horen.