Reservering van de variabele lasten

Onze inkomsten komen op drie verschillende dagen binnen. De kinderopvangtoeslag laat ik hier even buiten beeld, deze proberen we altijd te sparen, dus die gaat toch rechtstreeks door naar onze spaarrekening. Op de 15de komt de HRA binnen, op de 20ste het loon van man en de kinderopvangtoeslag en op de 25ste komt dan ook mijn loon binnen. 

Het geld wordt altijd meteen verdeeld over verschillende rekeningen. Een deel wordt gereserveerd voor de vaste lasten, welke eigenlijk ook variabel zijn omdat onze kinderopvang niet altijd gelijk is en het ene per maand betaald wordt en het ander jaarlijks. 

Een ander gedeelte gaat naar de spaarrekening, dit bedrag verschilt per maand, dit hangt af van de hoogte van de vaste lasten. Onze grote spaarrekening valt buiten het internetbankieren, als ik hier bij wil komen, moet ik naar ons Regio Bank kantoor in een ander dorp.

Een derde (klein) deel wordt overgemaakt naar de hypotheekverstrekker. En vervolgens hebben we nog de boodschappenrekening; hier heb ik gemiddeld zo'n €400,- op staan aan het begin van onze maand. Ook man krijgt een gedeelte op zijn lopende rekening, afhankelijk van de hoogte van de vaste lasten, gemiddeld zo'n €250,-.

Vervolgens heb ik nog een spaarrekening, deze stond lange tijd maar zonder geld in mijn overzicht. Totdat ik inzag dat deze rekening voor extra overzicht kon zorgen. Iedere maand komen natuurlijk kosten voorbij die je al van te voren in kunt schatten. Zo is het deze maand zo dat ik opnieuw mijn nagels laat doen, ja, zelfs ten tijde van mijn koopstop. Hiervoor betaal ik iedere maand €20,-. Ik heb dan ook besloten om dit geld op de rekening alvast te reserveren. Hetzelfde geldt voor het cadeau voor mijn ouders hun trouwdag. We gaan met alle volwassenen (10 personen) uit eten en daarna nog een escape room doen. De totale kosten komen per stel op €120,-, hierbij betalen we dus ook een gedeelte van de kosten voor mijn ouders. Deze maand staat er dus €140,- op deze rekening, zodat ik dus altijd het geld op mijn rekening heb staan zodra het nodig is.

Doordat ik het geld nu reserveer merk ik aan mezelf dat het me meer rust geeft. Dat wat op de boodschappenrekening staat is echt voor het dagelijks leven en ik hoef me niet steeds te bedenken wat er verder nog aan kosten gaat komen.

Reserveer jij je variabele lasten?

Reacties

  1. Wij geven niet meer of minder uit als er meer of minder op de rekening staat.. hier leven we gewoon van de rekening, brandstof, boodschappen, verzekeringen, stroom, water, een keer uit eten of een klein apparaat vervangen, cadeautjes, de kapper, kleding kan gewoon. En op de dag dat het schip met geld binnenkomt gaat alles boven een bepaald bedrag naar de spaarrekening, de ene maand is dat nauwelijks meer dan in spaarbedrag, en de andere het dubbele. Niet alle maanden zijn even duur. Kleding kopen we eens per jaar wat meer en tussendoor misschien een keer een badpak of een trui. Onze hobbies geven we maar zelden geld aan uit. Eens per jaar ofzo.(dan gerust bijna 200 euro)
    Laatst kochten we een nieuwe droger en haalden we maar 90 euro van de spaarrekening, de rest ging van de lopende rekening.
    Het overzicht hier is we weten wat er nog ongeveer opstaat en als het echt nodig is dan maken we geld uit de buffer over.
    Laatst hadden we voor 700 euro spullen voor klussen in en om het huis, dat haalden we bij thuiskomst uit de verbeter/aflospot.

    Ik merk dat meer rekeningen hier meer onrust geeft.
    We hebben 1 betaalrekening en twee spaarrekeningen. Mijn man heeft een beleggingsrekening (hobby, eenmalig een 50 euro ingelegd en nu belegt hij de winst, we zien het als geld dat we nooit hebben gehad en inactiviteit of dalende koersen doen in niks jeuken). En dan zijn bij ons de rekeningen en verdeelpotjes op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het altijd bijzonder om te zien dat iedereen een eigen werkwijze heeft. Geen een enkele manier is dé manier.

      Voor mij werk het wel, het is namelijk zo dat ik heel bewust onze grote spaarrekening buiten mijn internet bankieren heb laten zetten. In mijn aard zit het om geld uit te geven, op deze manier ga ik dat tegen en kan ik juist wel veel beter sparen en grip houden op mijn uitgaven.

      Verwijderen
    2. Voor mij geldt wat anoniem hier boven schrijft. Allemaal verschillende potjes werken bij mij niet. Ik koop wat we nodig hebben en wat ik graag wil hebben. Maar het ligt dan ook niet in mijn aard om uit te geven. Zuinigheid zit in mijn aard. Dus zullen het degenen zijn die de neiging hebben om teveel geld uit te geven, voor wie al die potjes werken. Meer rekeningen maakt het alleen maar ingewikkeld. Geartsje

      Verwijderen
    3. Ik zou willen dat geld voor mij ook een gemakkelijker onderdeel was. Helaas is mijn aard dus echt anders, het blijft een soort gevecht. Dus de potjes zorgen juist voor overzicht.

      Verwijderen

Een reactie posten

Wat leuk dat je meeleest! Laat vooral iets van je horen.