Groeiende kinderen

Niet altijd leuk dat ze groeien, maar het hoort er nu eenmaal bij. We krijgen allemaal nieuwe fases. Zo zit F. op school, waar hij nu al zo veel dingen leert. R. loopt en is de wereld op zijn leeftijd nog helemaal aan het ontdekken.

Bij het groeien horen ook standaard te korte broeken in de kast. Op een of andere manier heb ik dan steeds opnieuw die broek te pakken, of juist die kapotte. Broeken van F. slijten ontzettend snel dus tegenwoordig gaan er ook regelmatig kapotte broeken in de prullenbak. Broeken van F. heb ik allemaal tweedehands gekocht. Kleding waar F. uitgroeit gaat naar R., we boffen maar met twee kinderen van hetzelfde geslacht.

Over kleding van R. heb ik wat getwijfeld. Ik wist niet goed wat ik moest doen; verkopen of weggeven of toch houden. Aangezien het een bewuste keuze is dat het bij de twee jongens blijft hangt er aan de te kleine kleding wel een soort van emotionele waarde. Kleding van F. kwam toch bij R. terecht dus ik herkende dit gevoel totaal niet.

Inmiddels ben ik er uit; ik doe het gewoon allemaal. Een aantal kledingstukken houd ik, daar beslis ik gewoon later over. Hele nette kledingstukken gaan op Marktplaats of Facebook en als het niet verkoopt komt het uiteindelijk toch op de weggeefstapel.

Ik heb heel veel kleding weggegeven aan mijn vriendin. Afgelopen week stond er een bezorger aan de deur met een prachtige bos bloemen. Zo ontzettend lief, ik ben nog steeds aan het genieten.

Ik besefte de laatste tijd wel steeds meer dat er heel veel mensen zijn die (kinder)kleding heel goed kunnen gebruiken. Ik vroeg een beetje rond en de werkgever van mijn man gaf aan dat een collega uit Syriƫ gevlucht is en een zoontje jonger dan 1 jaar heeft. Inmiddels zijn er al twee tassen naar de collega gegaan. Handig zo'n direct lijntje, je bent er ook meteen van af.

Niet alleen kleding gaat weg. Ook alle speelgoed en hulpmaterialen waar R. 'uitgroeit' gaan in de verkoop of worden weggegeven. Het ruimt hier in ieder geval lekker op. De box verkocht ik voor €20,-, ik kocht hem vier jaar geleden via Marktplaats voor €15,-.

Wat doe jij met de kinderkleding en kinderspullen?

Reacties

  1. Kapotte kleding mag ook in de kledingbak, zelfs kapote schoenen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij ons staat specifiek vermeld dat er gĆ©Ć©n kapotte spullen in mogen. Ik doe dat dan ook echt niet. šŸ˜‰

      Verwijderen
  2. Zelf breng ik de kinderkleding naar de kledingbank. Hetzelfde idee als de voedselbank maar dan voor kleding

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ken het wel, maar het zit hier niet in de buurt. Anders een mooie optie!

      Verwijderen
    2. Gelukkig zit het voor mij in de buurt: iets meer dan vijf minuten met de auto anders tien, vijftien minuten met de fiets. Waar ik eerder woonde, was het ook te ver. Maar daar had ik nog geen kind :-D eigen kleding breng ik overigens naar ophaalpunt van de kringloop

      Verwijderen
    3. Dat is goed te doen! Eigen kleding gaat wel vaak in de kledingbak bij het winkelcentrum.

      Verwijderen
  3. Ik geef kleding ook graag weg. Als ik iets heel moois en unieks heb zet ik het nog wel eens op marktplaats, maar dat zijn uitzonderingen. Zelf koop ik ook regelmatig tweedehands, en dan is het niet altijd meer goed daarna.

    Ik heb een paar contacten met kleinere kinderen dan mijne, en die kan ik er blij mee maken. Ook is bij ons op school een kleding-ruil-kast, daar kun je schoenen, laarzen, jassen en kinderkleding in kwijt en wat eruit pakken wat je nodig hebt. Mega handig ook voor gymschoenen bijvoorbeeld, lekker omruilen voor een andere maat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh die ruilkast klinkt ideaal! Bij mij gaan nu veel tweedehands broeken ook kapot bij de oudste. Altijd maar spelend op z'n knieƫn. Gaat niks door naar de jongste. Haha

      Verwijderen
  4. Eerst doorgeven naar de jongere kinderen en daarna naar de kringloop!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gek eigenlijk, ik doe regelmatig iets naar de kringloop, maar aan kleding heb ik nog nooit echt gedacht.

      Verwijderen

Een reactie posten

Wat leuk dat je meeleest! Laat vooral iets van je horen.