Doorgaan naar hoofdcontent

Verandering in het boodschappenbudget

Per 1 januari is een wijziging in mijn werkdagen doorgevoerd voor een proefperiode. Ik werkte voorheen de donderdag, vrijdag en zaterdag. Nu werk ik de maandag, donderdag en vrijdag. Op maandag werk ik samen met een andere collega en op de zaterdag is nu een zaterdagkracht ingezet. Best een hele hoop verandering voor het bedrijf, maar volgens mij hebben de eerste paar weken al het nut bewezen. Doordat mijn collega gewoon aan de balie zit en de telefoon opneemt heb ik alle gelegenheid om het werk te doen waar ik op een gewone werkdag niet aan toe kom.

Doordat mijn werkdagen veranderd zijn, zijn ook de dagen van de gastouder veranderd. Op zaterdag was zoon voorheen bij man en nu gaat hij 10 uur extra in de week naar de opvang. We hebben hier bewust voor gekozen omdat man vaak op zondag dan nog motor ging rijden of met vrienden iets ging ondernemen. Hierdoor hadden we nauwelijks tijd met zijn drieën.

Er is nog meer veranderd per 1 januari. Zoon hoeft geen boterhammen, fruit, lekkers en drinken meer mee te nemen naar de gastouder. Dat scheelt op drie dagen toch best aardig aan boodschappen.  Op mijn werk wordt sinds kort ook fruit verzorgd dus we hebben de aankoop van fruit echt een stuk terug kunnen schroeven.

Zoon wordt groter en eet steeds meer. Maar met deze veranderingen is ons budget nog aardig hetzelfde gebleven. Per week zitten we gemiddeld op €55,-.

Hebben jullie nog veranderingen doorgemaakt in het boodschappenbudget? Ik hoor graag van jullie!

Reacties

  1. Ja, wij geven steeds maar meer en meer uit. Sinds januari houd ik het weer bij en we gaven 488,22 euro uit. Terwijl het budget 450 euro per maand is. Wel heb ik rekening te houden met een glutenallergie en twee kinderen met melk allergie, vlees is biologisch ivm antibiotica allergie daardoor komen we standaard al duurder uit. Ook valt een kappers bezoekje, cadeautje of onvoorziene dingen binnen dit budget. Het is dus niet alleen voor eetbare producten. Ons gezin telt twee volwassene en twee kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jullie pakken dus alle variabele kosten samen. Dat is hartstikke netjes toch? Lijkt me best een uitdaging, de allergieën.

      Verwijderen
  2. Dat is best een grote verandering lijkt me, vooral die zaterdag.

    Ik heb geen grote veranderingen in het boodschappenbudget. Wel heb ik het gevoel dat ik steeds duurder uit ben helaas.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is zeker een grote verandering. Het valt mij op dat veel prijzen stijgen. Komkommers laat ik al een tijdje liggen omdat ik het zo duur vind.

      Verwijderen
  3. Dat is een grote verandering. Wij hebben ook een verandering sinds vorige maand. Voorheen was mijn boodschappenbudget 300 euro maar sinds vorige maand probeer ik op niet meer dan 200 euro per maand te zitten. Niet omdat het moet, maar omdat ik ook meer probeer te besparen. Ons weekbedrag is de afgelopen jaren dus van 80 naar 70 naar 60 en nu 50 gegaan terwijl ons gezin juist groeide.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat goed! Als je consequent bent moet het vast lukken. En op een gegeven moment heb je het minimum natuurlijk bereikt. Daar moeten we dan vrede mee hebben. ;-)

      Verwijderen
  4. Leuke blog heb je! Ik heb m'n boodschappenbudget (2 volwassenen en 2 kids) vanaf 1 januari 2017 naar 50 euro per week teruggeschroefd bij wijze van uitdaging... Tot nu toe is het gelukt. Hierin vallen alle boodschappen, verzorgingsartikelen, cadeautjes, kinderkleding, babyspullen. Op dit moment heb ik ruim 40 euro over van de achterliggende weken (ik spaar af en toe iets voor duurdere weken met bijvoorbeeld 2 verjaardagen). Leuk je blog te ontdekken, ik kom weer terug :)! Mocht je ideetjes zoeken om je te houden aan je budget of nog goedkoper te kunnen; welkom op m'n blog!

    Groetjes, Adrianne (aad-actief.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie! Ik zie hem helaas pas erg laat. Ik zal zeker eens een kijkje nemen op jouw blog en je ben hier altijd van harte welkom!

      Verwijderen

Een reactie posten

Gezellig dat jullie meelezen, ik hoor graag van jullie. Tips en trucs zijn altijd welkom!

Populaire posts van deze blog

Opruimen in augustus

Opnieuw een maand waarin we op wilden ruimen. En het is vrij aardig gelukt, al zeg ik het zelf. Ik ben deze maand gestart met werken en dat is te merken. Weer een nieuw ritme dat we moeten leren. Maar desondanks werd ons huis weer een stukje leger.

Er gingen twee vuilniszakken naar een organisatie voor minima. Daar kunnen mensen met een heel klein inkomen gratis komen winkelen. Er mocht van alles heen; keukengerei, speelgoed, kleding, boeken, handdoeken en nog veel meer. Dat ruimde lekker op!

Daarnaast deed ik een aankoop voor de organisatie van keuken en trapkast. Een aantal bakken, zodat het steeds ordelijker wordt. Er ging heel wat naar zolder, zodat de maxi-cosi, stofzuiger en alle tassen ook genoeg ruimte hebben in de trapkast. Daarnaast verdween dus aardig wat in de vuilniszak.

In de keuken zocht ik de tupperware lade uit, er gingen een paar lelijke bakjes weg en waar geen deksel of bakje meer van was verdween ook bij het plastic afval. Eerder dit jaar sneuvelde de staafmixer en…

Boodschappenbudget

Ons boodschappenbudget loopt de spuigaten uit. Voorgaande jaren scoorden we onderstaande gemiddelden.

Gemiddeld per week in 2015 : €63,33Totaalbedrag: €3293,16Gemiddeld per week in 2016 : €58,91Totaalbedrag: €3122,22Gemiddeld per week in 2017 : €69,56Totaalbedrag: €3616,96De status tot nu toe: in 32 weken gaven wij in totaal €2.549,23 uit, wat een gemiddelde oplevert van €79,66 per week. Door de komst van zoon B heb ik hetbudget laten versloffen. Ik maak nog steeds een weekmenu naar aanleiding van deaanbiedingen die ik op zoek in de Albert Heijn app, maar toch werd er te veel luxe gekocht. Geen zin om te koken? Laten we even naar de winkel gaan en zomaar watlekkers halen. En daar ben ik nu helemaal klaar mee. Nu zoon B alweer drie maanden is en ikbijna start met werken merk ik dat ons ritme terug gaat komen. De vakantie vanman is weer achter de rug en doordat hij nu weer werkt gaat het allemaal al soepeler. Deze week gaven we €55,00 uit aan boodschappen. Mijn voornemen is om goedkoper,…

Extra aflossing

Per mail vroeg ik aan onze hypotheekverstrekker of het mogelijk was om iedere maand €900,- te incasseren. Onze huidige vaste aflossing daalt iedere maand omdat onze hypotheek voor 50% lineair is. Hierdoor zouden wij iedere maand automatisch ruim €100,- extra aflossen.

Gisteren kreeg ik per post - beetje vreemd - antwoord. Hierin stond dat ze mijn verzoek via de mail hadden ontvangen. Daarnaast vermelden ze dat dit geen optie is. Als ik extra af wil lossen, moet ik dit handmatig doen.

En dus loste ik opnieuw €250,- af. De manier waarop is wel vele malen gemakkelijker. De aflossingen die ik eerder deed moest ik zelf overmaken, waarna er een heel proces gestart werd met allerlei brieven. Nu betaalde ik via iDeal en zou het binnen drie dagen helemaal verwerkt moeten zijn.