Potjes op de spaarrekening

Om het sparen interessanter te maken en te bespoedigen besloten we om het spaargeld in potjes te gaan verdelen. Voorheen hanteerden we al wel potjes; de buffer en een potje voor zoon A. De potjes hebben we dus inmiddels uitgebreid.

De buffer
Op deze rekening staat momenteel €220,95. We deden deze afgelopen maand de nodige investeringen in ons huis en gebruikten hiervoor vakantiegeld wat normaal gesproken naar de spaarrekening zou gaan. Zo kregen we een nieuwe ruit en alle klapramen nieuw raambeslag. Daarnaast kreeg de auto een kleine beurt en APK keuring en losten we €1.000,- af. Volgende maand sparen we €300,- en komen we steeds dichter in de buurt van ons eerste doel; €1.000,-.

Zoon A & B
Zoon A heeft €2.300,- en Zoon B heeft inmiddels al €650,-. We kregen geld voor zijn geboorte en dit staat nu allemaal op de rekening. Dit geld wordt gebruikt voor studie, rijbewijs en andere noodzakelijkheden zoals een tienerkamer en een grote fiets.

Badkamer 
De huidige badkamer is de badkamer uit 1986 (bouwjaar van ons huis) en voldoet nu nog prima. Maar een grote wens is toch om deze een keer te vervangen. We hebben besloten om per maand hiervoor €50,- apart te zetten. Huidig saldo is dan ook €50,-.

Auto
Onze auto komt uit 2009 en voldoet nu nog prima, maar we willen graag gaan sparen voor het moment waarop vervanging noodzakelijk blijkt te zijn. Ons onderhoud en APK vallen altijd in juni, hiervoor reserveren we een deel vakantiegeld, hier sparen we niet extra voor. Per maand gaan we ook hiervoor €50,- sparen, het huidig saldo is nu dan ook €50,-.

Het totaalsaldo van onze spaarrekening is €3.270,95. Alle potjes komen samen op een rekening en in Excel houd ik alles bij per potje.

Hoe gaat het sparen bij jullie? Ik wil nog even benadrukken dat dit onze keuzes zijn. Ik snap dat een hogere buffer wenselijk is en hier sparen we dan ook voor, maar je moet toch ergens beginnen en we willen ook graag aflossen op de lening bij (schoon)ouders. Daarnaast zijn er nu eenmaal uitgaven die van de buffer afgehaald moeten worden en dan zakt het saldo uiteraard weer.

Reacties

  1. Je hoeft je nooit te verantwoorden voor je keuzes hoor, jullie doen het zoals jullie willen.
    Wij sparen gewoon een bedrag en dat staat op de spaarrekening. Globaal heb ik een lijstje in mijn hoofd waar het voor is. Elk jaar kijken we naar kosten en wensen en soms schuiven dingen door. Nu sparen we voor een nieuwe keuken en vloer, we hebben al geld staan voor een badkamer en wc, maar nog even geen zin in het gedoe zelf. Man heeft een lease auto en ik net een nieuwe (nov.2017) dus daar voorlopig geen kosten.
    Nic
    We hebben de buffer bij een andere bank staan. Daar kom ik echt niet aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie! Bij mijn vorige blog over het sparen kwamen de reacties aardig los. Vandaar dat ik het nu alvast even verklaar.😉

      Deze spaarrekening staat ook buiten ons internetbankieren en ik moet dan ook daadwerkelijk naar de bank om er geld af te halen.

      Verwijderen
  2. Klinkt als een prima constructie! Wij sparen niet echt met potjes maar meer met losse rekeningen. Zo hebben we een spaarrekening voor de grote uitgaven, 2 pensioenrekeningen voor later, beleggingsrekening voor eerder stoppen met werken, beleggingsrekening voor dochter, spaarrekening voor dochter (studie / rijbewijs / grote uitgaven)...iedereen doet het op zijn eigen manier, wat wel voor goed werkt is om bij iedere "salarisronde" meteen de juiste verdeling te maken en niet aan het eind van je geld ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat hanteren wij ook! Het sparen staat bij ons onder de vaste lasten. Zodra het loon binnen is wordt het weggesluisd.

      Verwijderen
  3. Wij doen het net als FireMe. Aparte rekeningen voor alles. Zo hebben we een rekening voor de auto, zorg, beide dochters en een algemene bufferrekening. Voor de oudste dochter gaan we binnenkort ook een beleggingsrekening openen en als de jongste ook zo oud is dan doen we dat voor haar ook..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lekker, dat overzicht! Van beleggen heb ik geen kaas gegeten dus dat laat ik nog maar even. 😉

      Verwijderen
  4. Ik probeer zelf niet aan de buffer te komen en in andere potjes te sparen voor wensen. De buffer staat dus stil in principe.
    Net als jij heb ik meerdere potjes waar ik iets voor spaar.
    - aflossing
    - zorgkosten (eigen risico)
    - auto
    En we gaan (nu de keuken af) is sparen voor beugels & afschrijving van de keukenapparaten. Ik denk elk potje 25-50€

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik herinner me zeker nog die blog over je spaarsaldo en de hoogte ervan en de reacties erop.
    Ik kan me voorstellen dat mensen andere keuzes maken, maar jou in je waarde laten is wel heel belangrijk.
    Mocht je nog een tip van me willen: ik zou toch eerst even aflossen laten wachten tot er 1000€ buffer is. Daarna kun je met een geruster hart aflossen lijkt me?
    Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn onverwachte veranderingen wat betreft het aflossen. Een blog hierover verschijnt binnenkort.
      Het doel is om volgende maand op de €1.000,- te zitten. We lossen dan niet af.

      Verwijderen
  6. Leuk, ik zie idd in je header al een tipje van de sluier. Klinkt goed iig :)
    Benieuwd naar je blog erover! Fijne avond!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Wat leuk dat je meeleest! Laat vooral iets van je horen.