Boodschappen in 2018

Het afgelopen jaar heb ik opnieuw mijn wekelijkse boodschappen bijgehouden. In mijn Excel bestand vul ik netjes het bedrag in wat ik uitgegeven heb aan voeding en het programma rekent uit wat ik gemiddeld per week bij de supermarkt besteed!

Bij mijn boodschappen uitgaven reken ik echt alleen eten en drinken. Frituurvet valt er wel onder, maar afwasmiddel dan weer niet. Ik heb hiervoor gekozen omdat mijn overige boodschappen altijd weloverwogen aangeschaft worden. Wc papier, wasmiddel en maandverband zijn mijns inziens nu eenmaal producten waar je niet 'om heen kunt'. Noodzakelijk kwaad en dit koop ik dan ook altijd in de aanbieding en besparen hierop is gewoon weg niet mogelijk, dit doe ik al!

Onze wekelijkse uitgaven voor 2018 kwamen uit op €81,28. In totaal gaven we het afgelopen jaar €4.221,16 uit. Ter vergelijking; in 2017 was het gemiddeld €69,56 per week en in 2016 €58,91.

Tussen 2017 en 2018 zit best een stijging. Dit heeft er mee te maken dat onze tweede zoon sinds september ook hapjes eet, die ik zelf maak. Dit is niet de enige reden, we zijn ook beter gaan eten. Meer fruit en groenten, waardoor een groot deel van het budget hier aan op gaat. Meer yoghurt met daarbij vezels. Meer luxe artikelen.

Mijn doel voor 2019; proberen op ongeveer hetzelfde bedrag uit te komen. Minder luxe artikelen - ook al kocht ik deze wel altijd in de aanbieding - iets minder kan geen kwaad.

Waarschijnlijk best een uitdaging met de prijsstijging. Wekelijks eten man en zoon drie pakken pap. In 2018 betaalde ik €1,06. Inmiddels €1,43.. Kleine stijging..

Houd jij een boodschappen budget aan?

Reacties

  1. Het is bewonderenswaardig dat je dat allemaal uitrekent, maar wat ik me afvraag is als je zo ontzettend met geld bezig bent kun je dan nog wel genieten van iets lekkers? Ik bedoel dit niet negatief hoor, helemaal niet, maar vraag me oprecht af kun je nog ergens van genieten zonder dat je denkt dit kost zoveel. Groet, Cor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Cor, ja hoor. Dat lukt zeker! Klein voorbeeldje; ik vond zaterdag nog spaarkaarten van de AH voor tweede drie gangen menu gratis. Om vier uur vond ik ze, om half zeven waren de jongens bij de oppas en zaten wij samen met vrienden aan tafel. Bestelden we stokbrood vooraf, extra mayonaise en dronken we gewoon wat we wilden. ;-) het moet wel leuk blijven allemaal, maar opletten met boodschappen, weekmenu's maken en de aanbieding volgen is stiekem gewoon een hobby geworden. ;)

      Verwijderen
  2. Ja, wel zo ongeveer. Er staat een bepaald bedrag op de huishoudpot en daarmee moeten we het doen.

    nicole@huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Wat leuk dat je meeleest! Laat vooral iets van je horen.