Doorgaan naar hoofdcontent

Verandering in de kinderopvang

Met wijzigingen in werkdagen zijn er automatisch wijzigingen in de kinderopvang. Zoon ging in 2016 twee dagen in de week, 20 uur, naar een gastouder bij ons in het dorp. De kosten hiervoor waren €5,20 per uur. Nu we zijn verhuist wonen we zelfs dichterbij dus wij blijven gebruik maken van deze gastouder.

Via officieel bericht gaf de gastouder aan een prijs wijziging door te gaan voeren per 1 januari 2017. De kosten worden per uur €5,35. Een stijging van €0,15 per uur. Best een flinke stijging, maar daar tegenover staat het feit dat ik voor zoon alleen nog maar bekers, speen en luier in hoef te pakken. Brood, fruit, drinken en lekkers worden voortaan door de gastouder verzorgd. Drinken is niet nieuw, dit was al inbegrepen sinds zoon koemelk drinkt. Deze wijziging zie ik dan weer in ons boodschappenbudget terug. Hier blogde ik eerder al over. 

Doordat ik per 1 januari 2017 drie doordeweekse dagen ben gaan werken zijn onze opvanguren gestegen naar 30 uur per week. Onze wijzigingen in loon en opvanguren heb ik doorgegeven aan de belastingdienst en onze kinderopvangtoeslag veranderde van €374,- naar €465,-. Gemiddeld kost de opvang ons dit jaar €545,- per maand. Het komt er op neer dat wij per maand €80,- zelf betalen.

Van de week kreeg ik een mail van het gastouderbureau, de jaaropgave van 2016 is in de maak. Ik ben benieuwd of hier nog iets uit voorkomt. Ik houd jullie op de hoogte.

Zijn er bij jullie nog veranderingen doorgevoerd in de kinderopvang? Voeren jullie wijzigingen ook altijd gelijk in bij Mijntoeslagen.nl? Ik hoor graag van jullie!


Reacties

  1. Tarief iets omhoog en de toesla naar beneden. We zullen te veel verdiend hebben. Ik verwacht zelfs nog een naheffing over 2016..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mmm naheffingen zijn niet leuk,hopelijk valt het mee.

      Verwijderen
  2. wij maken geen gebruik van kinderopvang aangezien ik gastouder ben. ook ik verhoog elk jaar mijn tarief het ene jaar met 0,10 t andere jaar met 0,15 (hou van logische bedragen.. nu is het 5,10, volgend jaar dus 5,25 :p ) ik vind het normale verhogingen eerlijk gezegd.. (en ook de KOT gaat elk jaar omhoog.. het uurtarief waarover je kot krijgt dan) en ook onze kosten (boodschappen, voor sommige gastouder ook luiers, doekjes etc, maar vergeet ook het knutselmateriaal niet! activiteiten, schoonmaakkosten etc, alles wordt duurder dus een hoger uurtarief is erg losich ;) )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vorig jaar was er geen stijging,dus vandaar dat ik het nu een beste stijging vond. Maar ik snap het heel goed. 😉 en daarnaast heb ik dus minder kosten aan boodschappen.

      Verwijderen

Een reactie plaatsen

Gezellig dat jullie meelezen, ik hoor graag van jullie. Tips en trucs zijn altijd welkom!

Populaire berichten van deze blog

Gratis op te halen

We zijn hard aan het klussen in het nieuwe huis. In ons huidige huis ben ik aan het opruimen, uitzoeken en inpakken. Veel verkoop ik via Facebook en Marktplaats, maar er zijn ook spullen die niet de moeite zijn om te verkopen of waarop niet gereageerd wordt. Het zijn allemaal spullen die nog goed te gebruiken zijn.

Ik besloot deze gratis op internet te zetten, in de verwachting dat er zeer snel gereageerd zou worden. Het staat nu al een aantal dagen op internet en er zijn nog geen reacties. Zal iedereen aan het minimaliseren zijn? Als het van het weekend nog niet opgehaald is gaat het naar de kringloop.

Werkt het gratis ophalen bij jullie wel? Hebben jullie misschien nog tips? Ik hoor graag van jullie!

Kleding

Nu ik al een aantal jaren heel bewust met ons geld bezig ben merk ik dat mijn kleding nogal uit begint te dunnen. Zo ligt er redelijk wat verwassen en met kleine gaatjes in de kast. Ik koop veel minder en ook steeds vaker tweedehands.

Zoals ik hier ook verteld heb is mijn schoonzus in juni overleden. Na een ziektebed van bijna drie jaar, een hersentumor, heeft ze besloten euthanasie toe te passen. Voordat ze overleed gaf ze al veel kleding weg, ik kreeg toen acht kledingstukken die ik zeer regelmatig draag.

Vorige week stuurde zwager een appje met de vraag of iemand hem zou willen helpen met het uitzoeken van de kleding van zijn vrouw. Aan veel kleding hangt een herinnering en hij vond het dan ook erg moeilijk om aan te pakken. Nadat ik aangegeven had dat ik wel wilde hebben we besloten dat ik foto's ga maken van alle te verkopen kleding en deze op Marktplaats dan wel Facebook ga plaatsen.

Afgelopen weekend kwam zwager elf(!) vuilniszakken brengen. Ik schrok enigszins van de hoev…

Besparen bij de Albert Heijn

Onze wekelijkse boodschappen worden tegenwoordig altijd bij de Albert Heijn gedaan. Voorheen reed ik naar een nabijgelegen dorp om daar bij de Lidl boodschappen te doen. Maar ik maak nu gebruik van een weekmenu en schrijf van te voren een boodschappenlijstje. Op deze manier heb ik goed zicht op ons budget en ben ik van mening dat ik met de brandstofkosten erbij niet goedkoper uit ben.

Bij de Albert Heijn maak ik altijd gebruik van de scanner. Handig dat je precies weet voor hoeveel geld je in de kar hebt liggen en met zoon erbij is het helemaal makkelijk dat ik de boodschappen gelijk in kan pakken. Waar ik laatst achter ben gekomen is dat je dus ook gewoon contant af kunt rekenen wanneer je gebruik maakt van een scanner. Nooit geweten, het is zeker een pluspunt.

Contant geld en geld van tweedehands verkopen gaan in een spaarpot en het bedrag loopt soms heel snel op. Ik heb nu al twee keer boodschappen gedaan met de scanner en contant kunnen betalen. Eerder durfde ik dit niet aan en pi…