Doorgaan naar hoofdcontent

(Gast)ouder

Sinds ik weer werk gaat onze zoon twee dagen naar een gastouder. Deze gastouder kost per maand gemiddeld €459,76. We krijgen iedere maand €374,- kinderopvangtoeslag, waardoor we zelf iedere maand €85,76 moeten betalen. Een dag bij de gastouder - even gerekend met vier weken, dus acht opvangdagen - kost ons €10,72. Over de gastouder zijn we zeer tevreden, ze zal onze zoon totdat hij naar school gaat op kunnen vangen. Ze woont bij ons in het dorp, de afstand die gereden wordt met de auto is heel klein en zal zodra zoon kan zitten afgelegd worden met de fiets.

Iedere werkdag breng ik onze zoon om 7.15 met de auto waarna ik met de fiets naar mijn werk ga. Mijn man haalt hem om 17.15 op. Per week is dit 20 uur. Mijn ouders wilden ook heel graag een dag oppassen maar door hun werk zijn zij alleen de woensdag beschikbaar, een dag waarop ik niet werk. Nu is het voornemen van mijn moeder om na de zomervakantie te stoppen met een van haar banen, hierdoor zal zij de donderdag niet langer werken en zou zoon bij haar kunnen komen.

Mijn ouders wonen een aantal dorpen verderop, heen en weer zo'n 33 kilometer en 30 minuten rijden. Wanneer er file is op de snelweg kan ik wel binnendoor, maar dit vertraagd uiteraard weer. Nu stap ik om half 8 op de fiets en arriveer ik iets voor 8 op mijn werk. Wanneer ik onze zoon naar mijn ouders zou brengen moet ik om 6.50 gaan rijden om vervolgens om 7.30 weer thuis te zijn waarna ik de fiets kan pakken en kan vertrekken naar mijn werk. Man zou hem dan ophalen en om 17.45 weer thuis zijn. Dit zou betekenen dat we 66 kilometer per oppasdag moeten afleggen. Onze auto rijd 1 op 10, dit kost ons dus om en nabij de 6 liter, zo'n €9,-. Daarnaast willen mijn ouders ook een onkostenvergoeding van €15,- per dag. Mijn zus is hiermee gestart en ik kan hierbij niet achterblijven. Een oppasdag bij opa en oma kost ons dus €24,-.

Best een lastige keuze om te maken. Het gemak van de gastouder in hetzelfde dorp en lagere kosten tegenover een goede band met opa en oma én neefjes/nichtjes waarop ook gepast wordt, hogere kosten en grotere afstand. Dit is iets wat me zeker bezighoudt, een lastige keuze.

Hebben jullie weleens geworsteld met een keuze wat betreft de opvang van je kind(eren)? Hoe hebben jullie dit opgelost? Ik hoor graag van jullie!

Reacties

  1. Ik zou dat niet doen en je ouders alleen als backup laten opvangen.
    Een gastouder kan tenslotte ook ziek worden en gaat ook op vakantie.
    Als jullie tevreden zijn over de gastouder lekker zo laten en opa en oma opa en oma laten zijn en geen mede-opvoeders.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie. Mede-opvoeder vind ik nogal een zware term. Zo zie ik het namelijk absoluut niet. Mijn moeder stopt bewust met haar werk zodat onze zoon daar op donderdag naar toe kan. Puur zodat ze hem regelmatig zal zien en er een band mee op kan bouwen.

      Verwijderen
  2. Wat een koopje, zeg! Hier een gastouder waar we wel heel blij mee zijn maar die bewust niet via een gastouderbureau werkt. We betalen daarom € 40,- voor een dag van ca. 8 uur. Heel wat meer als jullie ;-). De andere dag past m'n schoonmoeder gratis op, dat scheelt weer. Ik ben altijd in dubio, ook als ik jouw bericht lees, om toch een gastouder te gaan zoeken via het bureau. Wat me vooral tegenhoudt, is het feit dat we nu weten wat we hebben en dan niet meer. Ook past manlief regelmatig een dag op, dat scheelt weer. Wat betreft de opvang bij je ouders, hebben ze het geld nodig? Dan lijkt geld vragen me nog redelijk, maar ik snap dat het qua kosten en reistijd juist nadelig is. Onderschat niet heel leuk het is als ze echt een goede band opbouwen. Mijn kinderen zijn veel meer 'close' met de oma/opa die op hen gepast hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuke reactie, dank je! Wij hebben bewust voor een gastouder via een bureau gekozen omdat het dan inderdaad via de officiële weg ging en we dan voordeliger uit zouden zijn. Ik kan me wel heel goed voorstellen dat je kind(eren) een band hebben opgebouwd met deze gastouder. Een overgang zou dan misschien ook wel lastig zijn. Persoonlijk vind ik het ook wel weer prettig dat ze onverwachte controles krijgen van de GGD en dergelijke. Dat wat je ziet bij wegbrengen en ophalen schetst toch vaak een heel ander beeld dan wat er overdag speelt. Zo'n bureau houdt het in de gaten. Mocht je willen switchen let dan goed op de maandlasten en het uurtarief, dat kan op het eerste gezicht veel of weinig lijken maar je moet het echt even nakijken. Mijn ouders kunnen het geld wel gebruiken en ik vind het ook redelijk. Het is voor ons alleen op een stressvolle dag nóg stressvoller, waardoor ik twijfel. Het geld is dan nog niet eens het belangrijkste punt maar weegt wel mee.

      Verwijderen
  3. Het klinkt eerlijk gezegd niet heel efficiënt om oma en opa te doen.. Misschien als jij een dag extra zou willen werken wel een optie voor de extra dag, maar anders..
    Succes met kiezen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt ook helemaal gelijk, maar het gevoel dat ik erbij heb..

      Verwijderen
  4. Mijn ouders passen ook een dag op. Mijn ouders wonen ook iets verder. In de ochtend komen ze de kinderen halen wat hier meer rust geeft. Zelf haal ik ze na het werk op. Jijn kinderen en ouders genieten hier beide enorm van. Dat weegt op tegen de afstand.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je reactie! Dat is ook zeker een reden voor mij om het toch te doen.

      Verwijderen

Een reactie posten

Gezellig dat jullie meelezen, ik hoor graag van jullie. Tips en trucs zijn altijd welkom!

Populaire posts van deze blog

Opruimen in augustus

Opnieuw een maand waarin we op wilden ruimen. En het is vrij aardig gelukt, al zeg ik het zelf. Ik ben deze maand gestart met werken en dat is te merken. Weer een nieuw ritme dat we moeten leren. Maar desondanks werd ons huis weer een stukje leger.

Er gingen twee vuilniszakken naar een organisatie voor minima. Daar kunnen mensen met een heel klein inkomen gratis komen winkelen. Er mocht van alles heen; keukengerei, speelgoed, kleding, boeken, handdoeken en nog veel meer. Dat ruimde lekker op!

Daarnaast deed ik een aankoop voor de organisatie van keuken en trapkast. Een aantal bakken, zodat het steeds ordelijker wordt. Er ging heel wat naar zolder, zodat de maxi-cosi, stofzuiger en alle tassen ook genoeg ruimte hebben in de trapkast. Daarnaast verdween dus aardig wat in de vuilniszak.

In de keuken zocht ik de tupperware lade uit, er gingen een paar lelijke bakjes weg en waar geen deksel of bakje meer van was verdween ook bij het plastic afval. Eerder dit jaar sneuvelde de staafmixer en…

Boodschappenbudget

Ons boodschappenbudget loopt de spuigaten uit. Voorgaande jaren scoorden we onderstaande gemiddelden.

Gemiddeld per week in 2015 : €63,33Totaalbedrag: €3293,16Gemiddeld per week in 2016 : €58,91Totaalbedrag: €3122,22Gemiddeld per week in 2017 : €69,56Totaalbedrag: €3616,96De status tot nu toe: in 32 weken gaven wij in totaal €2.549,23 uit, wat een gemiddelde oplevert van €79,66 per week. Door de komst van zoon B heb ik hetbudget laten versloffen. Ik maak nog steeds een weekmenu naar aanleiding van deaanbiedingen die ik op zoek in de Albert Heijn app, maar toch werd er te veel luxe gekocht. Geen zin om te koken? Laten we even naar de winkel gaan en zomaar watlekkers halen. En daar ben ik nu helemaal klaar mee. Nu zoon B alweer drie maanden is en ikbijna start met werken merk ik dat ons ritme terug gaat komen. De vakantie vanman is weer achter de rug en doordat hij nu weer werkt gaat het allemaal al soepeler. Deze week gaven we €55,00 uit aan boodschappen. Mijn voornemen is om goedkoper,…

Extra aflossing

Per mail vroeg ik aan onze hypotheekverstrekker of het mogelijk was om iedere maand €900,- te incasseren. Onze huidige vaste aflossing daalt iedere maand omdat onze hypotheek voor 50% lineair is. Hierdoor zouden wij iedere maand automatisch ruim €100,- extra aflossen.

Gisteren kreeg ik per post - beetje vreemd - antwoord. Hierin stond dat ze mijn verzoek via de mail hadden ontvangen. Daarnaast vermelden ze dat dit geen optie is. Als ik extra af wil lossen, moet ik dit handmatig doen.

En dus loste ik opnieuw €250,- af. De manier waarop is wel vele malen gemakkelijker. De aflossingen die ik eerder deed moest ik zelf overmaken, waarna er een heel proces gestart werd met allerlei brieven. Nu betaalde ik via iDeal en zou het binnen drie dagen helemaal verwerkt moeten zijn.