Besparen en opruimen

Naar aanleiding van onze verbouwing eind augustus (tot eind november), heb ik besloten om weer actiever met onze uitgaven bezig te zijn. Voor de verbouwing hebben we een tweede hypotheek afgesloten. Op deze manier kunnen we nu al profiteren van onder andere het plaatsen van zonnepanelen en een warmtepomp. Het originele plan was om dit zelf te betalen. Nu vangen we wel een deel op met de spaarrekening, maar dan had het nog járen geduurd voordat we het konden realiseren. Doordat het gaat schelen in uitgaven, kunnen we de hypotheek versneld aflossen. Hier wil ik me dan ook de komende jaren opnieuw op focussen. Het afgelopen jaar hebben we vooral gespaard.

Het besparen valt in ons huishouden altijd samen met het uitzoeken en opruimen van al onze bezittingen. Als ik weer in mijn hoofd haal om op de uitgaven te letten, ga ik automatisch het lijstje in mijn hoofd af wat ik weg zou kunnen doen. Verkopen, weggooien, weggeven. Want; minder spullen in huis, is meer rust in mijn hoofd. Afgelopen week heb ik de zolder leeggehaald en kon er weer het een en ander weg. Er staat ook zeker wat op Marktplaats, wie weet levert dat nog wat op.

Wij zijn sowieso gezegend met veel mensen om ons heen die aan ons denken als zij iets weg willen doen. Zo hebben we de afgelopen jaren al veel schoenen en kleding voor de jongens mogen krijgen. Maar ook boeken, apparatuur en speelgoed. Ongeschreven regel is hier; voor alles wat er in komt; moet er ook weer wat uit.

Maar goed; we zitten weer in die fase; besparen en op het geld letten. De timing is wat lastig, want ik en de jongens hebben bijna vakantie. Aangezien man de verbouwing samen met een aannemer gaat doen, heeft hij niet gelijktijdig vakantie. Hij heeft eind augustus tot halverwege oktober vrij kunnen krijgen. Om de vakantie toch anders te laten verlopen als een gewone doordeweekse dag gaan we wel het een en ander ondernemen (inclusief de bijbehorende kosten). 

Aanstaande maandag (in mijn laatste werkweek) gaan we naar Speelland Beekse Bergen. Ik kocht kaartjes met korting via Eurosparen. Wat doe jij met je vakantie?

Reacties

  1. Wij gaan twee weekjes weg met de vouwwagen. Even erop uit, verbouwing zijn we allang zat ;) haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, snap ik! Nog steeds aan het verbouwen? Geniet van jullie vakantie!

      Verwijderen
  2. Wij gaan een weekje naar België, als het goed is ;) En heel veel opruimen en ontspullen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij zijn in onze vakantie verhuisd naar ons nieuwe huis. Het geeft een hoop nieuwe energie maar ook vermoeidheid. We proberen in het najaar nog even weg te gaan. Het buitenland zie ik nu niet zitten. We proberen nog wel wat met de kinderen te ondernemen. Zoon is 20. Dochter is 16. We gaan wel regelmatig ergens wat eten of een ijsje doen op een terras. Beiden zijn aan het werk in de vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan ik me voorstellen. Maar wel leuk, een nieuwe woning! Lekker op je eigen tempo vind ik zelf ook al heerlijk. Hopelijk kan de vakantie in het najaar doorgaan!

      Verwijderen

Een reactie posten

Wat leuk dat je meeleest! Laat vooral iets van je horen.