Doorgaan naar hoofdcontent

Minimaliseren

Nu de hypotheek aangevraagd is, de nodige stukken ingeleverd zijn en de handtekeningen gezet zijn durf ik steeds meer te gaan dromen over 'ons' nieuwe huis.

De meubels en spullen die we nu hebben gaan gewoon mee en worden niet vervangen. Wel worden er andere kleurtjes gekozen op de muur en willen we behang en vloerbedekking in onze slaapkamer. In het huis hoeven geen hele grote, tijdrovende klussen gedaan te worden. Zoals het er nu uit ziet is er een duidelijke taakverdeling. Man klust en ik vul aan waar nodig, met behangkrabben, schoonmaken en instructies geven ;-).

Daarnaast wil ik tijdens het klussen al gaan starten met het inpakken van onze spullen. Wat hebben we een hoop! Weinig rommel, maar wel heel veel waar ik anderen blij mee kan maken. Ik heb dan ook bedacht dat ik alles uit wil zoeken en het niet klakkeloos in dozen wil mikken en bij de verhuizing alles weer in hetzelfde kastje of lade terug wil leggen. Om het met een mooi woord te benoemen: ik wil gaan minimaliseren.

Facebookpagina's en andere blogs geven me ontzettend veel inspiratie en van de week heb ik dan ook een half uur lang op mijn rommelkamer spullen uitgezocht. Een goed begin is het halve werk!

Hoe hebben jullie een verhuizing aangepakt? Pakten jullie het ook aan om al je bezittingen uit te zoeken? Ik hoor graag van jullie!

Reacties

  1. Als je er de tijd en energie voor hebt zou ik het zeker aangrijpen om flink schoon schip te maken. Ik heb dat ook gedaan. Het is een goed moment om oude ballast over boord te gooien.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toen ik van m'n ouders naar ons huidige appartement verhuisde heb ik op de ochtend van verhuizen zelf al m'n spullen in dozen gedaan en naar het nieuwe appartement gebracht. Nu nog spijt van, want heel veel spullen hadden gewoon niet mee gehoeven. Mijn advies is om dit moment aan te grijpen om flink wat spullen weg te doen, wat Nicole ook al zegt.

    Succes er mee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen ik thuis vertrok zocht ik ook alles uit, wat kan een inboedel groeien in drie jaar! ;-)

      Verwijderen
  3. Wij zijn vorig jaar verhuisd. Ik heb toen enorm opgeruimd en dat scheelde zoveel sjouwen! Sommige dingen deden evn pijn, denk aan bijvoorbeeld de babykamer, maar we gebruikten het niet meer en mocht er ooit nog een baby komen dan hoop ik dat marktplaats nog bestaat. Heel veel succes toegewenst! Enne... Je blijft toch wel schrijven?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, dat kan ik me zo goed voorstellen. Ik heb me al voorgenomen om minder te kijken naar wat het me gekost heeft en wat voor emotie ik er bij heb. Als ik het niet meer kan gebruiken en het in de kast gaat liggen waarna ik er niet meer na om kijk, moet het weg.

      Verwijderen
  4. Ja, ik heb heel veel uitgezocht en weggedaan, maar op de dag van de verhuizing bleek het nóg te weinig te zijn. Nou ja ervoor, ik heb gelukkig niet gewacht tot het echt zover was. Ik ben al begonnen voor ik mijn huis te koop had en ben in die periode (het was ongeveer binnen 9 maanden weg) gewoon doorgegaan. Natuurlijk niet altijd op volle snelheid, maar het is wel écht heel fijn als je gewoon de tijd hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik las al mee met je opruimingsperiode, respect! Ik vond dat je al zo supergoed bezig was, zul je altijd zien dat je alsnog te weinig gedaan hebt. Volgens mij blijf je bezig.. ;-)

      Verwijderen
  5. Wij hebben destijds ook heel veel weggedaan en opgeruimd. Maar op een gegeven moment waren we daar ook klaar mee, toen hebben we de rest maar gewoon in dozen gedaan, en in de loop der jaren (we wonen nu alweer 6 jaar hier) langzaam alsnog beetje bij beetje opgeruimd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kan ik me ook heel goed voorstellen! En er zijn gewoon dingen die je nog niet weg kunt doen. Wij hebben bijvoorbeeld ook een berg meidenkleding, we wisten niet of we een jongen of meisje kregen. Ik ga de berg niet weg doen, die verhuist gewoon lekker mee. ;-)

      Verwijderen
  6. Ik had bijna 40 jaar in mijn vorige huis gewoond met zolder en berging. En ging naar kleiner huis dus heel veel ging kon nog worden verkocht en ook weggegeven.
    Mijn eigen wieg en ledikantje stonden er ook nog en toevallig (of niet) was de vriendin van een achterneef, die ook in de wieg had gelegen, zwanger en wilde ze alles graag hebben en ik blij dat hij daar terecht kwam.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik was t wel van plan om vooraf in te pakken en uit te zoeken..in praktijk kwam t er niet van omdat ik 4/5 dagen werk als gastouder en ook zelf 2 kinderen heb en dus nooit echt vrij was... jongste ging nog niet naar school nl. dus er kwam niets van terrecht.. dus veel weggegooid, 1 dag van te voren echt gaan inpakken met man en voor die tijd wel wat dingen ingepakt en al in t nieuwe huis gezet, maar veel was t niet..hadden veel ook nog gewoon nodig natuurlijk.. kan de opvangkinderen moeilijk een maand lang met alleen papier en potlood laten spelen :p en ook voor t slapen, eten en verschonen heb je spullen nodig.. dus ja doordat ik geen idee had wat ik uberhaupt wel in kon pakken.. vond ik t ook lastig als ik wel even tijd had, om in te gaan pakken... ;) maar t is gelukt :) in april zijn we verhuisd :D nadat man 9 weken heeft geklust ! samen met zijn vader en mijn vader+partner. prachtig geworden :D helaas moeten er natuurlijk nog meer dingen gedaan worden (buiten schilderen, de tuin enz :p ) maar t huis is mooi geworden :D

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ever wanted to get free Google+ Circles?
    Did you know you can get them ON AUTOPILOT & TOTALLY FOR FREE by using Like 4 Like?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Gezellig dat jullie meelezen, ik hoor graag van jullie. Tips en trucs zijn altijd welkom!

Populaire posts van deze blog

Opruimen in augustus

Opnieuw een maand waarin we op wilden ruimen. En het is vrij aardig gelukt, al zeg ik het zelf. Ik ben deze maand gestart met werken en dat is te merken. Weer een nieuw ritme dat we moeten leren. Maar desondanks werd ons huis weer een stukje leger.

Er gingen twee vuilniszakken naar een organisatie voor minima. Daar kunnen mensen met een heel klein inkomen gratis komen winkelen. Er mocht van alles heen; keukengerei, speelgoed, kleding, boeken, handdoeken en nog veel meer. Dat ruimde lekker op!

Daarnaast deed ik een aankoop voor de organisatie van keuken en trapkast. Een aantal bakken, zodat het steeds ordelijker wordt. Er ging heel wat naar zolder, zodat de maxi-cosi, stofzuiger en alle tassen ook genoeg ruimte hebben in de trapkast. Daarnaast verdween dus aardig wat in de vuilniszak.

In de keuken zocht ik de tupperware lade uit, er gingen een paar lelijke bakjes weg en waar geen deksel of bakje meer van was verdween ook bij het plastic afval. Eerder dit jaar sneuvelde de staafmixer en…

Extra aflossing

Per mail vroeg ik aan onze hypotheekverstrekker of het mogelijk was om iedere maand €900,- te incasseren. Onze huidige vaste aflossing daalt iedere maand omdat onze hypotheek voor 50% lineair is. Hierdoor zouden wij iedere maand automatisch ruim €100,- extra aflossen.

Gisteren kreeg ik per post - beetje vreemd - antwoord. Hierin stond dat ze mijn verzoek via de mail hadden ontvangen. Daarnaast vermelden ze dat dit geen optie is. Als ik extra af wil lossen, moet ik dit handmatig doen.

En dus loste ik opnieuw €250,- af. De manier waarop is wel vele malen gemakkelijker. De aflossingen die ik eerder deed moest ik zelf overmaken, waarna er een heel proces gestart werd met allerlei brieven. Nu betaalde ik via iDeal en zou het binnen drie dagen helemaal verwerkt moeten zijn.

Schuldenvrij!

Nou ja, niet helemaal. We hebben natuurlijk nog de hypotheek. Maar sinds gisteren zijn we schuldenvrij bij onze schoonouders!

Naar aanleiding van een tip van Mom4life heb ik besloten om mijn gegevens bij de belastingdienst ten goede van de kinderopvangtoeslag aan te passen. Ik moest twee jaar achter elkaar terug betalen. Dit jaar gaf ik beduidend minder uren op.

Vorige week kreeg ik de jaaropgave per mail binnen. Hierin stond vermeld dat ik voor 1 mei contact op moest nemen indien er te weinig uren opgegeven waren.

En zo stond er gisteren opeens bijna €1.900,- op mijn rekening! Met nog €1.250,- af te lossen bij schoonouders besloten we dit bedrag gelijk over te maken en de rest over te maken naar de spaarrekening.

Een heerlijk gevoel. Op naar het aflossen op de hypotheek. Een mail met een aantal vragen is al verzonden naar de hypotheekverstrekker. Ik ben benieuwd wat daar uitkomt, ik houd jullie uiteraard op de hoogte.