Doorgaan naar hoofdcontent

Minimaliseren

Nu de hypotheek aangevraagd is, de nodige stukken ingeleverd zijn en de handtekeningen gezet zijn durf ik steeds meer te gaan dromen over 'ons' nieuwe huis.

De meubels en spullen die we nu hebben gaan gewoon mee en worden niet vervangen. Wel worden er andere kleurtjes gekozen op de muur en willen we behang en vloerbedekking in onze slaapkamer. In het huis hoeven geen hele grote, tijdrovende klussen gedaan te worden. Zoals het er nu uit ziet is er een duidelijke taakverdeling. Man klust en ik vul aan waar nodig, met behangkrabben, schoonmaken en instructies geven ;-).

Daarnaast wil ik tijdens het klussen al gaan starten met het inpakken van onze spullen. Wat hebben we een hoop! Weinig rommel, maar wel heel veel waar ik anderen blij mee kan maken. Ik heb dan ook bedacht dat ik alles uit wil zoeken en het niet klakkeloos in dozen wil mikken en bij de verhuizing alles weer in hetzelfde kastje of lade terug wil leggen. Om het met een mooi woord te benoemen: ik wil gaan minimaliseren.

Facebookpagina's en andere blogs geven me ontzettend veel inspiratie en van de week heb ik dan ook een half uur lang op mijn rommelkamer spullen uitgezocht. Een goed begin is het halve werk!

Hoe hebben jullie een verhuizing aangepakt? Pakten jullie het ook aan om al je bezittingen uit te zoeken? Ik hoor graag van jullie!

Reacties

  1. Als je er de tijd en energie voor hebt zou ik het zeker aangrijpen om flink schoon schip te maken. Ik heb dat ook gedaan. Het is een goed moment om oude ballast over boord te gooien.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toen ik van m'n ouders naar ons huidige appartement verhuisde heb ik op de ochtend van verhuizen zelf al m'n spullen in dozen gedaan en naar het nieuwe appartement gebracht. Nu nog spijt van, want heel veel spullen hadden gewoon niet mee gehoeven. Mijn advies is om dit moment aan te grijpen om flink wat spullen weg te doen, wat Nicole ook al zegt.

    Succes er mee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen ik thuis vertrok zocht ik ook alles uit, wat kan een inboedel groeien in drie jaar! ;-)

      Verwijderen
  3. Wij zijn vorig jaar verhuisd. Ik heb toen enorm opgeruimd en dat scheelde zoveel sjouwen! Sommige dingen deden evn pijn, denk aan bijvoorbeeld de babykamer, maar we gebruikten het niet meer en mocht er ooit nog een baby komen dan hoop ik dat marktplaats nog bestaat. Heel veel succes toegewenst! Enne... Je blijft toch wel schrijven?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, dat kan ik me zo goed voorstellen. Ik heb me al voorgenomen om minder te kijken naar wat het me gekost heeft en wat voor emotie ik er bij heb. Als ik het niet meer kan gebruiken en het in de kast gaat liggen waarna ik er niet meer na om kijk, moet het weg.

      Verwijderen
  4. Ja, ik heb heel veel uitgezocht en weggedaan, maar op de dag van de verhuizing bleek het nóg te weinig te zijn. Nou ja ervoor, ik heb gelukkig niet gewacht tot het echt zover was. Ik ben al begonnen voor ik mijn huis te koop had en ben in die periode (het was ongeveer binnen 9 maanden weg) gewoon doorgegaan. Natuurlijk niet altijd op volle snelheid, maar het is wel écht heel fijn als je gewoon de tijd hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik las al mee met je opruimingsperiode, respect! Ik vond dat je al zo supergoed bezig was, zul je altijd zien dat je alsnog te weinig gedaan hebt. Volgens mij blijf je bezig.. ;-)

      Verwijderen
  5. Wij hebben destijds ook heel veel weggedaan en opgeruimd. Maar op een gegeven moment waren we daar ook klaar mee, toen hebben we de rest maar gewoon in dozen gedaan, en in de loop der jaren (we wonen nu alweer 6 jaar hier) langzaam alsnog beetje bij beetje opgeruimd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kan ik me ook heel goed voorstellen! En er zijn gewoon dingen die je nog niet weg kunt doen. Wij hebben bijvoorbeeld ook een berg meidenkleding, we wisten niet of we een jongen of meisje kregen. Ik ga de berg niet weg doen, die verhuist gewoon lekker mee. ;-)

      Verwijderen
  6. Ik had bijna 40 jaar in mijn vorige huis gewoond met zolder en berging. En ging naar kleiner huis dus heel veel ging kon nog worden verkocht en ook weggegeven.
    Mijn eigen wieg en ledikantje stonden er ook nog en toevallig (of niet) was de vriendin van een achterneef, die ook in de wieg had gelegen, zwanger en wilde ze alles graag hebben en ik blij dat hij daar terecht kwam.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. en ik had bijna 1 jaar om te ruimen/verhuizen.

      Verwijderen
  7. ik was t wel van plan om vooraf in te pakken en uit te zoeken..in praktijk kwam t er niet van omdat ik 4/5 dagen werk als gastouder en ook zelf 2 kinderen heb en dus nooit echt vrij was... jongste ging nog niet naar school nl. dus er kwam niets van terrecht.. dus veel weggegooid, 1 dag van te voren echt gaan inpakken met man en voor die tijd wel wat dingen ingepakt en al in t nieuwe huis gezet, maar veel was t niet..hadden veel ook nog gewoon nodig natuurlijk.. kan de opvangkinderen moeilijk een maand lang met alleen papier en potlood laten spelen :p en ook voor t slapen, eten en verschonen heb je spullen nodig.. dus ja doordat ik geen idee had wat ik uberhaupt wel in kon pakken.. vond ik t ook lastig als ik wel even tijd had, om in te gaan pakken... ;) maar t is gelukt :) in april zijn we verhuisd :D nadat man 9 weken heeft geklust ! samen met zijn vader en mijn vader+partner. prachtig geworden :D helaas moeten er natuurlijk nog meer dingen gedaan worden (buiten schilderen, de tuin enz :p ) maar t huis is mooi geworden :D

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ever wanted to get free Google+ Circles?
    Did you know you can get them ON AUTOPILOT & TOTALLY FOR FREE by using Like 4 Like?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Gezellig dat jullie meelezen, ik hoor graag van jullie. Tips en trucs zijn altijd welkom!

Populaire posts van deze blog

Kleding

Nu ik al een aantal jaren heel bewust met ons geld bezig ben merk ik dat mijn kleding nogal uit begint te dunnen. Zo ligt er redelijk wat verwassen en met kleine gaatjes in de kast. Ik koop veel minder en ook steeds vaker tweedehands.

Zoals ik hier ook verteld heb is mijn schoonzus in juni overleden. Na een ziektebed van bijna drie jaar, een hersentumor, heeft ze besloten euthanasie toe te passen. Voordat ze overleed gaf ze al veel kleding weg, ik kreeg toen acht kledingstukken die ik zeer regelmatig draag.

Vorige week stuurde zwager een appje met de vraag of iemand hem zou willen helpen met het uitzoeken van de kleding van zijn vrouw. Aan veel kleding hangt een herinnering en hij vond het dan ook erg moeilijk om aan te pakken. Nadat ik aangegeven had dat ik wel wilde hebben we besloten dat ik foto's ga maken van alle te verkopen kleding en deze op Marktplaats dan wel Facebook ga plaatsen.

Afgelopen weekend kwam zwager elf(!) vuilniszakken brengen. Ik schrok enigszins van de hoev…

Besparen bij de Albert Heijn

Onze wekelijkse boodschappen worden tegenwoordig altijd bij de Albert Heijn gedaan. Voorheen reed ik naar een nabijgelegen dorp om daar bij de Lidl boodschappen te doen. Maar ik maak nu gebruik van een weekmenu en schrijf van te voren een boodschappenlijstje. Op deze manier heb ik goed zicht op ons budget en ben ik van mening dat ik met de brandstofkosten erbij niet goedkoper uit ben.

Bij de Albert Heijn maak ik altijd gebruik van de scanner. Handig dat je precies weet voor hoeveel geld je in de kar hebt liggen en met zoon erbij is het helemaal makkelijk dat ik de boodschappen gelijk in kan pakken. Waar ik laatst achter ben gekomen is dat je dus ook gewoon contant af kunt rekenen wanneer je gebruik maakt van een scanner. Nooit geweten, het is zeker een pluspunt.

Contant geld en geld van tweedehands verkopen gaan in een spaarpot en het bedrag loopt soms heel snel op. Ik heb nu al twee keer boodschappen gedaan met de scanner en contant kunnen betalen. Eerder durfde ik dit niet aan en pi…

Budget uitdaging

Man werkt nu alweer twee maanden bij zijn nieuwe werkgever. Het bevalt hem erg goed en zijn nieuwe werkgever is ook erg positief. Hij leert snel en er worden regelmatig trainingsavonden ingepland. Tijdens zijn vervolgopleiding heeft hij de basis van CV-ketel onderhoud geleerd en hij kan zich hier goed mee redden.

Laatst zag ik via Facebook een oproep voor het vervangen en verplaatsen van een boiler. Ik reageerde namens man en afgelopen zaterdag mocht hij de boiler plaatsen. De vergoeding die hij hiervoor kreeg; maar liefst €200,-.

Deze €200,- kreeg hij uiteraard contant en we hebben besloten om €200,- door te zetten van de lopende rekening naar de spaarrekening. Alles wat man extra verdiend of aan fooi krijgt zetten we apart voor een nieuwe motor. Van het contante geld worden de komende vier weken de boodschappen gekocht. Per week mag ik €50,- uitgeven. De laatste tijd zaten we rond de €70,-, dit kan naar beneden zonder dat we echt op boodschappen in moeten leveren.

Het zal wel een ui…