Doorgaan naar hoofdcontent

Dalende hypotheeklasten

We hebben pas sinds november een hypotheek maar doordat onze hypotheek 50% lineair en 50% annuïtair loopt zakt ons maandbedrag steeds een beetje. Op 1 december betaalden we slecht een klein gedeelte, vanaf 10 november hebben we tenslotte de hypotheek en was het maandbedrag €207,16.

Op 1 januari werd het eerste volledige bedrag afgeschreven: €812,11. Op 1 mei aanstaande wordt er weer een bedrag geïnd; €810,71. Een verschil dus al van €1,40. Geen wereldbedrag, maar hè het daalt!

Voorlopig zullen de maandlasten alleen verlagen door de vaste aflossingen. Onze extra aflossingen gaan naar de lening van (schoon)ouders. Het sparen werd iets vertraagd door de tuin die vrij snel tussendoor kwam, maar inmiddels staat er toch al zo'n €700,- op de aflosrekening. Bij de €1.000,- maken we onze eerste aflossing over!

Hoe gaat het met jullie maandlasten? Wat is het verschil tussen het startbedrag en het bedrag dat je als laatste hebt betaald? Ik hoor graag van jullie!

Reacties

  1. alle beetjes helpen toch? En met die lineaire hypotheek gaat het vanzelf..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb een annuitaire hypotheek, begon in 2013 met 395€ p maand. Nu is het 227€ per maand. Ik los elk jaar extra 10% af. Het word in januari 2018 180€! Ik verheug me er nu al op :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een mooie cijfers! Gefeliciteerd met dit behaalde resultaat. Wel vieren hoor ;-).

      Verwijderen
  3. Ik probeer elk jaar 10% af te lossen. Ondanks dat ik nog geen 50% heb afgelost betaal ik wel nu al nog maar 50% van mijn oorspronkelijke bruto rentebedrag. (ik los nu helemaal niets af in mijn hypotheek, aflossingsvrij+belegging) Ik ben inmiddels wel door het risicobedrag gezakt waardoor het rentepercentage met 0.5% gezakt is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw wat fijn. Mooi streven en wat goed dat je dat kunt halen. Ga zo door!

      Verwijderen

Een reactie plaatsen

Gezellig dat jullie meelezen, ik hoor graag van jullie. Tips en trucs zijn altijd welkom!

Populaire berichten van deze blog

Gratis op te halen

We zijn hard aan het klussen in het nieuwe huis. In ons huidige huis ben ik aan het opruimen, uitzoeken en inpakken. Veel verkoop ik via Facebook en Marktplaats, maar er zijn ook spullen die niet de moeite zijn om te verkopen of waarop niet gereageerd wordt. Het zijn allemaal spullen die nog goed te gebruiken zijn.

Ik besloot deze gratis op internet te zetten, in de verwachting dat er zeer snel gereageerd zou worden. Het staat nu al een aantal dagen op internet en er zijn nog geen reacties. Zal iedereen aan het minimaliseren zijn? Als het van het weekend nog niet opgehaald is gaat het naar de kringloop.

Werkt het gratis ophalen bij jullie wel? Hebben jullie misschien nog tips? Ik hoor graag van jullie!

Kleding

Nu ik al een aantal jaren heel bewust met ons geld bezig ben merk ik dat mijn kleding nogal uit begint te dunnen. Zo ligt er redelijk wat verwassen en met kleine gaatjes in de kast. Ik koop veel minder en ook steeds vaker tweedehands.

Zoals ik hier ook verteld heb is mijn schoonzus in juni overleden. Na een ziektebed van bijna drie jaar, een hersentumor, heeft ze besloten euthanasie toe te passen. Voordat ze overleed gaf ze al veel kleding weg, ik kreeg toen acht kledingstukken die ik zeer regelmatig draag.

Vorige week stuurde zwager een appje met de vraag of iemand hem zou willen helpen met het uitzoeken van de kleding van zijn vrouw. Aan veel kleding hangt een herinnering en hij vond het dan ook erg moeilijk om aan te pakken. Nadat ik aangegeven had dat ik wel wilde hebben we besloten dat ik foto's ga maken van alle te verkopen kleding en deze op Marktplaats dan wel Facebook ga plaatsen.

Afgelopen weekend kwam zwager elf(!) vuilniszakken brengen. Ik schrok enigszins van de hoev…

Besparen bij de Albert Heijn

Onze wekelijkse boodschappen worden tegenwoordig altijd bij de Albert Heijn gedaan. Voorheen reed ik naar een nabijgelegen dorp om daar bij de Lidl boodschappen te doen. Maar ik maak nu gebruik van een weekmenu en schrijf van te voren een boodschappenlijstje. Op deze manier heb ik goed zicht op ons budget en ben ik van mening dat ik met de brandstofkosten erbij niet goedkoper uit ben.

Bij de Albert Heijn maak ik altijd gebruik van de scanner. Handig dat je precies weet voor hoeveel geld je in de kar hebt liggen en met zoon erbij is het helemaal makkelijk dat ik de boodschappen gelijk in kan pakken. Waar ik laatst achter ben gekomen is dat je dus ook gewoon contant af kunt rekenen wanneer je gebruik maakt van een scanner. Nooit geweten, het is zeker een pluspunt.

Contant geld en geld van tweedehands verkopen gaan in een spaarpot en het bedrag loopt soms heel snel op. Ik heb nu al twee keer boodschappen gedaan met de scanner en contant kunnen betalen. Eerder durfde ik dit niet aan en pi…