Cadeaus

Het komt ieder jaar weer terug hè. De verjaardagen, de bruiloften, de nieuwe woningen en gezinsuitbreiding. Bij al deze gebeurtenissen horen cadeaus. Persoonlijk is het een van mijn favoriete bezigheden. Cadeautjes bedenken en het cadeau geven!

Tegenwoordig merk ik dat er veranderingen zijn m.b.t. de keuzes die ik maak. Sinds ik een eigen huishouden en zoon heb ben ik ervan overtuigd dat een cadeau leuk en - uitzonderingen daargelaten - functioneel moet zijn.

Mannen krijgen meestal een bier- of kaaspakket. Daarin ben ik weinig origineel. Tegenwoordig geven we vaak samen met anderen een cadeau om zo de kosten te beperken. In het geval van een nieuwe woning, een geboorte of een cadeautje voor een vrouw kan ik helemaal los gaan. Ik heb hierbij tegenwoordig de regel: familie krijgt een cadeau t.w.v. €20,- en overig maximaal €10,-. Als je goed oplet met aanbiedingen en vantevoren al cadeaus aanschaft blijk ik meestal niet eens aan het bedrag te komen. Bij bruiloften geven we eigenlijk altijd €20,-.

Kraamcadeaus maak ik onderscheid in. Al is het voor een stel waar ik veel contact mee heb dan haak ik een deken en geef ik nog een zelfgemaakte slab erbij. Is het een stel dat wat verder van ons afstaat dan geef ik de zelfgemaakte slabben en een spuugdoek o.i.d. Ik heb een opbergbak waarin ik alles bewaar en deze voorraad is momenteel zodanig groot dat ik al een jaar geen slab meer heb hoeven maken. Laatst hadden we een babyshower en heb ik (samen met iemand anders) een luiertaart gemaakt, dit wordt ook zeker een terugkerend cadeau.

Hanteren jullie een budget per maand of een budget per persoon? Ik hoor graag van jullie!


Reacties

  1. Het ligt inderdaad aan de persoon, wij hebben serieus iemand in de familie die ons 75 euro met onze verjaardag geeft, hoe wij ook blijven zeggen dat we dat niet nodig vinden blijven wij dat krijgen. Voor deze persoon geven wij 25 euro inplaats van 15 euro wat we normaal geven. Aan een kraamcadeau Heb ik een half jaar terug bijna 100 euro uit gegeven ik nam m'n schoonzusje mee te babyshoppen en ik betaalde uiteraard. Dit was zo speciaal omdat ze bijna 7 jaar had moeten wachten op de zwangerschap. Normaal geef ik zo'n 20 euro uit aan een kraamcadeau. Een bruiloft tja vind ik lastig komende maand gaat de beste vriend van manlief trouwen, vrienden vanaf de kleuterschool. Maar wat is een passend bedrag? Ik denk er nog even over na.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij doen binnen m'n schoonfamilie geen cadeaus meer, binnen mijn familie kopen we gezamenlijk iets voor 7,50 per volwassene, dus manlief en ik betalen 15 euro. Totaal inclusief aanhang betalen we dit 8 keer per jaar. Dit valt binnen mijn budget van 50 euro/week met ons gezin. Kortom: Moet ik best stevig voor sparen, want is best veel van ons budget... Tot nu toe is het gelukt ;).

    Kraamcadeaus, andere visite-cadeaus maak ik zelf. Pot vol lichtjes, ik naai een leuk set, iets leuks voor kindjes, oid. Soms zie ik iets bij de kringloopwinkel waarvan ik denk 'ohh, dat ziet er nog keurig uit, zou je zo voor een verjaardag kunnen geven'. Er worden daar ook (zo goed als) nieuwe spullen ingeleverd.

    W.b. bruiloft: Tot nu toe niet mee te maken gehad, dus geen idee hoeveel ik ga geven.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Wat leuk dat je meeleest! Laat vooral iets van je horen.