Eindafrekening water

In januari wisselden wij van woning en doordat ik niet goed wist hoe ik onze nieuwe situatie in moest schatten besloot ik om het voorschot van Brabant Water aan te passen van €15,- in de maand naar €20,-.

De reden hiervoor had o.a. te maken met het verwachte water gebruik voor het sproeien van de tuin. Voorheen mochten we water gebruiken uit de kas en was dit niet terug te zien op onze factuur. Omdat onze tuin voor het grootste gedeelte van de dag in de zon ligt, is de verwachting dat we zeer regelmatig moeten gaan sproeien.

Laatst kreeg ik de vraag of ik de stand door wilde geven en ik vroeg me van de week ook al af wanneer ik de factuur zou ontvangen. De gedachte en de factuur kruiste mekaar. In de factuur komt naar voren dat we heel wat minder water verbruikt hebben. Deze maand hoeven we geen voorschot te betalen en kregen we €14,46 teruggestort op onze rekening. Dit bedrag staat inmiddels ook al op de aflosrekening.

Het voorschot is teruggezet van €20,- naar €11,-. Ik denk zelf dat de besparing vanuit verschillende hoeken komt. We kochten een nieuwe wasmachine, gaan veel minder in bad en verder is het bad ook kleiner en is er dus minder water nodig. Daarnaast was ik tegenwoordig mijn pannen met de hand af. Er is weinig water voor nodig en de vaatwasser hoeft niet meer zo vaak te draaien.

Begin april is de tuin gelegd en hebben we al regelmatig de sproeier aan moeten zetten. Dit is uiteraard nog niet terug te zien op deze eindafrekening. Hierdoor twijfel ik nog wel of ik het nieuwe voorschot niet alsnog aan moet passen.

Hebben jullie al een eindafrekening ontvangen? Zouden jullie het voorschot aanpassen? Ik hoor graag van jullie!

Reacties

  1. Ehm, sproeien van de tuin maakt planten lui. Planten die niet gesproeid worden zorgen dat ze dieper wortelen. Ik heb nog nooit mijn tuin gesproeid in de dertig jaar dat ik een tuin heb. Alleen een enkele plant in een pot krijgt water, uit een gieter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat bij ons alleen om gras. Ik zal nog eens een foto plaatsen.

      Verwijderen
  2. Wij hebben een regenton aangesloten op onze regenpijp. Hierin hebben wij een dompelpomp geplaatst en die aangesloten op de tuinslang. Zo kunnen wij met een simpele schakelaar de pomp aan en uit zetten. De tuinsproeien doen we dus met regenwater net zoals de auto wassen. Ideaal!

    Ja ik zou het bedrag terug zetten op 15 euro. Mocht je komend jaar er ruim onder zitten kun je hem natuurlijk altijd laten staan. Ik vind namelijk een narekening erg vervelend ook als het om slechts enkele euro's gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk, ik twijfelde er over maar ik ga het bedrag nog aanpassen. Liever terug dan bijbetalen.
      Wat betreft de regenton, dat is een goed idee! Ik zal het eens opperen bij mijn man. Waar haalden jullie de ton vandaan?

      Verwijderen

Een reactie posten

Wat leuk dat je meeleest! Laat vooral iets van je horen.