Doorgaan naar hoofdcontent

Aanvulling kinderopvangtoeslag

In mijn vorige blog, twee dagen geleden, schreef ik over de kinderopvangtoeslag. Over 2017 moesten we €403,- terug betalen. Ik heb even op een rijtje gezet wat we nu in totaal betaald hebben en wat we van de belastingdienst als vergoeding hebben mogen ontvangen. In 2017 gaat het om zoon A, de situatie in 2018 veranderd uiteraard omdat zoon B vanaf augustus ook naar de gastouder gaat.

In zijn totaliteit werd er €6.559,86 van onze rekening afgeschreven door het gastouderbureau. We kregen €5.219,- als tegemoetkoming van de overheid. Hier heb ik de €403,- die we deze maand terug betaald hebben van afgetrokken. Dit betekend dat wij over 2017 in zijn geheel €1.340,86 uit eigen portemonnee hebben betaald voor de opvang, voor 1.132,5 uur. Per maand betaalden we dus gemiddeld €111,74 en per uur (toen €5,40) is €1,19 voor onze eigen rekening geweest.

De vergoeding van de overheid komt voor 2017 neer op 78%. Nu heb ik mij laten vertellen dat de vergoeding voor kind twee hoger ligt, dus ik ben heel benieuwd voor 2018. Volgend jaar rond deze tijd zal ik opnieuw een berekening maken.

Hopelijk is het nog overzichtelijk met al deze cijfers. ;-)

Reacties

  1. Ken je deze site al? : https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/ Hierop kun je een exacte berekening maken en blijft het geen verrassing.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onze uren zijn alsnog best variabel ivm de vele vakanties van de gastouder. 9 weken per jaar en dan nog onze vakanties die anders kunnen vallen. En die vakanties weet ik helaas niet van te voren..

      Verwijderen
  2. In deze tabel kun je lezen hoeveel % van de kinderopvang vergoed wordt (2018):https://www.rekentoolkinderopvang.nl/de-rekentool/kinderopvangtoeslag-2018

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kind 2 is niet je jongste kind maar je goedkoopste kind. Dat wordt duidelijk als er 1 naar kdv gaat en de ander naar BSO (= minder uren)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, 78% vergoeding is veel zeg! Dat is ruim meer dan de helft!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Gezellig dat jullie meelezen, ik hoor graag van jullie. Tips en trucs zijn altijd welkom!

Populaire posts van deze blog

Opruimen in augustus

Opnieuw een maand waarin we op wilden ruimen. En het is vrij aardig gelukt, al zeg ik het zelf. Ik ben deze maand gestart met werken en dat is te merken. Weer een nieuw ritme dat we moeten leren. Maar desondanks werd ons huis weer een stukje leger.

Er gingen twee vuilniszakken naar een organisatie voor minima. Daar kunnen mensen met een heel klein inkomen gratis komen winkelen. Er mocht van alles heen; keukengerei, speelgoed, kleding, boeken, handdoeken en nog veel meer. Dat ruimde lekker op!

Daarnaast deed ik een aankoop voor de organisatie van keuken en trapkast. Een aantal bakken, zodat het steeds ordelijker wordt. Er ging heel wat naar zolder, zodat de maxi-cosi, stofzuiger en alle tassen ook genoeg ruimte hebben in de trapkast. Daarnaast verdween dus aardig wat in de vuilniszak.

In de keuken zocht ik de tupperware lade uit, er gingen een paar lelijke bakjes weg en waar geen deksel of bakje meer van was verdween ook bij het plastic afval. Eerder dit jaar sneuvelde de staafmixer en…

Extra aflossing

Per mail vroeg ik aan onze hypotheekverstrekker of het mogelijk was om iedere maand €900,- te incasseren. Onze huidige vaste aflossing daalt iedere maand omdat onze hypotheek voor 50% lineair is. Hierdoor zouden wij iedere maand automatisch ruim €100,- extra aflossen.

Gisteren kreeg ik per post - beetje vreemd - antwoord. Hierin stond dat ze mijn verzoek via de mail hadden ontvangen. Daarnaast vermelden ze dat dit geen optie is. Als ik extra af wil lossen, moet ik dit handmatig doen.

En dus loste ik opnieuw €250,- af. De manier waarop is wel vele malen gemakkelijker. De aflossingen die ik eerder deed moest ik zelf overmaken, waarna er een heel proces gestart werd met allerlei brieven. Nu betaalde ik via iDeal en zou het binnen drie dagen helemaal verwerkt moeten zijn.

Schuldenvrij!

Nou ja, niet helemaal. We hebben natuurlijk nog de hypotheek. Maar sinds gisteren zijn we schuldenvrij bij onze schoonouders!

Naar aanleiding van een tip van Mom4life heb ik besloten om mijn gegevens bij de belastingdienst ten goede van de kinderopvangtoeslag aan te passen. Ik moest twee jaar achter elkaar terug betalen. Dit jaar gaf ik beduidend minder uren op.

Vorige week kreeg ik de jaaropgave per mail binnen. Hierin stond vermeld dat ik voor 1 mei contact op moest nemen indien er te weinig uren opgegeven waren.

En zo stond er gisteren opeens bijna €1.900,- op mijn rekening! Met nog €1.250,- af te lossen bij schoonouders besloten we dit bedrag gelijk over te maken en de rest over te maken naar de spaarrekening.

Een heerlijk gevoel. Op naar het aflossen op de hypotheek. Een mail met een aantal vragen is al verzonden naar de hypotheekverstrekker. Ik ben benieuwd wat daar uitkomt, ik houd jullie uiteraard op de hoogte.