Doorgaan naar hoofdcontent

Aanvulling kinderopvangtoeslag

In mijn vorige blog, twee dagen geleden, schreef ik over de kinderopvangtoeslag. Over 2017 moesten we €403,- terug betalen. Ik heb even op een rijtje gezet wat we nu in totaal betaald hebben en wat we van de belastingdienst als vergoeding hebben mogen ontvangen. In 2017 gaat het om zoon A, de situatie in 2018 veranderd uiteraard omdat zoon B vanaf augustus ook naar de gastouder gaat.

In zijn totaliteit werd er €6.559,86 van onze rekening afgeschreven door het gastouderbureau. We kregen €5.219,- als tegemoetkoming van de overheid. Hier heb ik de €403,- die we deze maand terug betaald hebben van afgetrokken. Dit betekend dat wij over 2017 in zijn geheel €1.340,86 uit eigen portemonnee hebben betaald voor de opvang, voor 1.132,5 uur. Per maand betaalden we dus gemiddeld €111,74 en per uur (toen €5,40) is €1,19 voor onze eigen rekening geweest.

De vergoeding van de overheid komt voor 2017 neer op 78%. Nu heb ik mij laten vertellen dat de vergoeding voor kind twee hoger ligt, dus ik ben heel benieuwd voor 2018. Volgend jaar rond deze tijd zal ik opnieuw een berekening maken.

Hopelijk is het nog overzichtelijk met al deze cijfers. ;-)

Reacties

  1. Ken je deze site al? : https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/ Hierop kun je een exacte berekening maken en blijft het geen verrassing.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onze uren zijn alsnog best variabel ivm de vele vakanties van de gastouder. 9 weken per jaar en dan nog onze vakanties die anders kunnen vallen. En die vakanties weet ik helaas niet van te voren..

      Verwijderen
  2. In deze tabel kun je lezen hoeveel % van de kinderopvang vergoed wordt (2018):https://www.rekentoolkinderopvang.nl/de-rekentool/kinderopvangtoeslag-2018

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kind 2 is niet je jongste kind maar je goedkoopste kind. Dat wordt duidelijk als er 1 naar kdv gaat en de ander naar BSO (= minder uren)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, 78% vergoeding is veel zeg! Dat is ruim meer dan de helft!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Gezellig dat jullie meelezen, ik hoor graag van jullie. Tips en trucs zijn altijd welkom!

Populaire posts van deze blog

Opruimen in augustus

Opnieuw een maand waarin we op wilden ruimen. En het is vrij aardig gelukt, al zeg ik het zelf. Ik ben deze maand gestart met werken en dat is te merken. Weer een nieuw ritme dat we moeten leren. Maar desondanks werd ons huis weer een stukje leger.

Er gingen twee vuilniszakken naar een organisatie voor minima. Daar kunnen mensen met een heel klein inkomen gratis komen winkelen. Er mocht van alles heen; keukengerei, speelgoed, kleding, boeken, handdoeken en nog veel meer. Dat ruimde lekker op!

Daarnaast deed ik een aankoop voor de organisatie van keuken en trapkast. Een aantal bakken, zodat het steeds ordelijker wordt. Er ging heel wat naar zolder, zodat de maxi-cosi, stofzuiger en alle tassen ook genoeg ruimte hebben in de trapkast. Daarnaast verdween dus aardig wat in de vuilniszak.

In de keuken zocht ik de tupperware lade uit, er gingen een paar lelijke bakjes weg en waar geen deksel of bakje meer van was verdween ook bij het plastic afval. Eerder dit jaar sneuvelde de staafmixer en…

Boodschappenbudget

Ons boodschappenbudget loopt de spuigaten uit. Voorgaande jaren scoorden we onderstaande gemiddelden.

Gemiddeld per week in 2015 : €63,33Totaalbedrag: €3293,16Gemiddeld per week in 2016 : €58,91Totaalbedrag: €3122,22Gemiddeld per week in 2017 : €69,56Totaalbedrag: €3616,96De status tot nu toe: in 32 weken gaven wij in totaal €2.549,23 uit, wat een gemiddelde oplevert van €79,66 per week. Door de komst van zoon B heb ik hetbudget laten versloffen. Ik maak nog steeds een weekmenu naar aanleiding van deaanbiedingen die ik op zoek in de Albert Heijn app, maar toch werd er te veel luxe gekocht. Geen zin om te koken? Laten we even naar de winkel gaan en zomaar watlekkers halen. En daar ben ik nu helemaal klaar mee. Nu zoon B alweer drie maanden is en ikbijna start met werken merk ik dat ons ritme terug gaat komen. De vakantie vanman is weer achter de rug en doordat hij nu weer werkt gaat het allemaal al soepeler. Deze week gaven we €55,00 uit aan boodschappen. Mijn voornemen is om goedkoper,…

Extra aflossing

Per mail vroeg ik aan onze hypotheekverstrekker of het mogelijk was om iedere maand €900,- te incasseren. Onze huidige vaste aflossing daalt iedere maand omdat onze hypotheek voor 50% lineair is. Hierdoor zouden wij iedere maand automatisch ruim €100,- extra aflossen.

Gisteren kreeg ik per post - beetje vreemd - antwoord. Hierin stond dat ze mijn verzoek via de mail hadden ontvangen. Daarnaast vermelden ze dat dit geen optie is. Als ik extra af wil lossen, moet ik dit handmatig doen.

En dus loste ik opnieuw €250,- af. De manier waarop is wel vele malen gemakkelijker. De aflossingen die ik eerder deed moest ik zelf overmaken, waarna er een heel proces gestart werd met allerlei brieven. Nu betaalde ik via iDeal en zou het binnen drie dagen helemaal verwerkt moeten zijn.