Aanpassing opvanguren

In een reactie op mijn blog over de nieuwe baan van man werd de vraag gesteld of onze kinderopvang hier nog door zou wijzigen. Ik gaf aan dat we dit nog aan zouden kijken, maar inmiddels hebben we de aanpassing al doorgevoerd.

Voorheen haalde man zoon op om 17:15 en begon thuis aan het eten. Zodra ik thuis kwam konden we beginnen met eten. De eerste vijf dagen waarop we beide moesten werken was het lastig inschatten of man zoon kon halen en daarnaast had hij weinig tot geen toegang tot zijn telefoon dus de communicatie was ook geen succes.

Mijn werkdag eindigt om 17:15 en dan ga ik met de fiets naar huis. We hebben besloten dat ik gebruik maak van de elektrische fiets, dit geeft ons iets meer ruimte. Afgelopen maandag fietste ik op de brug - bijna thuis - keek op mijn telefoon, en zag dat ik een berichtje had van man. Hij zou het niet redden (20 minuten geleden verzonden) en het was inmiddels 17:38. Oeps!

Gelukkig is onze gastouder de lastigste niet. Ik vond het die anderhalve week al een stressvol gebeuren en totaal onnodig. Dus hebben we besloten de uren aan te passen. Voortaan breng (7:15) en haal (17:45) ik zoon. Mocht man eerder thuis zijn, kookt hij en kunnen we alsnog redelijk op tijd eten.

Wat betekent dit voor de financiĆ«n? Per week nemen we 1,5 uur extra af. Dit is goed voor een bedrag van €7,13 per week. Jaarlijks (vakantie meegenomen uiteraard) een stijging van €299,46. Het zou mooi zijn als man de komende jaren nog wat mooie loonstijgingen krijgt, dan wordt dit ook weer rechtgetrokken.

Hebben jullie ook weleens een situatie meegemaakt waarin aanpassing  van de uren noodzakelijk was? Ik hoor graag van jullie!

Reacties

  1. Ik heb nooit uren hoeven aanpassen want zowel de kinderopvang als de BSO/TSO waren van 7 tot 7 open.
    Als het nodig was ivm mijn werk bracht ik de kinderen wel eens om 7 uur, reed dan naar Frankrijk voor een vergadering, ging om 2 uur weer terug en haalde de kinderen om half 7 op.
    Ze eten op deze opvang tussen de middag warm, een gezonde 3 gangen maaltijd.
    Van collega's die gebruik maken van een gastouder hoorde ik veel meer problemen met onregelmatige uren, ziekte en vakantie van de gastouder en het beperkte aanbod aan activiteiten.
    De circuscursus, muziekles, sport en zwemlessen kan een gastouder natuurlijk niet bieden. Professionele begeleiding bij al deze activiteiten word ingehuurd: gym en muziek docenten of theatermakers.
    Ook vriendjes/vriendinnetjes mochten regelmatig mee naar de opvang of de ouder kinderen gingen zelf naar hun afspraak.

    De jongste zit inmiddels op het VO maar ze mist haar BSO nog wel eens en dan gaan ze even buurten, bekertje limo even bij kletsen. Dan doe je het goed als opvang.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neem je dan een vast aantal uren af en hoef je niet per uur te betalen? Mijn zoon is net twee en kan tot vier jaar terecht bij deze gastouder. Daarna krijgen we ook te maken met de BSO. Het gemis van circusles en dergelijke is dus niet van toepassing. Wij zijn erg tevreden, kinderdagverblijf heeft niet onze voorkeur.

      Verwijderen
    2. Klinkt echt wel gaaf @wieteke.
      Ons Kdv/bso heeft als voordeel dat je contractueel afspraken kunt maken. Dus ik hoef geen 12u per opvangdag te betalen maar kan de tijden vastleggen. Dat scheelt veel geld.
      Als ik extra uren nodig heb kan ik ze aanvragen, ook op korte termijn. Is prettig.

      Verwijderen
  2. Ik kan me voorstellen dat dit rust geeft. Wij hebben de uren nog niet aangepast. Feitelijk zou ik wel een half uur minder per werkdag aan opvang kunnen hebben sinds ik dichter bij huis werk, maar dan ben ik ook meteen de flexibiliteit kwijt dat man eventueel de kinderen kan halen. Dus dat wijzig ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Groot gelijk! Wij hebben op deze manier juist flexibiliteit toegevoegd. Ik ben blij met deze beslissing!

      Verwijderen
  3. Onze kinderen gaan naar een kinderdagverblijf, 4 ochtenden. Dat zijn standaard tijden van 7.30 uur tot 13.00 uur waar je dan voor betaald. Je mag ze wel later brengen en wat eerder ophalen, maar daar bespaar je niet mee. Ik heb de tijd helemaal nodig voor mijn werk, dus breng ze de volledige ochtend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is bij de gastouder ook zo. Wij hebben nu een contact van 10,5 uur. Als dit minder is krijgen we alsnog een factuur voor dat aantal uren.

      Verwijderen
  4. je krijgt toch ook weer KOT over die uren ?
    ik ben zelf gastouder, ben ook de moeilijkste niet (4 flexkindjes en maar 1 met vaste dag/uren) ouders regelmatig later door wat dan ook. geen probleem hier. (ik ga gewoon verder met koken etc :p )
    enige opvang die we zelf afnemen is 1 dag in de week overblijf. (zou wel vaker willen, stuk rustiger voor de opvang, maar dat willen de kids niet.. ach over een paar jaar fietsen ze zelf naar school dus dan maakt t al niet meer uit)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt die krijgen we uiteraard ook. Ik heb wel besloten om niets aan te passen. Ik moest laatst zoveel terug betalen dat ik het aantal uren fors teruggezet heb. Liever extra krijgen dan opnieuw zo'n fors bedrag terug moeten betalen.

      Verwijderen
  5. Fijn dat je de uren kon aanpassen. Het is anders ook niet te doen als ik het zo lees.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Wat leuk dat je meeleest! Laat vooral iets van je horen.