Spaarsaldo

Op veel blogs zie je thema's voorbij komen. De ene toont iedere week het boodschappenlijstje en een ander laat regelmatig zien hoe de aflossingen verlopen. Wat ik vaker langs wil laten komen, als spreekwoordelijke stok achter de deur, is ons spaarsaldo. Het spaarsaldo met daarbij de uitleg hoe het saldo tot stand is gekomen.

Na wat proberen en schuiven zijn we tot een aantal spaarpotten gekomen. 
Allereerst de spaarpot van zoon, het doel is €18.000,-. Dit willen we bereikt hebben zodra zoon 18 wordt. Hoe doen we dit? Door de kinderbijslag al die jaren met rust te laten en op te sparen. Lukt dit niet, geen man overboord, dit zal dan komen doordat er voor zoon onverwachte of hogere uitgaven hebben en daar is de rekening dan ook voor bedoeld. Huidige saldo: €1.485,-.

Vervolgens de buffer; huidige saldo €1.000,-. Hier proberen we iedere maand op te storten, de komende twee maanden lukt dit waarschijnlijk niet door hoge tandartsrekeningen van man. Het doel is €3.000,-. Alles er boven gaat naar aflossing.

Garagedeur: €2.700,-. Een vast bedrag dat we afgesproken hebben met de man die hem gaat plaatsen. De deur staat in bestelling en het is wachten op plaatsing en de factuur. Dan vervalt deze pot.

De laatste pot is een motor voor de man. Zijn huidige motor is gigantisch tegengevallen en voelt als een miskoop. Binnen een aantal maanden mankeerde hij al het een en ander en uiteindelijk heeft de leverende dealer besloten om hem voor ons te verkopen aangezien man het vertrouwen verloren is. Om dit te voorkomen bij een volgende motor hebben we besloten ook hiervoor een spaarpot te maken zodat man een prijsklasse hoger kan kijken. Het doel is een schatting, we verwachten dat de motor die man op het oog heeft zo'n €5.500,- zal kosten.

Van de verkoop van de motor verwachten we minimaal €2.500,-. Dus nog €3.000,- wat wij zelf dienen te sparen. We hebben geen einddatum en besloten om in dit potje alle extra's te storten. Verkopen via Marktplaats en Facebook, United Consumers tegoed en Euroclix. Huidige saldo: €156,41. Er komt nog een betaling van United Consumers aan van €25,- en ik zit ook te azen op de betaling van Euroclix van €150,-. Het valt dus lang niet tegen.

Ik verwacht dat er nog wel wat verschuivingen gedaan gaan worden. Dit zal ik over een tijdje laten weten zodat dit een terugkerend item zal worden en wij de stijging en daling mooi in kaart kunnen brengen als extra motivatie.

Hoe gaat het met jullie doelen? De spaardoelen al gehaald en aan het aflossen? Ik hoor graag van jullie!

Reacties

  1. Aflossen gaat goed, sparen moeten we nog even aan trekken...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het aflossen gaat goed, aflossing voor 2018 staat al klaar. Deze maand had ik een dure APK reparatie en heb ik nieuwe gordijnen. Dus de rest van het jaar sparen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat fijn dat je dat bedrag al bij elkaar hebt en kan reserveren! Volgende maand maar weer sparen dan!

      Verwijderen
  3. Alles wat we nu sparen, gaat in het verbouwingen potje. Daar worden binnenkort hoge kosten verwacht :-/ eens dat potje gevuld is gaan we verder sparen in het investeringen-potje (ook nu gaan alle extra s daarin, zoals vb uitbetalingen enquetes, terugbetalingen belastingen enz). Voor de kindjes spaar ik al sinds hun geboorte. Doel is voor elk kind ong 15000€ als ze 20 jaar zijn. Dit geld wordt gewoon bij de investeringen gevoegd. Ter zijner tijd krijgt elk kind zn deel (als ze braaf zijn) ;-). Verder 'moet' er nu ff niets.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed bezig,ook lekker overzichtelijk die spaardoelen. De kosten gemoeid met verbouwen zijn nooit leuk,maar het resultaat is het vast waard!

      Verwijderen
  4. Weet je wat ik altijd interessant vind als ik lees dat mensen hun spaargeld verspreiden over meerdere potjes?

    Waar leg je de prioriteit? Eerst 1 potje en dan het volgende? Of alles een beetje en dat het dan lang duurt voordat enig spaardoel bereikt is?

    En waarom kies je daar dan voor...?

    Misschien aardig voor een volgende blog? Ik heb immers gewoon één spaarpot dus ik snap niet zo goed hoe dat verdelen werkt......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik werkte in eerste instantie met een pot. Maar toen hadden we zoon nog niet en daarnaast nog geen eigen huis. Toen kwam zoon en wilde ik graag voor hem gaan sparen maar dit geld staat allemaal op dezelfde spaarrekening. Ik heb voor mezelf besloten om uiteindelijk toch met potjes te werken. Eerder schreef ik al dat voor zoon gespaard wordt van de kinderbijslag,heeft verder geen prioriteit. De garagedeur is noodzakelijk en nadat wij prijsopgaven opgevraagd hebben besloten wij eerst hiervoor te sparen en daarna de buffer. De garagedeur is inmiddels bij elkaar gespaard. Wat betreft de buffer willen we op €3.000,- komen, alles daarboven moet naar de lening bij (schoon)ouders. De motor is een extra pot. Hier sparen we niet specifiek voor maar gaan de extraatjes heen. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is..

      Verwijderen
  5. De laatste tijd lijkt het steeds alsof er een paar regels wegvallen op je blog. De eerste paar.
    Ik zie nu bijvoorbeeld staan (groene letter, groot) O
    (Klein zwart) zie je thema's voorbijkomen.

    Ik neem aan dat er een volle regel komt na die O?
    Ik kijk meestal op m'n smartphone. Misschien ligt het aan mij?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zou moeten staan Op veel blogs zie je thema's voorbij komen. Je mist dus inderdaad een paar woorden. Vreemd! Ik schrijf al mijn blogs via mijn telefoon en ik heb het nog niet eerder meegemaakt.

      Verwijderen
  6. Wij hebben een buffer van EUR 8000,00, op een aparte rekening. Daarnaast hebben we nu EUR 20.000 op de spaarrekening staan. Dit is voor een nieuwe badkamer en wc. Ook voor nieuw houtwerk aan de gevel en het schilderen van het huis. Volgende zomer wordt de cv ketel vervangen. Dan is er wel een flink gat geslagen en sparen we opnieuw. Voor een nieuwe keuken, nieuw laminaat en schilderen binnen. Voorlopig hebben we nog doelen zat.
    Aflossen doen we nog niet. We hebben veel overwaarde in ons huis omdat we de winst van het oude huis in de nieuwe hypotheek gestopt hebben. Toch willen we wel gaan aflossen. Vanaf 2019 staat dit op de planning.
    Voor de kinderen sparen we EUR 15 pm per kind vanaf hun geboorte. Zoon wordt in oktober 18, dochter is 12. Geen wereldbedrag maar een klein duwtje in de rug voor straks. Mijn ouders hebben een studiepotje voor hen gespaard. Tot op heden kost de opleiding van zoon niet zoveel. Hij zit in het 2e jaar van MBO 4 (ict) en hij wil hierna naar het hbo. Dochter heeft moeite met leren en ze heeft keihard moeten werken voor een kader advies. Ze zit op een culinair vmbo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ieder gespaard bedrag voor je kind(eren) is al mooi meegenomen. Ik weet ook niet of ons spaardoel voor zoon haalbaar is.
      Succes met alle komende kosten. Fijn dat je daar zo'n prachtige spaarpot voor hebt. Hier komen er zeker nog kosten aan met betrekking tot het huis. Succes met sparen en het komende aflossen!

      Verwijderen
  7. Ik merk het al een paar weken eigenlijk. Maar vergat het ook weer snel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Qua extra aflossen liggen we voor, dus momenteel wordt alleen het verschil tussen wat we aan het begin van de hypotheek betaalden en nu, op die rekening gestort. Dat is 123,96 euro per maand. Zodra er 500 euro op die rekening staat, doe ik een extra aflossing.
    Onze oude auto hield er vorige week definitief mee op dus moest er een andere komen; de spaarrekening is hierdoor flink geslonken. Deze moet eerst weer aangevuld worden en ieder extraatje gaat daar naar toe.
    Ik heb een spaarrekening voor extra hypotheekaflossingen, eentje voor medische onkosten en eentje voor overige dingen. Overig was altijd vrij hoog maar vorig jaar kochten we een nieuwe wasmachine, een nieuw bed, hielpen we een kind met zijn verhuizing en tuin, en knapten we zelf de bijkeuken op. Dit jaar kwam er een nieuwe droger (ik heb geen droogruimte in huis/tuin) en kochten we dus een andere auto. Voorlopig is alles gericht op het aanvullen van de spaarrekening.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een mooie daling al in de hypotheek lasten! Succes met het aanvullen van de spaarrekening.

      Verwijderen

Een reactie posten

Wat leuk dat je meeleest! Laat vooral iets van je horen.