Afval

Wij hebben in onze achtertuin drie containers staan. Een grijze voor het restafval, een groene voor het GFT en een blauwe voor het oud papier. Daarnaast zamelen wij nog luiers en plastic afval apart in. Het afdak bij het tuinhuis vormt ons eigen inzamelingspunt. 

Afgelopen jaar hebben wij voor het eerst te maken gehad met het aan straat zetten van containers. Voorheen hadden we een huurhuis bij de kas, het afval mocht daar in de grote container. Wij hadden hier geen extra kosten. 

Het legen van het GFT en oud papier is kosteloos, net zoals het ophalen van de zakken met het plastic. De luiers kunnen verderop ook in een grote container, dit is zo'n vijf minuten lopen. Het restafval hebben we afgelopen jaar vier keer aan straat gezet. 

Vrijdag kregen wij een factuur voor de afvalverwerking van 2017. De kosten per leging zijn €10,95, in totaal betalen wij dus €43,80. Naast deze kosten per leging zijn er ook nog vaste kosten, die komen neer op €132,-. In totaal voor 2017 €173,80, we gaan dit in tien termijnen (in combinatie met de OZB en riolering) betalen. De maandelijkse kosten komen dan op €62,88 per maand.

Hoe vaak zetten jullie de containers aan straat? Welke kosten hanteerd uw gemeente? Ik hoor graag van jullie!

Reacties

  1. Hier is een ondergrondse container voor restafval,dat betaal je per zak. voor een zak van 60 liter 1,80 voor een zak van 30 liter 0,77. Dat komt bovenop het vast tarief van 177.
    Ik heb weinig afval omdat ik bewust koop, per week rond de 200gram...en het kan minder als ik echt goed oplet. Plastic metaal en drinkpakken kan je eens per week in een zak aan de weg zetten. Ik doe dat eens per zes weken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het vaste tarief ligt een stuk hoger bij jullie. Hier betalen ze €2,00 per vuilniszak. Ze hanteren ook maar een maat.

      Verwijderen
  2. Wij betalen eenmalig een bedrag. Kan ik elke 2 weken de groene, en grijze container aan de straat zetten. En de papiercontainer 1 x per maand.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is wel heel prettig, in ieder geval nooit overlast van je afval omdat je wilt bezuinigen.

      Verwijderen
  3. Omdat we een kleine tuin hebben houden we het bij 1 kliko, de gft-kliko. Het plastic gaat in zakken aan de weg. Papier gaat naar de kerk/school. Blik naar mijn vader (oud ijzer). Luiers naar de luierbak. Restafval naar de stort, en gek genoeg is dat gratis! Als ik het in een ondergrondse container gooit kost het me 1,60 per zak. Glas gaat naar de glasbak. Het liefst produceer ik helemaal geen afval, maar helemaal zonder zijn we nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Restafval gratis; super! Dan zou ik ook naar de stort gaan. Bij ons is de stort helaas ook erg duur. Met de verbouwing helaas wel gebruik van moeten maken.

      Verwijderen
  4. hier vaste kosten per jaar.. (afval scheiden levert dus geen kostenbesparing op, wel extra werk.. om die reden scheid ik geen groen, behalve tuinafval of plastic, wel glas, papier/karton )
    voor papier hebben we een container in de tuin, kan 1x per maand aan de straat is ook altijd wel vol.
    glas gaat in de glasbak.
    plastic vind ik te veel gedoe, elke 2 weken een zak aan de straat.. geen idee waar ik die binnen kan laten ook.. en groen.. tja moet ermee, naar de ondergrondse lopen.. gaat snel stinken dus zou elke dag moeten, maar wanneer dan ?zit niet in mn systeem en kost me even te veel moeite om erin te krijgen..
    tuinafval is niet dagelijks, dus dat lukt dan meestal wel om t gewoon in de groene te gooien ;) kan dat gewoon brengen waneer t uitkomt ipv elke dag een moment zien te vinden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier is het wel een motivatie! Als je toch iedere twee weken een grijze container aan straat moet zetten.. 26 x €10,95. Door het scheiden nu 4 x €10,95.

      Verwijderen

Een reactie posten

Wat leuk dat je meeleest! Laat vooral iets van je horen.