Doorgaan naar hoofdcontent

Bankgarantie

Twee weken terug waren wij verplicht om een bankgarantie voor ons nieuwe huis te betalen. Doordat wij een bedrag van €15.000,- lenen van onze (schoon)ouders konden wij dit bedrag zelf betalen. De bankgarantie werd vastgesteld op €22.250,- en zo is de helft van ons potje voor het huis zomaar weg.

Bij de sleuteloverdracht wordt het teveel betaalde geld teruggestort dus hopen we weer een deel aan ons verhuispotje toe te kunnen voegen. Door zelf de bankgarantie voor te schieten bespaarden we weer op de totale kosten. Wanneer de bank de bankgarantie af zou geven werd hiervoor een bedrag gerekend.

Hoe hebben jullie het aangepakt? Hebben jullie het ook voorgeschoten of het via de bank laten lopen? Ik hoor graag van jullie!

Reacties

  1. Bij ons zou de bank het doen, maar ze deden het niet. (Dus stress voor ons)
    Maar we hadden toen niet genoeg tijd meer om het bedrag bij elkaar te regelen, dus is het zonder bankgarantie gegaan. We hebben de verkopers toen gewoon gegarandeerd dat we 5 dagen later zouden komen opdagen om te tekenen, omdat we het huis echt wilden hebben. Ze deden niet moeilijk.

    Is jullie huis 225000€? 22500 als bankgarantie gaf je aan. Meestal is het 10% toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ons huis kost €222.500,-, de bankgarantie was €22.250,- inderdaad 10 %. Vandaag alleen te horen gekregen dat we nog meer zelf in moeten leggen. Maar daar schrijf ik nog een blog over.
      Dat is ook zuur zeg! Dan verwacht je dat het allemaal rond is en dan krijg je opeens zulk nieuws! Het is al gauw een flink bedrag, 10%! Fijn dat ze jullie vertrouwden!

      Verwijderen
  2. Wij hebben het destijds via de bank laten lopen. We hadden/hebben een tophypotheek. Ik kan me eigenlijk niet herinneren of we daarvoor betaald hebben, maar dat zal wel :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Best kans op, geen groot bedrag maar we moesten dit geld toch zelf inleggen om het huis te kunnen kopen. Dus dan maar daarop besparen. 😉

      Verwijderen
  3. wij hebben t via de bank gedaan. hadden t wel zelf, maar dan zouden we te weinigvoor t huis/klussen hebben.. geen optie.. dan konden we niet verhuizen nl omdat ik asl gastouder vanuit huis werk, moest t huis af zijn als we erin gingen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat snap ik helemaal! Wij hebben het maximale te lenen bedrag zelf aan moeten vullen om überhaupt de woning te kunnen kopen. Vandaar dat wij deze garantie zelf voorgeschoten hebben.

      Verwijderen

Een reactie posten

Gezellig dat jullie meelezen, ik hoor graag van jullie. Tips en trucs zijn altijd welkom!

Populaire posts van deze blog

Kleding

Nu ik al een aantal jaren heel bewust met ons geld bezig ben merk ik dat mijn kleding nogal uit begint te dunnen. Zo ligt er redelijk wat verwassen en met kleine gaatjes in de kast. Ik koop veel minder en ook steeds vaker tweedehands.

Zoals ik hier ook verteld heb is mijn schoonzus in juni overleden. Na een ziektebed van bijna drie jaar, een hersentumor, heeft ze besloten euthanasie toe te passen. Voordat ze overleed gaf ze al veel kleding weg, ik kreeg toen acht kledingstukken die ik zeer regelmatig draag.

Vorige week stuurde zwager een appje met de vraag of iemand hem zou willen helpen met het uitzoeken van de kleding van zijn vrouw. Aan veel kleding hangt een herinnering en hij vond het dan ook erg moeilijk om aan te pakken. Nadat ik aangegeven had dat ik wel wilde hebben we besloten dat ik foto's ga maken van alle te verkopen kleding en deze op Marktplaats dan wel Facebook ga plaatsen.

Afgelopen weekend kwam zwager elf(!) vuilniszakken brengen. Ik schrok enigszins van de hoev…

Besparen bij de Albert Heijn

Onze wekelijkse boodschappen worden tegenwoordig altijd bij de Albert Heijn gedaan. Voorheen reed ik naar een nabijgelegen dorp om daar bij de Lidl boodschappen te doen. Maar ik maak nu gebruik van een weekmenu en schrijf van te voren een boodschappenlijstje. Op deze manier heb ik goed zicht op ons budget en ben ik van mening dat ik met de brandstofkosten erbij niet goedkoper uit ben.

Bij de Albert Heijn maak ik altijd gebruik van de scanner. Handig dat je precies weet voor hoeveel geld je in de kar hebt liggen en met zoon erbij is het helemaal makkelijk dat ik de boodschappen gelijk in kan pakken. Waar ik laatst achter ben gekomen is dat je dus ook gewoon contant af kunt rekenen wanneer je gebruik maakt van een scanner. Nooit geweten, het is zeker een pluspunt.

Contant geld en geld van tweedehands verkopen gaan in een spaarpot en het bedrag loopt soms heel snel op. Ik heb nu al twee keer boodschappen gedaan met de scanner en contant kunnen betalen. Eerder durfde ik dit niet aan en pi…

Budget uitdaging

Man werkt nu alweer twee maanden bij zijn nieuwe werkgever. Het bevalt hem erg goed en zijn nieuwe werkgever is ook erg positief. Hij leert snel en er worden regelmatig trainingsavonden ingepland. Tijdens zijn vervolgopleiding heeft hij de basis van CV-ketel onderhoud geleerd en hij kan zich hier goed mee redden.

Laatst zag ik via Facebook een oproep voor het vervangen en verplaatsen van een boiler. Ik reageerde namens man en afgelopen zaterdag mocht hij de boiler plaatsen. De vergoeding die hij hiervoor kreeg; maar liefst €200,-.

Deze €200,- kreeg hij uiteraard contant en we hebben besloten om €200,- door te zetten van de lopende rekening naar de spaarrekening. Alles wat man extra verdiend of aan fooi krijgt zetten we apart voor een nieuwe motor. Van het contante geld worden de komende vier weken de boodschappen gekocht. Per week mag ik €50,- uitgeven. De laatste tijd zaten we rond de €70,-, dit kan naar beneden zonder dat we echt op boodschappen in moeten leveren.

Het zal wel een ui…