Afval scheiden

Sinds dat we in onze nieuwe woning zitten zijn we ons afval gaan scheiden. Voorheen woonden wij bij het bedrijf van (schoon)ouders en ging al het afval in de grote bedrijfscontainer. Papier en glas hield ik al wel apart, maar verder ging alles bij elkaar.

In onze nieuwe situatie hebben we het afval scheiden gelijk met beide handen aangepakt. We waren ons er van bewust dat de kosten van het legen van de container anders best eens op zouden kunnen lopen. Nu is het zo dat je in onze gemeente een vast bedrag per jaar betaald en daarbij een bedrag per leging.

Momenteel hebben we drie containers van 240 liter. Een voor de GFT, een voor het restafval en een voor het oud papier. GFT en oud papier zijn gratis en deze zetten we dan ook bij iedere mogelijkheid aan straat. Plastic verzamelen we in zakken en die mogen op de ophaaldag aan de lantaarnpalen gehangen worden. Luiers van zoon kunnen in zakken verzameld worden en moeten in aparte verzamelcontainers. Deze staat bijna bij ons voor de deur dus die stapelen nooit op.

De container voor het restafval kan een keer in de twee weken aangeboden worden. We hebben de sleutel sinds 10 november vorig jaar en hij heeft in totaal twee keer aan straat gestaan. Wat een prettig gevoel, we produceren dus weinig restafval en de kosten zullen waarschijnlijk meevallen.

De voornaamste reden voor de nodige leging heeft te maken met onze katten. We hebben twee bakken, een binnen en een buiten. Deze worden geleegd en de vulling verdwijnt in de container.

Scheiden jullie ook het afval? Nog tips om het afval terug te brengen? Ik hoor graag van jullie.

Reacties

  1. Wij scheiden ook afval, net als jullie 3 containers, gft, papier en plastic. Voor restafval moeten we een paar meter lopen naar de ondergrondse containers. Restafval tikt erg aan bij ons, tot voor kort 3 kids fulltime in de luiers! En die kunnen wij niet apart inzamelen zoals jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou zeg, dat gaat dan heel hard met die luiers. Als ik zie wat zoon soms produceert. 😨 We hebben nu vakantie dus we gaan een poging wagen met de zindelijkheidstraining, spannend! Fijn dat het bij jullie nu minder gaat worden!

      Verwijderen
  2. Ik zet de restafvalcontainer hooguit 1 keer in de 3 maanden aan de straat om geleegd te worden. De container voor plastic, metaal en lege pakken van melk, sap etc. en de "groene" container 1 keer in de maand. De groene is dan pas voor een kwart gevuld (we composteren zelf) maar ivm rotting en stank zetten we de container toch aan de straat. Wij betalen niet per leging, gewoon een vast bedrag per jaar, maar ivm het milieu en recycling doe ik mijn uiterste best om zo weinig mogelijk afval te produceren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is netjes, een keer in de drie maanden. Nu is het een keer in de vier maanden bij ons. Groen gaat inderdaad ook iedere twee weken aan straat ivm stank en vliegen.

      Verwijderen
  3. Wat ik(lang geleden) deed was kijken wat er zoal in die restafval gaat en of ik dat kan veranderen. Dus bv papieren zakdoekjes vervangen door zakdoeken, maandverband door een menstruatiecup of wasbaar maandverband, pakjes en zakjes van het koken schrappen. Ook probeer ik met inkoop rekening te houden met het afval, liefst géén plastic dus mayonaise in een glazen pot of zelf maken. Ik begon er jaren geleden al mee, stapje voor stapje. Ik ben geen GreenEvelien maar ik kom een eind met wat ik wel kan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede strategie, zo stapje voor stapje. Ik ben inderdaad ook al daarna aan het kijken. Zo gebruikte ik wasbare zorgcompressen en gebruik ik geen 'snoetenpoetsers'. De menstruatie cup wil ik me nog eens over inlezen.

      Verwijderen

Een reactie posten

Wat leuk dat je meeleest! Laat vooral iets van je horen.