Doorgaan naar hoofdcontent

Hoogte van de schuld

Onze schuld bij (schoon)ouders is onveranderd. Zoals ik eerder al schreef hoop ik in januari 2018 de eerste aflossing over te maken. Het gaat hier dan om €500,- waarna de schuld zakt naar €19.500,-. Dat ziet er al veelbelovend uit toch?

Onze hypotheek bestaat uit twee delen, 50% annuïteit en 50% is lineair. We hebben deze hypotheek sinds 10 november 2016. Door onze maandelijkse aflossing is onze hypotheek nu al gezakt van €210.141,- naar €205.998,-. Per maand losten we €517,88 af. Ons maandbedrag is gezakt van €812,11 naar €809,24. Een daling van €2,87.

Extra aflossen op de hypotheek zie ik voorlopig nog niet gebeuren. Eerst de aflossing van de schuld bij (schoon)ouders. Wel leuk om zo maandelijks toch een daling van de hypotheekschuld te zien!

Hoe gaat het aflossen bij jullie? Zijn er nog andere schulden waar je mee te maken hebt? Ik hoor graag van je!

Reacties

  1. studieschuld nog als die weg is dan aflossen op de hypotheek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lijkt me een fantastisch gevoel als de studieschuld weg is! Succes.

      Verwijderen
  2. Heel goed. Wij hadden een schuld bij de moeder van M, maar die hebben we in 2016 afgelost. Nu druk bezig met aflossen op de hypotheek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk! Er zit toch een bepaald gevoel aan bij een lening bij een familielid. Inmiddels zijn er al veranderingen, het bericht staat ingepland.

      Verwijderen
  3. Geen aflossingen nog, maar na het kopen van een huis in augustus 2015 als alleenstaande met een loon dat iets boven modaal is wel al 12000 euro kunnen sparen in 2 jaar tijd. Eerst de potjes vullen en de noodzakelijke verbouwingen uitvoeren, maar dan ga ik ook echt aflossen! Fijn om te weten dat ik in mijn eentje best 5000 euro per jaar extra kan inleggen, geeft rust en vertrouwen voor de toekomst. Het doel is ruim voor mijn 63ste van de hypotheek af te zijn zodat er gespaard kan worden om eerder met pensioen te kunnen gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is heel netjes! Ik kan me voorstellen dat je een voldaan gevoel overhoud aan het saldo van je spaarrekening. 😉

      Verwijderen
  4. Een kleine 12.000 euro afgelost. Het was de bedoeling om van spaargeld weer de 20% vol te maken maar onze plannen zijn gewijzigd. Op nog één aflossing na zal dit jaar niet meer worden afgelost. Hopelijk nog een 2.000 euro.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw, heel mooi zeg! Ga zo door, die €2.000,- is alsnog een prachtig bedrag!

      Verwijderen

Een reactie plaatsen

Gezellig dat jullie meelezen, ik hoor graag van jullie. Tips en trucs zijn altijd welkom!

Populaire berichten van deze blog

Gratis op te halen

We zijn hard aan het klussen in het nieuwe huis. In ons huidige huis ben ik aan het opruimen, uitzoeken en inpakken. Veel verkoop ik via Facebook en Marktplaats, maar er zijn ook spullen die niet de moeite zijn om te verkopen of waarop niet gereageerd wordt. Het zijn allemaal spullen die nog goed te gebruiken zijn.

Ik besloot deze gratis op internet te zetten, in de verwachting dat er zeer snel gereageerd zou worden. Het staat nu al een aantal dagen op internet en er zijn nog geen reacties. Zal iedereen aan het minimaliseren zijn? Als het van het weekend nog niet opgehaald is gaat het naar de kringloop.

Werkt het gratis ophalen bij jullie wel? Hebben jullie misschien nog tips? Ik hoor graag van jullie!

Kleding

Nu ik al een aantal jaren heel bewust met ons geld bezig ben merk ik dat mijn kleding nogal uit begint te dunnen. Zo ligt er redelijk wat verwassen en met kleine gaatjes in de kast. Ik koop veel minder en ook steeds vaker tweedehands.

Zoals ik hier ook verteld heb is mijn schoonzus in juni overleden. Na een ziektebed van bijna drie jaar, een hersentumor, heeft ze besloten euthanasie toe te passen. Voordat ze overleed gaf ze al veel kleding weg, ik kreeg toen acht kledingstukken die ik zeer regelmatig draag.

Vorige week stuurde zwager een appje met de vraag of iemand hem zou willen helpen met het uitzoeken van de kleding van zijn vrouw. Aan veel kleding hangt een herinnering en hij vond het dan ook erg moeilijk om aan te pakken. Nadat ik aangegeven had dat ik wel wilde hebben we besloten dat ik foto's ga maken van alle te verkopen kleding en deze op Marktplaats dan wel Facebook ga plaatsen.

Afgelopen weekend kwam zwager elf(!) vuilniszakken brengen. Ik schrok enigszins van de hoev…

Besparen bij de Albert Heijn

Onze wekelijkse boodschappen worden tegenwoordig altijd bij de Albert Heijn gedaan. Voorheen reed ik naar een nabijgelegen dorp om daar bij de Lidl boodschappen te doen. Maar ik maak nu gebruik van een weekmenu en schrijf van te voren een boodschappenlijstje. Op deze manier heb ik goed zicht op ons budget en ben ik van mening dat ik met de brandstofkosten erbij niet goedkoper uit ben.

Bij de Albert Heijn maak ik altijd gebruik van de scanner. Handig dat je precies weet voor hoeveel geld je in de kar hebt liggen en met zoon erbij is het helemaal makkelijk dat ik de boodschappen gelijk in kan pakken. Waar ik laatst achter ben gekomen is dat je dus ook gewoon contant af kunt rekenen wanneer je gebruik maakt van een scanner. Nooit geweten, het is zeker een pluspunt.

Contant geld en geld van tweedehands verkopen gaan in een spaarpot en het bedrag loopt soms heel snel op. Ik heb nu al twee keer boodschappen gedaan met de scanner en contant kunnen betalen. Eerder durfde ik dit niet aan en pi…