Doorgaan naar hoofdcontent

Fooi

Als ik iets lastig vind is het wel het geven van fooi. Niet het feit dat je geld geeft wanneer je tevreden bent maar meer welk bedrag je geeft. Wanneer wij uit eten gaan en de factuur komt uit op €27,95, dan maak ik er al gauw €30,00 van. Maar wanneer het bedrag op €25,60 uitkomt vind ik het verschil naar €30,00 gelijk weer zo groot.

Op vakantie in het buitenland gaan ze weer heel anders met het geven van fooi om. Waar het hier niet altijd standaard is, is het daar vaak niet weg te denken. Wanneer wij op vakantie zijn geweest merk je toch dat je anders denkt en in die vakantie flow zit waardoor ik er juist helemaal niet over nadenk en het gewoon geef.

Maar in Nederland loop ik toch altijd er tegenaan, geef je iets en zo ja, hoeveel geef je dan? Wat ik dan vooral ook in mijn achterhoofd heb zitten is dat al het personeel betaald krijgt. Ze lopen er niet gratis en ondanks dat ik blij ben met hun diensten zijn er toch vrij veel beroepen die wat mij betreft eerder fooien zouden mogen ontvangen.

Geven jullie fooi en om welk bedrag gaat het dan? Hebben jullie weleens fooi gegeven aan bijvoorbeeld de kapper of de caissière? Ik hoor graag van jullie!

Reacties

  1. Wij geven in België eigenlijk nooit fooi.
    Maar aangezien wij nog wel met 1 en 2 centjes werken, komt het al eens voor dat ik daarvoor zeg 'laat maar zitten' - verder gaat het niet.
    Als kassierster bij de AH zijn er al eens klanten die hun wisselgeld niet hoeven, maar dat levert ons niets op, dat moet gewoon in de geldlade en dat is dat. Dat is dus alleen maar voordelig voor de werkgever ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oke! Dan denk je dat het naar de caissière gaat en dat is dus helemaal niet zo. Nooit verder over nagedacht!

      Verwijderen
  2. Ik geef in België meestal wel fooi (bij het uit eten gaan of op café). En ja personeel wordt betaald maar indien zij beleefd en vriendelijk zijn vind ik dat wel verdient. Aan de caissière dan weer niet want wordt meestal met de kaart betaald en bij de kapper hangt ervan of ik tevreden ben :-) maar dan gooi ik meestal ook wel wat kleingeld in de pot.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In 'n restaurant pin ik altijd en laat voor de bediening een fooi op tafel achter! Zijn we met meerdere mensen meestal 5 euro en met z'n tweeën 2 of 3 euro. De bediening moet wel erg slecht zijn wil ik geen fooi achterlaten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is zeker zo, ik geef eigenlijk altijd. Echt slechte bediening heb ik nog niet meegemaakt.

      Verwijderen
  4. Alhoewel ik best graag een fooi zou willen geven bij een goede service, doe ik het toch niet.
    Ik heb zelf een minder dan modaal inkomen en verdien per uur meestal minder dan personeel van de bedrijven die die service leveren. Als ik bijvoorbeeld uit eten ga , heb ik daar flink voor moeten sparen en bezuinigen op andere uitgaves, dus dan ga ik niet ook nog eens fooi geven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan ik heel goed begrijpen. En ik vind het altijd nog een persoonlijke keuze.

      Verwijderen
  5. Ik geef altijd fooi. Mijn kinderen werken beiden in de horeca als bijbaantje en eens per 2 maanden worden alle fooien verdeeld over het hele personeel. Het is zo leuk om te zien dat ze een extraatje mee naar huis brengen. En geloof me, zoveel verdienen ze niet, dus dit is erg leuk ontvangen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat snap ik! Zo'n extraatje is altijd welkom. Ik heb het nooit meegemaakt dat ik fooi kreeg, terwijl mijn baantjes ook allemaal draaiden om klanten contact.

      Verwijderen
  6. Ik vind het altijd lastig ook. Ik reken meestal uit wat 10% is en dan rond ik het op basis daarvan af naar het eerstvolgende hele bedrag met een maximum van 10%. Dus in geval van die 25,60 maak ik er 27 van. Helpt dat?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Gezellig dat jullie meelezen, ik hoor graag van jullie. Tips en trucs zijn altijd welkom!

Populaire posts van deze blog

Opruimen in augustus

Opnieuw een maand waarin we op wilden ruimen. En het is vrij aardig gelukt, al zeg ik het zelf. Ik ben deze maand gestart met werken en dat is te merken. Weer een nieuw ritme dat we moeten leren. Maar desondanks werd ons huis weer een stukje leger.

Er gingen twee vuilniszakken naar een organisatie voor minima. Daar kunnen mensen met een heel klein inkomen gratis komen winkelen. Er mocht van alles heen; keukengerei, speelgoed, kleding, boeken, handdoeken en nog veel meer. Dat ruimde lekker op!

Daarnaast deed ik een aankoop voor de organisatie van keuken en trapkast. Een aantal bakken, zodat het steeds ordelijker wordt. Er ging heel wat naar zolder, zodat de maxi-cosi, stofzuiger en alle tassen ook genoeg ruimte hebben in de trapkast. Daarnaast verdween dus aardig wat in de vuilniszak.

In de keuken zocht ik de tupperware lade uit, er gingen een paar lelijke bakjes weg en waar geen deksel of bakje meer van was verdween ook bij het plastic afval. Eerder dit jaar sneuvelde de staafmixer en…

Extra aflossing

Per mail vroeg ik aan onze hypotheekverstrekker of het mogelijk was om iedere maand €900,- te incasseren. Onze huidige vaste aflossing daalt iedere maand omdat onze hypotheek voor 50% lineair is. Hierdoor zouden wij iedere maand automatisch ruim €100,- extra aflossen.

Gisteren kreeg ik per post - beetje vreemd - antwoord. Hierin stond dat ze mijn verzoek via de mail hadden ontvangen. Daarnaast vermelden ze dat dit geen optie is. Als ik extra af wil lossen, moet ik dit handmatig doen.

En dus loste ik opnieuw €250,- af. De manier waarop is wel vele malen gemakkelijker. De aflossingen die ik eerder deed moest ik zelf overmaken, waarna er een heel proces gestart werd met allerlei brieven. Nu betaalde ik via iDeal en zou het binnen drie dagen helemaal verwerkt moeten zijn.

Schuldenvrij!

Nou ja, niet helemaal. We hebben natuurlijk nog de hypotheek. Maar sinds gisteren zijn we schuldenvrij bij onze schoonouders!

Naar aanleiding van een tip van Mom4life heb ik besloten om mijn gegevens bij de belastingdienst ten goede van de kinderopvangtoeslag aan te passen. Ik moest twee jaar achter elkaar terug betalen. Dit jaar gaf ik beduidend minder uren op.

Vorige week kreeg ik de jaaropgave per mail binnen. Hierin stond vermeld dat ik voor 1 mei contact op moest nemen indien er te weinig uren opgegeven waren.

En zo stond er gisteren opeens bijna €1.900,- op mijn rekening! Met nog €1.250,- af te lossen bij schoonouders besloten we dit bedrag gelijk over te maken en de rest over te maken naar de spaarrekening.

Een heerlijk gevoel. Op naar het aflossen op de hypotheek. Een mail met een aantal vragen is al verzonden naar de hypotheekverstrekker. Ik ben benieuwd wat daar uitkomt, ik houd jullie uiteraard op de hoogte.