Kinderopvang

Ook aankomend jaar gaan we weer gebruik maken van kinderopvang. Voor ons betekent dit in een normale werkweek dat de jongens 63 uur naar een gastouder gaan.

Ons contract loopt bij gastouderbureau Mare, zij hanteren een maandtarief van €39,-. Afgelopen jaar betaalde ik dit bedrag per maand, maar ik heb besloten het dit keer in een keer te betalen. Ik krijg dan 5% korting. Ik blogde hier laatst al over bij het besparen op de vaste lasten.

Het leek me wel verstandig om het op deze manier te regelen. We kregen namelijk te horen dat het uurtarief per 1 januari 2019 stijgt met €0,30(!). Voor ons houdt dat in dat we per dag zo'n €6,- meer opvang kosten krijgen.

Komend jaar maken de jongens tot halverwege september allebei gebruik van de opvang. In september start oudste zoon alweer met school en zal dan alleen nog maar maandagmiddag en vrijdagmiddag naar de gastouder gaan. Nu staan er wat veranderingen op stapel op mijn werk, dus helemaal zeker is dit nog niet.

Heb jij te maken met stijgende kosten?

Reacties

  1. Ook de kinderopvangtoeslag stijgt in 2019. Voor ouders wordt de uurprijs juist lager per uur. Tenzij de kinderopvangaanbieder zelf zijn tarieven veel hoger gaat maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kinderopvangtarieven stijgen ook hoor, ik heb het overzicht 2019 al gekregen.

      Verwijderen
  2. En de maximum uurprijs die je per uur krijgt wordt ook verhoogd van 7.45 naar 8.02 (dagopvang 0-4jaar). Dus krijg je per uur meer terug en wordt de toeslagpercentage hoger. Heb je al een proefberekening gemaakt gemaakt? Mogelijk blijven de kosten gelijk of worden minder. Dat is wel de bedoeling van de overheid in ieder geval. Goedkopere kinderopvang.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het bedrag dat je noemt is de vergoeding voor kinderopvang. Voor gastouder opvang zijn de bedragen een stukje lager.

      Verwijderen
    2. Oké! Nou dat is mooi! Nu zitten er maanden bij waarbij ik alsnog zo'n €600,- zelf moet betalen. Dat wordt hopelijk glad getrokken met de jaarafhandeling volgend jaar. Ik moest de jaren hiervoor steeds terug betalen en hoop nu juist terug te krijgen. Heb na een aantal tips de opvang uren naar beneden gezet en ons salaris omhoog.
      Hierdoor lijkt het nu best wel duur, haha. Al krijgen we momenteel een mooie bijdrage (€906,-).

      Verwijderen
    3. Proefberekening heb ik nog niet gemaakt, omdat de oppas dagen naar alle waarschijnlijkheid helemaal omgegooid worden door verandering met mijn werk.

      Verwijderen
  3. Bij ons gaat het uurtarief maar liefst €1,30 omhoog en we moeten vanaf 1 januari hele/halve dagen gaan betalen in plaats van alleen de uren die we afnemen. Onze zoon heeft het er prima naar zijn zin, maar voor dat geld gaan we toch eens kijken of we ergens anders goedkoper uit zijn, en of het voor mij nog wel zin heeft om te blijven werken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh wauw. Wat een geld, ik zou dan ook zeker kijken of ergens anders geen andere (betere) voorwaarden gelden. Succes met zoeken!

      Verwijderen
    2. Wat betaal je dan netto per maand?

      Wij betalen ook per dag ipv aantal afgenomen uren. Van de 1150 die het kost (voor 3dagen/week moeten wij 750 netto zelf betalen. Nog steeds de moeite waard met m'n inkomen.

      Verwijderen
    3. We moeten ongeveer €800 per maand zelf betalen voor drie dagen. Mijn salaris is wel hoger dan dat, maar we houden er zo weinig van over dat ik me afvraag of ik voor dat lage bedrag wel wil blijven werken.

      Verwijderen
    4. Wat ik vind helpen is om te kijken wat het je netto per uur/per kind heeft gekost. Zeker omdat de afrekening 2017 waarschijnlijk is geweest kun je goed uitrekenen hoeveel je zelf echt hebt betaald.
      Ik had ook het gevoel dat ik voor niks werkte, hoge kosten opvang met 3 kids, maar toen ik dat uitrekende bleek dat het wel loonde!

      Verwijderen

Een reactie posten

Wat leuk dat je meeleest! Laat vooral iets van je horen.