Boodschappenbudget #2

In mijn vorige bericht gaf ik aan dat we met onze uitgaven aan de boodschappen willen zakken naar €40,00 per week in plaats van de €63,33 die we in 2015 per week uitgaven. Hoe wil ik dit gaan bereiken?

A-merken
In ons huishouden zijn maar weinig A-merken te vinden. Merkproducten die wij eten zijn friet, mayonaise, joppiesaus en bier. Ik zou er zo niet eens meer kunnen bedenken. Verder kopen we overal het C-merk van. Vaak net zo lekker en een stuk goedkoper.

Dranken
We zijn beide geen koffie en frisdrank drinkers, maar drinken water en limonadesiroop. Door dit minder op voorraad te hebben staan voor eventuele visite besparen we al een hoop. Al heb je zin om eens iets anders te drinken en het staat in de voorraadkast merk ik toch wel dat er al snel een pak leeggedronken wordt. Mijn man werkt in het bedrijf van zijn ouders, waar wij voor wonen. Wanneer er pakken sap in de koelkast liggen neemt hij deze in de middag mee tijdens de koffiepauze en gaat er zo een pak in de twee dagen door. Nu ik deze sappen en frisdrank niet meer op voorraad heb scheelt dit al gauw €2,50 in de week.

Koffie hebben we natuurlijk altijd op voorraad liggen voor de visite. Voorheen hadden we een koffiezetapparaat met een filter. Omdat het aantal bakkies koffie altijd lastig in te schatten waren zetten we al gauw een pot voor 10 bakjes koffie. Toen dit apparaat sneuvelde is mijn man op zoek gegaan naar een vervanging en nu staat er een Philips Senseo. Per kopje koffie te zetten en door een mooie reclame bij de Albert Heijn hebben we een zeer goedkope voorraad klaar staan.

Weekmenu
Ik werk met een weekmenu. In een agenda schrijf ik per dag wat we gaan eten en aan de hand hiervan maak ik een boodschappenlijstje met alles wat we nog nodig hebben. Op de dinsdagochtend doe ik standaard boodschappen bij de Albert Heijn. Hier kan ik heen lopen met de kinderwagen, alle andere supermarkten zijn zodanig ver weg dat ik met de auto moet.

Aanbiedingen
Ik let altijd goed op de aanbiedingen voor groente en fruit. We eten wat er die week goedkoper is. Op de dinsdag is het ook brooddag bij de supermarkt, drie broden voor €5,00 in plaats van de €2,09 die we ander per stuk zouden moeten betalen. We hebben een vaste bestelling en grijpen zo nooit mis. Er passen met gemak drie broden in onze diepvries en we redden het hier goed mee. Binnenkort zal er wel extra brood zonder zaden bijgekocht moeten worden i.v.m. het mee eten van onze zoon.

Geld-terug-acties
Waar ik daarnaast vooral heel veel op let is op de geld-terug-acties. Op dutchcouponing.blogspot.com wordt er telkens een overzicht geplaatst van alle producten waarvan je na aanschaf met het insturen van je kassabon het geld terug krijgt. Ik probeer altijd zoveel mogelijk producten tegelijk te kopen en met een kwartiertje heb ik alles aangevraagd en ingevuld via internet. Voornamelijk Scoupy en korting is leuk! storten het geld snel op je rekening. Doordat ik hier aan mee doe heb ik regelmatig vernieuwende producten in huis, altijd leuk voor de afwisseling.

Vlees
In onze bijkeuken staat een grote vriezer met vijf laden. Hierdoor hebben we ruimte voor een flinke voorraad. In verschillende supermarkten wordt vlees richting de uiterste houdbaarheid datum aangeboden met 30-35% korting. Als ik in de supermarkt ben let ik hier altijd goed op, we kopen uitsluitend vlees met deze stickers. Voor kip en gehakt maken we een uitzondering, dit is vlees dat bij ons, en bij vele andere veel gegeten wordt en dus lang niet altijd beschikbaar is met korting. Doordat wij hier al geruime tijd op letten hebben we al veel geld bespaart.

Zelf maken en snijden
Waar ik ook een voorstander van ben is zelf maken. Hapjes voor onze zoon maken we zelf, een kwestie van snijden, koken en pureren. Een groot succes, qua tijd valt het me alles mee. Voor onszelf koop ik ook alleen verse groenten die zelf gesneden moeten worden. Ik bedenk me net dat sla hierop wel een uitzondering is, maar we eten dan ook de luxere sla en maken hier een maaltijd salade van waardoor we weer besparen op aardappels, pasta of rijst.

Daarnaast maak ik graag zelf taart of cake wanneer er visite komt. Ik zorg altijd dat ik alles in huis heb aan ingrediënten, nooit meer een grote voorraad met dure koeken nodig. Wat over is kan weer in de vriezer en kan elk moment ontdooit worden.

Hopelijk staat er iets bij waar jullie ook iets aan hebben. Heb jij als lezer nog iets wat je toepast wat ik hier niet genoemd heb? Laat het me weten want ik ben ook altijd op zoek naar nieuwe ideeën.

Reacties