Energie besparen

Zoals ik in mijn vorige blogbericht aangaf hebben we afgelopen jaar veel geld bespaard op onze energierekening. Het grote verschil is het niet tot nauwelijks gebruiken van onze droger. Daarnaast hebben we in de badkamer vloerverwarming. Vorig jaar stond deze constant aan maar daar zijn we ook mee gestopt. En ik moet eerlijk zeggen dat het me niet eens meer opvalt. We hebben geen douchescherm en gebruiken altijd een handdoek om te zorgen dat de vloer en de wc niet nat worden. Deze handdoek eindigt standaard op de vloer waardoor we de warmte van de vloer niet missen.

Qua verlichting hebben we voornamelijk spotjes en ledlampen. In de avond gaan de ledlampjes in de woonkamer aan en de overige lampen uit. Onze zoon slaapt ook in het donker dus daar hoeft ook geen verlichting aan. Wel maken we nu gebruik van een babyfoon, die staat in de nacht niet aan maar wel als hij boven in zijn bedje slaapt en wij beneden zitten. Door de betonnenvloer en mijn iets slechtere gehoor is het vaak te laat en is hij overstuur aan het huilen wanneer ik hem hoor.

Waar ik halverwege dit jaar ook achter ben gekomen is het feit dat we hoog en laag tarief hanteren bij onze energieleverancier. Sindsdien draait de wasmachine voornamelijk in het weekend. Een handdoekenwas moet altijd nog halverwege de week. Dit doe ik wel overdag, de wasmachine schakelt zichzelf niet uit en om hem de hele nacht aan te laten staan met het risico dat ik hem donderdag vergeet uit te zetten (mijn werkdag) heb ik besloten geen gebruik te maken van het laagtarief. Zo heb ik ook nog tijd om de was uit te hangen aan het droogrek. De vaatwasser zet ik wel 's avonds laat aan, deze schakelt zichzelf wel uit en gaat alleen aan als hij echt vol zit.

Daarnaast trek ik alle stekkers uit het stopcontact van apparaten die we niet gebruiken. Opladers, de babyfoon en het koffiezetapparaat. Het zou helemaal super zijn als we ook de oven steeds uit zouden zetten maar het gemak van het klokje is groot! De televisie helemaal uit samen met het televisie kastje krijg ik niet voor elkaar bij mijn man. Maar al met al vind ik dat we met deze handelingen al veel bespaart hebben het afgelopen jaar. Ik ben zeer benieuwd of we dit jaar nog iets zouden kunnen besparen of dat we nu misschien wel aan ons laagst mogelijke energiegebruik zitten. Iedere maand wordt er nu in ieder geval €40,- afgeschreven in plaats van €68,-. Het verschil van €28,- gaat iedere maand naar de spaarrekening.

Reacties