Oppas

Iets waar je onvermijdelijk mee te maken krijgt na het krijgen van een kindje is oppas. Gedurende je werkdag maar ook wanneer je eens samen of tegelijk weg moet. Wij hebben het geluk dat de opa's en oma's, ooms en tante en bevriend stel dichtbij wonen. Hierdoor hebben wij nog geen gebruik hoeven maken van een betalende oppas voor momenten anders dan een werkdag.

Ik werk drie dagen in de week, de donderdag, vrijdag en zaterdag. De twee doordeweekse dagen maken wij gebruik van een gastouder via gastouderbureau Mare. We zijn erg tevreden over onze gastouder en Mare hanteert een heel schappelijk tarief. Zo wordt er een maandtarief naast het uurtarief gerekend. Op het maandtarief hebben we 5% bespaard door de factuur in een keer te voldoen.

Onze grootste besparing wordt gemaakt doordat ik op zaterdag werk. Op deze dag is mijn man thuis en die neemt de zorg op zich voor onze zoon. Bijkomend voordeel is dat papa en zoon lekker eens samen een band op kunnen bouwen.

Gemiddeld per maand kost onze gastouder ons voor acht dagen van 10 uur €90,-. We krijgen een mooie kinderopvangtoeslag. Voor komend jaar heb ik precies berekend hoeveel uren onze zoon bij de oppas is en weet ik dan ook wat het ons gemiddeld per maand kost. Dit bedrag zetten we ieder maand weg en kunnen zo de duurdere maanden ook opvangen.

Het is nog niet nodig geweest maar we zijn op zoek naar een betaalde oppas. Hierbij denk ik aan een meisje van een jaar of 16/17. Wat is volgens jullie een acceptabel uurloon? Of zouden jullie een bedrag per avond afspreken? Ik hoor het graag!

Reacties