Boodschappenbudget

Zoals ik eerder al een aantal keer genoemd heb ben ik in april 2015 gestart met het bijhouden van een Excel bestand met daarin onze financiën. Hierin staan onder andere onze kosten voor de boodschappen. Heel het afgelopen jaar door heb ik alles genoteerd en daardoor kon ik aan het eind van het jaar zien wat we gemiddeld per week uitgegeven hebben aan boodschappen, namelijk €63,33 per week.

Voor een gezin van twee personen, waar het kattenvoer en de bezoekjes aan de Makro nog niet eens bij opgeteld zijn, best wel heel veel. Dit jaar hebben we als streven €40,- per week. Wanneer we dit halen besparen we dit jaar €1213,16. Onze zoon eet al fruit- en groentehapjes en zal dus straks ook met de pot mee gaan eten. Zeker iets om rekening mee te houden.

Ik ben ook gestart om voedsel en overige producten te scheiden. Zo krijgen we een reëler beeld van het geld dat we besteden aan eten en het geld wat wordt besteed aan andere producten die we bij de supermarkt aanschaffen. Luiers, cadeautjes, kleding etc. hebben we al in andere kolommen staan en werd sowieso niet meegerekend met dit bedrag. Vuilniszakken, boterhamzakken, schoonmaakartikelen etc. worden nu ook apart genoteerd.

Het jaar startte wat rommelig, we kochten in januari een grote voorraad bij de Lidl voor €151,55. Het gemiddelde weekbedrag is aan het zakken omdat in een gewone week onze kosten veel lager zijn en we veel uit vriezer en voorraadkast kunnen eten. Het gemiddelde komt nu, na 9 weken, op €50,54. Hopelijk kunnen we naar de €40,- per week zakken en hier op blijven steken of zelfs daar weer onder schieten.

Reacties