Doorgaan naar hoofdcontent

Boodschappenbudget

Zoals ik eerder al een aantal keer genoemd heb ben ik in april 2015 gestart met het bijhouden van een Excel bestand met daarin onze financiën. Hierin staan onder andere onze kosten voor de boodschappen. Heel het afgelopen jaar door heb ik alles genoteerd en daardoor kon ik aan het eind van het jaar zien wat we gemiddeld per week uitgegeven hebben aan boodschappen, namelijk €63,33 per week.

Voor een gezin van twee personen, waar het kattenvoer en de bezoekjes aan de Makro nog niet eens bij opgeteld zijn, best wel heel veel. Dit jaar hebben we als streven €40,- per week. Wanneer we dit halen besparen we dit jaar €1213,16. Onze zoon eet al fruit- en groentehapjes en zal dus straks ook met de pot mee gaan eten. Zeker iets om rekening mee te houden.

Ik ben ook gestart om voedsel en overige producten te scheiden. Zo krijgen we een reëler beeld van het geld dat we besteden aan eten en het geld wat wordt besteed aan andere producten die we bij de supermarkt aanschaffen. Luiers, cadeautjes, kleding etc. hebben we al in andere kolommen staan en werd sowieso niet meegerekend met dit bedrag. Vuilniszakken, boterhamzakken, schoonmaakartikelen etc. worden nu ook apart genoteerd.

Het jaar startte wat rommelig, we kochten in januari een grote voorraad bij de Lidl voor €151,55. Het gemiddelde weekbedrag is aan het zakken omdat in een gewone week onze kosten veel lager zijn en we veel uit vriezer en voorraadkast kunnen eten. Het gemiddelde komt nu, na 9 weken, op €50,54. Hopelijk kunnen we naar de €40,- per week zakken en hier op blijven steken of zelfs daar weer onder schieten.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Opruimen in augustus

Opnieuw een maand waarin we op wilden ruimen. En het is vrij aardig gelukt, al zeg ik het zelf. Ik ben deze maand gestart met werken en dat is te merken. Weer een nieuw ritme dat we moeten leren. Maar desondanks werd ons huis weer een stukje leger.

Er gingen twee vuilniszakken naar een organisatie voor minima. Daar kunnen mensen met een heel klein inkomen gratis komen winkelen. Er mocht van alles heen; keukengerei, speelgoed, kleding, boeken, handdoeken en nog veel meer. Dat ruimde lekker op!

Daarnaast deed ik een aankoop voor de organisatie van keuken en trapkast. Een aantal bakken, zodat het steeds ordelijker wordt. Er ging heel wat naar zolder, zodat de maxi-cosi, stofzuiger en alle tassen ook genoeg ruimte hebben in de trapkast. Daarnaast verdween dus aardig wat in de vuilniszak.

In de keuken zocht ik de tupperware lade uit, er gingen een paar lelijke bakjes weg en waar geen deksel of bakje meer van was verdween ook bij het plastic afval. Eerder dit jaar sneuvelde de staafmixer en…

Boodschappenbudget

Ons boodschappenbudget loopt de spuigaten uit. Voorgaande jaren scoorden we onderstaande gemiddelden.

Gemiddeld per week in 2015 : €63,33Totaalbedrag: €3293,16Gemiddeld per week in 2016 : €58,91Totaalbedrag: €3122,22Gemiddeld per week in 2017 : €69,56Totaalbedrag: €3616,96De status tot nu toe: in 32 weken gaven wij in totaal €2.549,23 uit, wat een gemiddelde oplevert van €79,66 per week. Door de komst van zoon B heb ik hetbudget laten versloffen. Ik maak nog steeds een weekmenu naar aanleiding van deaanbiedingen die ik op zoek in de Albert Heijn app, maar toch werd er te veel luxe gekocht. Geen zin om te koken? Laten we even naar de winkel gaan en zomaar watlekkers halen. En daar ben ik nu helemaal klaar mee. Nu zoon B alweer drie maanden is en ikbijna start met werken merk ik dat ons ritme terug gaat komen. De vakantie vanman is weer achter de rug en doordat hij nu weer werkt gaat het allemaal al soepeler. Deze week gaven we €55,00 uit aan boodschappen. Mijn voornemen is om goedkoper,…

Extra aflossing

Per mail vroeg ik aan onze hypotheekverstrekker of het mogelijk was om iedere maand €900,- te incasseren. Onze huidige vaste aflossing daalt iedere maand omdat onze hypotheek voor 50% lineair is. Hierdoor zouden wij iedere maand automatisch ruim €100,- extra aflossen.

Gisteren kreeg ik per post - beetje vreemd - antwoord. Hierin stond dat ze mijn verzoek via de mail hadden ontvangen. Daarnaast vermelden ze dat dit geen optie is. Als ik extra af wil lossen, moet ik dit handmatig doen.

En dus loste ik opnieuw €250,- af. De manier waarop is wel vele malen gemakkelijker. De aflossingen die ik eerder deed moest ik zelf overmaken, waarna er een heel proces gestart werd met allerlei brieven. Nu betaalde ik via iDeal en zou het binnen drie dagen helemaal verwerkt moeten zijn.