Vaste lasten

Aan het begin van deze maand hebben we voor onszelf alle vaste lasten eens op een rijtje gezet. De nieuwe bedragen voor energie en gas hadden we intussen terug gekregen en hierdoor konden we een realistisch overzicht maken. Voor alle vaste lasten hebben we gekeken wat we per maand weg moeten zetten om deze lasten op te kunnen vangen. Voorheen betaalden we de verzekering van onze enige auto in een keer. Dit kwam neer op ongeveer €850,-, veel geld wat van de spaarrekening afgehaald werd. Door het bedrag door twaalf te delen en het iedere maand op een rekening te zetten hoeven we niet langer een greep in ons spaargeld te doen.

Dit hebben we ook gedaan voor de begrafenisverzekering, motorverzekering, brommerverzekering, BSR, SVHW en bureaukosten en uurtarief van de gastouder. Ik gebruik zelf twee lopende rekening. Op de ene rekening staat mijn besteedbaar inkomen, voor de boodschappen en overige kosten. Op de andere rekening komt mijn loon binnen en worden alle vaste lasten afgeschreven. Zo kan ik nooit geld uitgeven wat gereserveerd is voor een last. Iedere maand wordt na het ontvangen van mijn loon het spaarbedrag en het besteedbaar inkomen overgeschreven naar de spaar- en lopende rekening.

Heerlijk vind ik het, het overzicht en precies weten waar je aan toe bent. Sinds ik begin 2015 gestart ben met het noteren van al mijn uitgaven merk ik dat ik veel bewuster met mijn geld omga. Het is nu echt een sport om zo weinig mogelijk uit te geven en zo veel mogelijk te sparen. Dat is nu best een kunst met de luiers die er doorheen vliegen, maar ook hier valt goed op te besparen. Ideetje voor een volgend blogbericht!

Reacties