Doorgaan naar hoofdcontent

Overlijden

Afgelopen weekend kregen we het trieste nieuws dat een tante van man overleden is. Twee maanden hiervoor overleed ook haar schoondochter. Daarnaast is schoonzus ernstig ziek en durven artsen niet te zeggen hoe lang ze nog te leven heeft. Veel ellende om ons heen waardoor ik opnieuw na ga denken over ons overlijden. Nu we een kindje hebben is het nóg belangrijker om hiervoor alles op orde te hebben. Voor mijzelf hebben we een begrafenisverzekering afgesloten. Deze heb ik al jarenlang, het verzekerde bedrag komt rond de €5.000,- uit. Tegenwoordig niet meer voldoende voor een begrafenis maar we kunnen van ons spaargeld de rest opvangen.

Mijn man heeft een hartafwijking, de premie voor een begrafenisverzekering zou hierdoor een stuk hoger uitvallen. We hebben dan ook besloten om voor hem alles op te vangen met ons spaargeld. Na de geboorte van onze zoon heb ik contact gehad met mijn verzekeraar. Zij gaven aan dat onze zoon niet bijgeschreven kon worden, omdat mijn vorm van begrafenisverzekering niet meer uitgegeven wordt. Ik zou dan een nieuwe verzekering af moeten sluiten waarbij de premie veel hoger uit zou vallen dan nu. Per kwartaal betaal ik €16,82. Daarom is hiervoor ook onze keus gevallen op de spaarrekening.

Een punt dat nog op onze to-do-list staat is het aanpassen van ons testament en het voogdijschap toewijzen. We hebben gekozen voor zus en zwager, voor ons gevoel diegene met hetzelfde idee van opvoeden. Eigenlijk moeten we dat snel eens regelen, waar ik nu al voor vrees is de factuur. Ik houd jullie op de hoogte.

Hoe hebben jullie alles geregeld? Maken jullie gebruik van een verzekering of willen jullie het zelf opvangen met spaargeld? Ik hoor graag van jullie.

Reacties

  1. Wat een rotgebeurtenissen in je familie. Zulke dingen komen altijd in golven heb ik het gevoel. We hebben allebei een uitvaartverzekering en gelukkig kon zoontje op dezelfde polis. Ik had die al van huis uit, toen ik met manlief ging samenwonen hebben we die omgezet naar een gezamenlijke polis. We betalen uit mijn hoofd 22 euro per maand. Hiervoor is een standaard uitvaart verzekerd en een geldpot van 1000 euro voor aanvullende wensen.

    Voor voogdij e.d.hebben we niks concreets geregeld, misschien wel iets om eens over na te denken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vaak een heleboel tegelijk waarna het weer rustig wordt inderdaad. Bedankt voor je reactie, €22,- in de maand voor drie personen geheel verzekerd dat valt ook te overzien! Ik vond dat hele voogdijgebeuren ook best wel lastig. Heel eerlijk, niemand zou het doen zoals jij het wilt gaan doen. Best een heel lastige keuze. Al ben ik zeer tevreden met onze beslissing. Nu nog even concreet maken. Fijne dag!

      Verwijderen
  2. Je kan voogdij ook regelen door een brief te schrijven, met daarin je wensen over voogdij, begrafenis en erfenis, en die bij je papieren op te bergen.
    Dit is niet rechtsgeldig zoals bij een testament van de notaris. Dat voordeel merk je pas als je familie ruzie gaat maken over erfenis of voogdij. Zelf merk je daar natuurlijk niets van (zittende op je hemelwolkje), maar je wilt je kind OK achterlaten.
    Je kan zelf het beste inschatten (zeker nu je een sterfgeval inde familie meemaakt) hoe je familie zich op dat gebied gedraagt.
    Soms helpt het als je de zaken (erfenis, voogdij) vooraf met je familie zoals ouders, schoonouders, en alle broers en zussen bespreekt.
    Meestal is pas na scheidingen of grote bedragen-erfenissen het echt nodig om een testament bij de notaris te maken. Of als je bijzondere wensen hebt, tov van de normale vererving. Reken op een euro of vijfhonderd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er is een genoeg die beschrijft hoe je zelf zaken kunt doen bij een begrafenis (en kan veel geld schelen). Ook Huisvlijt's blog ging hier laatst over.
    Misschien handig om een keertje te lezen en bij de papieren te leggen?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Gezellig dat jullie meelezen, ik hoor graag van jullie. Tips en trucs zijn altijd welkom!

Populaire posts van deze blog

Opruimen in augustus

Opnieuw een maand waarin we op wilden ruimen. En het is vrij aardig gelukt, al zeg ik het zelf. Ik ben deze maand gestart met werken en dat is te merken. Weer een nieuw ritme dat we moeten leren. Maar desondanks werd ons huis weer een stukje leger.

Er gingen twee vuilniszakken naar een organisatie voor minima. Daar kunnen mensen met een heel klein inkomen gratis komen winkelen. Er mocht van alles heen; keukengerei, speelgoed, kleding, boeken, handdoeken en nog veel meer. Dat ruimde lekker op!

Daarnaast deed ik een aankoop voor de organisatie van keuken en trapkast. Een aantal bakken, zodat het steeds ordelijker wordt. Er ging heel wat naar zolder, zodat de maxi-cosi, stofzuiger en alle tassen ook genoeg ruimte hebben in de trapkast. Daarnaast verdween dus aardig wat in de vuilniszak.

In de keuken zocht ik de tupperware lade uit, er gingen een paar lelijke bakjes weg en waar geen deksel of bakje meer van was verdween ook bij het plastic afval. Eerder dit jaar sneuvelde de staafmixer en…

Boodschappenbudget

Ons boodschappenbudget loopt de spuigaten uit. Voorgaande jaren scoorden we onderstaande gemiddelden.

Gemiddeld per week in 2015 : €63,33Totaalbedrag: €3293,16Gemiddeld per week in 2016 : €58,91Totaalbedrag: €3122,22Gemiddeld per week in 2017 : €69,56Totaalbedrag: €3616,96De status tot nu toe: in 32 weken gaven wij in totaal €2.549,23 uit, wat een gemiddelde oplevert van €79,66 per week. Door de komst van zoon B heb ik hetbudget laten versloffen. Ik maak nog steeds een weekmenu naar aanleiding van deaanbiedingen die ik op zoek in de Albert Heijn app, maar toch werd er te veel luxe gekocht. Geen zin om te koken? Laten we even naar de winkel gaan en zomaar watlekkers halen. En daar ben ik nu helemaal klaar mee. Nu zoon B alweer drie maanden is en ikbijna start met werken merk ik dat ons ritme terug gaat komen. De vakantie vanman is weer achter de rug en doordat hij nu weer werkt gaat het allemaal al soepeler. Deze week gaven we €55,00 uit aan boodschappen. Mijn voornemen is om goedkoper,…

Extra aflossing

Per mail vroeg ik aan onze hypotheekverstrekker of het mogelijk was om iedere maand €900,- te incasseren. Onze huidige vaste aflossing daalt iedere maand omdat onze hypotheek voor 50% lineair is. Hierdoor zouden wij iedere maand automatisch ruim €100,- extra aflossen.

Gisteren kreeg ik per post - beetje vreemd - antwoord. Hierin stond dat ze mijn verzoek via de mail hadden ontvangen. Daarnaast vermelden ze dat dit geen optie is. Als ik extra af wil lossen, moet ik dit handmatig doen.

En dus loste ik opnieuw €250,- af. De manier waarop is wel vele malen gemakkelijker. De aflossingen die ik eerder deed moest ik zelf overmaken, waarna er een heel proces gestart werd met allerlei brieven. Nu betaalde ik via iDeal en zou het binnen drie dagen helemaal verwerkt moeten zijn.