Doorgaan naar hoofdcontent

Weekboodschappen

Ik ben met mezelf de uitdaging aangegaan om dit jaar op een gemiddelde uitgave van €40,- per week uit te komen voor de boodschappen (als in eten, andere boodschappen noteer ik ook maar vallen buiten dit budget). Vorig jaar was het gemiddelde €63,33. Mocht ik de uitdaging halen dan scheelt ons dat €1213,16.

We zijn al aan het zakken richting de €40,-, momenteel staat het gemiddelde op €54,30. Dit is over het jaar genomen een besparing van €469,56! Het loont dus zeker om oplettend naar je boodschappen te kijken.

Deze week eten we wel twee dagen lasagnette en twee dagen boerenkool maar je moet er wat voor over hebben. ;-)

Mijn lijstje voor morgen ligt in ieder geval weer klaar en is dit keer erg kort. Letten jullie op jullie boodschappenbudget of wordt er niet bespaard op boodschappen? Ik hoor graag van jullie!

Reacties

  1. Jazeker let ik op. Wij zijn met vier personen in huis en de kinderen eten net zoveel als een volwassene. Ik tracht rond te komen van 100 euro per week. Eerst had ik 85 maar dat lukte niet meer. Nu met 100 heb ik meestal over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik las inderdaad vandaag je blog! Je bent goed bezig! Het is ook wel iets psychisch. Als je iets meer ruimte krijgt lukt het vaak opeens wel, in mijn ervaring ;-). Ik zag wel dat je zelfs per maaltijd weet hoeveel het kost. Dat is pas inzicht, een voorbeeld. :D

      Verwijderen
  2. Ik hou hier max. 100 euro per week aan (gezin van 3). Maar we eten dan wel bijna 100% biologisch en in dit bedrag zitten ook dingen als wc-papier, schoonmaakmiddelen en verzorgingsproducten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal eens een maand bijhouden wat mijn overige uitgaven zijn. Huishoudelijke artikelen en verzorgingsproducten vallen namelijk niet binnen dit bedrag. Zo kan ik eens kijken wat we er nu echt aan uit geven. Wij eten eigenlijk helemaal niet biologisch, ik moet eerlijk zeggen dat ik me hierin nog nooit verdiept heb. Bedankt voor je reactie.

      Verwijderen

Een reactie posten

Gezellig dat jullie meelezen, ik hoor graag van jullie. Tips en trucs zijn altijd welkom!

Populaire posts van deze blog

Opruimen in augustus

Opnieuw een maand waarin we op wilden ruimen. En het is vrij aardig gelukt, al zeg ik het zelf. Ik ben deze maand gestart met werken en dat is te merken. Weer een nieuw ritme dat we moeten leren. Maar desondanks werd ons huis weer een stukje leger.

Er gingen twee vuilniszakken naar een organisatie voor minima. Daar kunnen mensen met een heel klein inkomen gratis komen winkelen. Er mocht van alles heen; keukengerei, speelgoed, kleding, boeken, handdoeken en nog veel meer. Dat ruimde lekker op!

Daarnaast deed ik een aankoop voor de organisatie van keuken en trapkast. Een aantal bakken, zodat het steeds ordelijker wordt. Er ging heel wat naar zolder, zodat de maxi-cosi, stofzuiger en alle tassen ook genoeg ruimte hebben in de trapkast. Daarnaast verdween dus aardig wat in de vuilniszak.

In de keuken zocht ik de tupperware lade uit, er gingen een paar lelijke bakjes weg en waar geen deksel of bakje meer van was verdween ook bij het plastic afval. Eerder dit jaar sneuvelde de staafmixer en…

Extra aflossing

Per mail vroeg ik aan onze hypotheekverstrekker of het mogelijk was om iedere maand €900,- te incasseren. Onze huidige vaste aflossing daalt iedere maand omdat onze hypotheek voor 50% lineair is. Hierdoor zouden wij iedere maand automatisch ruim €100,- extra aflossen.

Gisteren kreeg ik per post - beetje vreemd - antwoord. Hierin stond dat ze mijn verzoek via de mail hadden ontvangen. Daarnaast vermelden ze dat dit geen optie is. Als ik extra af wil lossen, moet ik dit handmatig doen.

En dus loste ik opnieuw €250,- af. De manier waarop is wel vele malen gemakkelijker. De aflossingen die ik eerder deed moest ik zelf overmaken, waarna er een heel proces gestart werd met allerlei brieven. Nu betaalde ik via iDeal en zou het binnen drie dagen helemaal verwerkt moeten zijn.

Schuldenvrij!

Nou ja, niet helemaal. We hebben natuurlijk nog de hypotheek. Maar sinds gisteren zijn we schuldenvrij bij onze schoonouders!

Naar aanleiding van een tip van Mom4life heb ik besloten om mijn gegevens bij de belastingdienst ten goede van de kinderopvangtoeslag aan te passen. Ik moest twee jaar achter elkaar terug betalen. Dit jaar gaf ik beduidend minder uren op.

Vorige week kreeg ik de jaaropgave per mail binnen. Hierin stond vermeld dat ik voor 1 mei contact op moest nemen indien er te weinig uren opgegeven waren.

En zo stond er gisteren opeens bijna €1.900,- op mijn rekening! Met nog €1.250,- af te lossen bij schoonouders besloten we dit bedrag gelijk over te maken en de rest over te maken naar de spaarrekening.

Een heerlijk gevoel. Op naar het aflossen op de hypotheek. Een mail met een aantal vragen is al verzonden naar de hypotheekverstrekker. Ik ben benieuwd wat daar uitkomt, ik houd jullie uiteraard op de hoogte.