Doorgaan naar hoofdcontent

Boodschappenbudget

Sinds kort ben ik gestart met een maandbudget. Ik probeer met €400,- per maand rond te komen. Hieronder vallen levensmiddelen, verzorgingsproducten, cadeaus en de kapper. De kosten voor de dieren, brandstof en klussen worden van man zijn loon betaald.

Binnen dit maandelijkse budget heb ik ook een apart budget wat ik aanhoud voor de wekelijkse boodschappen. Namelijk €70,- per week. Ik heb vanaf het begin van het jaar de kosten bijgehouden. Na 34 weken staat het gemiddelde bestede bedrag per week op €71,08. Ik zit er dus boven, al is het maar €1,08, geteld over 34 weken komt het neer op een bedrag van €36,72.

Mijn voornemen is om ónder de €70,- uit te komen, hier ga ik dan ook extra op letten. Ik werk al met een weekmenu en houdt de aanbiedingen scherp in de gaten. De komende tijd ga ik proberen diverser te eten waardoor de kosten hopelijk iets zakken.

Verder ben ik erg tevreden over het gebruik van het maandbudget. Het zorgt ervoor dat ik af en toe geremd wordt in mijn aankopen. Helemaal niet verkeerd! Ik had me voorgenomen om aan het eind van iedere maand het overschot over te maken naar de spaarrekening. Ik hanteer het nu twee maanden en helaas heb ik nog niets overgehouden. We hebben momenteel vakantie, klussen er op los en dit brengt nog best wat kosten met zich mee.

Hoe gaat het met jullie maand- of weekbudget? Ik hoor graag van jullie!

Reacties

  1. Ik heb een ruimer budget, maar wij zijn dan ook met 4 personen, 52,50,18,15. Dus grotere eters. Ik houd 85 per week aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben een weekbudget van 50 euro (4 personen, 2 volwassenen en 2 kids van 4 en 1 jaar). Hieronder vallen alle boodschappen, verzorgingsartikelen en wasmiddel, kinderkleding, babyspullen, cadeautjes, haren knippen en autowassen. Ik ga er strak mee om en tegelijk soepel. Ik 'mag' eind van het jaar max. 50/week hebben uitgegeven, dus het mag best de ene week 60, andere week 40 zijn, als het totaal maar op 50 uitkomt. Het is nu al 8 maanden gelukt, dus op naar de laatste maanden. Ik houd alles bij in een Excel-document. Dit is voor mij ideaal, omdat ik precies kan zien hoeveel ik van m'n weekbudget nog over heb (of tekort kom). Mocht je interesse hebben, mail me gerust, dan stuur ik je het document toe.

    En tips misschien: Zelf knippen? Doe ik sinds dit jaar, gaat goed met behulp van Youtube :P... En cadeautjes; zelf maken? Bijv. iets naaien/bakken/kweken/oid, kan heel divers zijn. Kijk vooral naar waar je zelf goed in bent voor zo min mogelijk geld. Gebaar vind ik zelf waardevoller dan hoeveel het gekost heeft... En je tijd en liefde die je erin stak is onbetaalbaar toch :)?

    Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel goed zeg! We hebben de ruimte dus ik vind dit budget ook prima. Wat lekkers mag ook best wel ;-). Ik hanteer ook een gemiddelde van €70,- per week. Deze week was maar €36,-, fijne week!
      Ik schreef een aantal weken terug over onze cadeaus. Daarin kun je lezen dat ik inderdaad al veel cadeautjes zelf maak of juist heel voordelig inkoop. Bedankt voor je tips, leuk dat je meeleest!

      Verwijderen
  3. Nu er minder kinderen thuis zijn gaan onze kosten voor de boodschappen omlaag wat heel fijn is om te merken.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij gaan proberen voor 300 euro per maand, 2 volwassenen. Nog best ruim.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Gezellig dat jullie meelezen, ik hoor graag van jullie. Tips en trucs zijn altijd welkom!

Populaire posts van deze blog

Opruimen in augustus

Opnieuw een maand waarin we op wilden ruimen. En het is vrij aardig gelukt, al zeg ik het zelf. Ik ben deze maand gestart met werken en dat is te merken. Weer een nieuw ritme dat we moeten leren. Maar desondanks werd ons huis weer een stukje leger.

Er gingen twee vuilniszakken naar een organisatie voor minima. Daar kunnen mensen met een heel klein inkomen gratis komen winkelen. Er mocht van alles heen; keukengerei, speelgoed, kleding, boeken, handdoeken en nog veel meer. Dat ruimde lekker op!

Daarnaast deed ik een aankoop voor de organisatie van keuken en trapkast. Een aantal bakken, zodat het steeds ordelijker wordt. Er ging heel wat naar zolder, zodat de maxi-cosi, stofzuiger en alle tassen ook genoeg ruimte hebben in de trapkast. Daarnaast verdween dus aardig wat in de vuilniszak.

In de keuken zocht ik de tupperware lade uit, er gingen een paar lelijke bakjes weg en waar geen deksel of bakje meer van was verdween ook bij het plastic afval. Eerder dit jaar sneuvelde de staafmixer en…

Boodschappenbudget

Ons boodschappenbudget loopt de spuigaten uit. Voorgaande jaren scoorden we onderstaande gemiddelden.

Gemiddeld per week in 2015 : €63,33Totaalbedrag: €3293,16Gemiddeld per week in 2016 : €58,91Totaalbedrag: €3122,22Gemiddeld per week in 2017 : €69,56Totaalbedrag: €3616,96De status tot nu toe: in 32 weken gaven wij in totaal €2.549,23 uit, wat een gemiddelde oplevert van €79,66 per week. Door de komst van zoon B heb ik hetbudget laten versloffen. Ik maak nog steeds een weekmenu naar aanleiding van deaanbiedingen die ik op zoek in de Albert Heijn app, maar toch werd er te veel luxe gekocht. Geen zin om te koken? Laten we even naar de winkel gaan en zomaar watlekkers halen. En daar ben ik nu helemaal klaar mee. Nu zoon B alweer drie maanden is en ikbijna start met werken merk ik dat ons ritme terug gaat komen. De vakantie vanman is weer achter de rug en doordat hij nu weer werkt gaat het allemaal al soepeler. Deze week gaven we €55,00 uit aan boodschappen. Mijn voornemen is om goedkoper,…

Extra aflossing

Per mail vroeg ik aan onze hypotheekverstrekker of het mogelijk was om iedere maand €900,- te incasseren. Onze huidige vaste aflossing daalt iedere maand omdat onze hypotheek voor 50% lineair is. Hierdoor zouden wij iedere maand automatisch ruim €100,- extra aflossen.

Gisteren kreeg ik per post - beetje vreemd - antwoord. Hierin stond dat ze mijn verzoek via de mail hadden ontvangen. Daarnaast vermelden ze dat dit geen optie is. Als ik extra af wil lossen, moet ik dit handmatig doen.

En dus loste ik opnieuw €250,- af. De manier waarop is wel vele malen gemakkelijker. De aflossingen die ik eerder deed moest ik zelf overmaken, waarna er een heel proces gestart werd met allerlei brieven. Nu betaalde ik via iDeal en zou het binnen drie dagen helemaal verwerkt moeten zijn.