Kleine besparingen..

..maken een grote. Dat dit echt zo werkt ondervinden wij al een tijd. Veel kleine dingetjes zijn er tijdens ons dagelijkse leven ingeslopen en dit levert (onbewust) geld op. Hierbij tien gewoontes in ons huishouden.

1. Het aantal sneeën brood uit de diepvries halen wat gegeten wordt. Bij ons zijn dat er twaalf per dag. Zes voor de man, vijf voor mij en een voor de zoon. Ik gooi nooit meer brood weg.
2. Oude broodzakken bewaren om het brood in mee te nemen naar het werk. Ik koop echt minder vaak boterhamzakjes. Waarom geen broodtrommel? Omdat mijn brood dan heen en weer slingert tijdens het fietsen en mijn beleg regelmatig eindigt naast mijn boterham. 
3. Creatief met restjes. Laatst aten we wraps en bleef er een wrap over, tijdens de lunch besmeerden we deze dun met pesto (nodig voor het avondeten) en kaas en bakten we deze in de koekenpan. Heerlijk! Het 'oude' brood gaat gewoon door naar de dag erna.
4. Wanneer ik groente koop bij de supermarkt dan doe ik hier een plastic zakje omheen met daarop de prijssticker. Deze zakjes bewaar ik allemaal en gebruik ik als pedaalemmerzakjes in de badkamer en het toilet. Ik zit nooit zonder en kocht al in twee jaar geen nieuwe zakken meer.
5. Seizoensgroente kopen. Momenteel eten wij veel snijbonen, bloemkool, broccoli en wortelen. 
6. Gebruik maken van de brooddag bij de supermarkt of bakker. Ik haal iedere dinsdag drie broden voor €5,00. Normaal kosten deze €2,09 per stuk, dat is dus steeds een korting van €1,27.
7. Vlees kopen met korting. Ik haal eigenlijk altijd vlees bij de AH met 35% korting of bij de Lidl met 30% korting. Uiteraard alleen vlees dat we lekker vinden. Uitzondering zijn gehakt en kip, deze eten we regelmatig en moet soms weleens voor de volle prijs gekocht worden.
8. Een weekmenu en budget hanteren. Je wordt je zoveel bewuster van wat je eet en uitgeeft, je mindert automatisch wat weer een besparing oplevert.
9. Korter douchen met minder harde straal. Onze douche heeft twee standen en ik douche altijd op stand een waardoor ik heel wat minder water verbruik.
10. Vaste zeep in plaats van vloeibare zeep. Boven in de badkamer heb ik vaste zeep, we doen hier nu al ontzettend lang mee. Ik gebruik het niet voor onder de douche maar voor het handen wassen. In het toilet beneden en in de keuken staat wel een vloeibare zeep dispenser.

Leuk om zo eens op te sommen waar je op probeert te besparen. Het lijkt me leuk om er over een tijd weer tien te kunnen delen met jullie. Misschien hebben jullie nog wel tips voor mij?

Reacties

  1. Van oud brood paneermeel maken. Als je de paprika gelijk in blokjes snijdt, invriezen. Lekker makkelijk. Een uur voordat je naar bed gaat, thermostaat naar beneden of heerlijk languit op de bank onder een deken met een kruik voor de tv of een boek lezen😊

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je tips! Paprika hoeven we hier gelukkig nooit weg te gooien, net zoals brood. We meten het af per dag, zo gaat alles op. En een boek lezen onder een dekentje, heerlijk!

      Verwijderen

Een reactie posten

Wat leuk dat je meeleest! Laat vooral iets van je horen.