Doorgaan naar hoofdcontent

Kleine besparingen..

..maken een grote. Dat dit echt zo werkt ondervinden wij al een tijd. Veel kleine dingetjes zijn er tijdens ons dagelijkse leven ingeslopen en dit levert (onbewust) geld op. Hierbij tien gewoontes in ons huishouden.

1. Het aantal sneeën brood uit de diepvries halen wat gegeten wordt. Bij ons zijn dat er twaalf per dag. Zes voor de man, vijf voor mij en een voor de zoon. Ik gooi nooit meer brood weg.
2. Oude broodzakken bewaren om het brood in mee te nemen naar het werk. Ik koop echt minder vaak boterhamzakjes. Waarom geen broodtrommel? Omdat mijn brood dan heen en weer slingert tijdens het fietsen en mijn beleg regelmatig eindigt naast mijn boterham. 
3. Creatief met restjes. Laatst aten we wraps en bleef er een wrap over, tijdens de lunch besmeerden we deze dun met pesto (nodig voor het avondeten) en kaas en bakten we deze in de koekenpan. Heerlijk! Het 'oude' brood gaat gewoon door naar de dag erna.
4. Wanneer ik groente koop bij de supermarkt dan doe ik hier een plastic zakje omheen met daarop de prijssticker. Deze zakjes bewaar ik allemaal en gebruik ik als pedaalemmerzakjes in de badkamer en het toilet. Ik zit nooit zonder en kocht al in twee jaar geen nieuwe zakken meer.
5. Seizoensgroente kopen. Momenteel eten wij veel snijbonen, bloemkool, broccoli en wortelen. 
6. Gebruik maken van de brooddag bij de supermarkt of bakker. Ik haal iedere dinsdag drie broden voor €5,00. Normaal kosten deze €2,09 per stuk, dat is dus steeds een korting van €1,27.
7. Vlees kopen met korting. Ik haal eigenlijk altijd vlees bij de AH met 35% korting of bij de Lidl met 30% korting. Uiteraard alleen vlees dat we lekker vinden. Uitzondering zijn gehakt en kip, deze eten we regelmatig en moet soms weleens voor de volle prijs gekocht worden.
8. Een weekmenu en budget hanteren. Je wordt je zoveel bewuster van wat je eet en uitgeeft, je mindert automatisch wat weer een besparing oplevert.
9. Korter douchen met minder harde straal. Onze douche heeft twee standen en ik douche altijd op stand een waardoor ik heel wat minder water verbruik.
10. Vaste zeep in plaats van vloeibare zeep. Boven in de badkamer heb ik vaste zeep, we doen hier nu al ontzettend lang mee. Ik gebruik het niet voor onder de douche maar voor het handen wassen. In het toilet beneden en in de keuken staat wel een vloeibare zeep dispenser.

Leuk om zo eens op te sommen waar je op probeert te besparen. Het lijkt me leuk om er over een tijd weer tien te kunnen delen met jullie. Misschien hebben jullie nog wel tips voor mij?

Reacties

  1. Van oud brood paneermeel maken. Als je de paprika gelijk in blokjes snijdt, invriezen. Lekker makkelijk. Een uur voordat je naar bed gaat, thermostaat naar beneden of heerlijk languit op de bank onder een deken met een kruik voor de tv of een boek lezen😊

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je tips! Paprika hoeven we hier gelukkig nooit weg te gooien, net zoals brood. We meten het af per dag, zo gaat alles op. En een boek lezen onder een dekentje, heerlijk!

      Verwijderen

Een reactie posten

Gezellig dat jullie meelezen, ik hoor graag van jullie. Tips en trucs zijn altijd welkom!

Populaire posts van deze blog

Kleding

Nu ik al een aantal jaren heel bewust met ons geld bezig ben merk ik dat mijn kleding nogal uit begint te dunnen. Zo ligt er redelijk wat verwassen en met kleine gaatjes in de kast. Ik koop veel minder en ook steeds vaker tweedehands.

Zoals ik hier ook verteld heb is mijn schoonzus in juni overleden. Na een ziektebed van bijna drie jaar, een hersentumor, heeft ze besloten euthanasie toe te passen. Voordat ze overleed gaf ze al veel kleding weg, ik kreeg toen acht kledingstukken die ik zeer regelmatig draag.

Vorige week stuurde zwager een appje met de vraag of iemand hem zou willen helpen met het uitzoeken van de kleding van zijn vrouw. Aan veel kleding hangt een herinnering en hij vond het dan ook erg moeilijk om aan te pakken. Nadat ik aangegeven had dat ik wel wilde hebben we besloten dat ik foto's ga maken van alle te verkopen kleding en deze op Marktplaats dan wel Facebook ga plaatsen.

Afgelopen weekend kwam zwager elf(!) vuilniszakken brengen. Ik schrok enigszins van de hoev…

Besparen bij de Albert Heijn

Onze wekelijkse boodschappen worden tegenwoordig altijd bij de Albert Heijn gedaan. Voorheen reed ik naar een nabijgelegen dorp om daar bij de Lidl boodschappen te doen. Maar ik maak nu gebruik van een weekmenu en schrijf van te voren een boodschappenlijstje. Op deze manier heb ik goed zicht op ons budget en ben ik van mening dat ik met de brandstofkosten erbij niet goedkoper uit ben.

Bij de Albert Heijn maak ik altijd gebruik van de scanner. Handig dat je precies weet voor hoeveel geld je in de kar hebt liggen en met zoon erbij is het helemaal makkelijk dat ik de boodschappen gelijk in kan pakken. Waar ik laatst achter ben gekomen is dat je dus ook gewoon contant af kunt rekenen wanneer je gebruik maakt van een scanner. Nooit geweten, het is zeker een pluspunt.

Contant geld en geld van tweedehands verkopen gaan in een spaarpot en het bedrag loopt soms heel snel op. Ik heb nu al twee keer boodschappen gedaan met de scanner en contant kunnen betalen. Eerder durfde ik dit niet aan en pi…

Budget uitdaging

Man werkt nu alweer twee maanden bij zijn nieuwe werkgever. Het bevalt hem erg goed en zijn nieuwe werkgever is ook erg positief. Hij leert snel en er worden regelmatig trainingsavonden ingepland. Tijdens zijn vervolgopleiding heeft hij de basis van CV-ketel onderhoud geleerd en hij kan zich hier goed mee redden.

Laatst zag ik via Facebook een oproep voor het vervangen en verplaatsen van een boiler. Ik reageerde namens man en afgelopen zaterdag mocht hij de boiler plaatsen. De vergoeding die hij hiervoor kreeg; maar liefst €200,-.

Deze €200,- kreeg hij uiteraard contant en we hebben besloten om €200,- door te zetten van de lopende rekening naar de spaarrekening. Alles wat man extra verdiend of aan fooi krijgt zetten we apart voor een nieuwe motor. Van het contante geld worden de komende vier weken de boodschappen gekocht. Per week mag ik €50,- uitgeven. De laatste tijd zaten we rond de €70,-, dit kan naar beneden zonder dat we echt op boodschappen in moeten leveren.

Het zal wel een ui…