Doorgaan naar hoofdcontent

Sparen

Het sparen gaat op het moment maar traag. In februari heb ik een overzicht gemaakt van al onze vaste lasten. Ik heb uitgerekend wat de kosten per maand zouden zijn en heb een automatische overboeking ingesteld zodat iedere maand het vaste bedrag op deze rekening bijgestort wordt. De bedoeling is dus dat ik per maand een bedrag reserveer voor alle uitgaven.

Nu is het alleen zo dat ik nog niet heel veel ruimte heb. Vervelend, want ik heb opeens wel een maand met veel uitgaven. Zo moest de motorrijtuigenbelasting (€211,-), uitvaartverzekering (€16,82), BSR (€122,50) en brommerverzekering (€81,68) betaald worden. Een totaalbedrag van €432,-. Hiervoor heb ik tot nu toe €187,01 opgebouwd. Het verschil moest ik deze maand aanvullen met het geld dat ik reserveerde voor de spaarrekening.

Volgende maand houd ik weer geld over, dan vul ik mijn spaarrekening extra aan. Deze maand dus even niet, maar volgende maand twee keer. Verder ben ik heel tevreden over deze aanpak. Volgend jaar zal ik hier ook niet meer tegenaanlopen, dan zal het gereserveerde bedrag in zijn totaal klaarstaan! Ik kijk er al naar uit. ;-)

Komt het bij jullie weleens voor dat jullie het saldo aan moeten vullen? Of hanteren jullie een andere manier voor het betalen van de vaste lasten? Ik hoor graag van jullie.

Reacties

  1. Wij zetten Elke maand een vast bedrag op zij voor de jaarlijkse rekeningen. Dit op onze huisrekening. Zodat we weten dat het alleen voor die rekeningen is. ( inclusief eigenrisico voor de zorg)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat slim om die eigen risico er ook bij te trekken. Ik wil het even aan kijken, onze buffer kan het opvangen dus ik zit nu wel veilig. Misschien dat ik volgend jaar wel van aanpak verander. Heb je een hoge eigen risico? Bedankt voor je reactie!

      Verwijderen
  2. Saldo aan moeten vullen komt hier ook wel voor ja...

    Zolang het niet maandelijks is...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, zo denk ik nu ook. En het zijn nu nog 'opstartproblemen'. ;-) Bedankt voor je reactie!

      Verwijderen
  3. Ja soms even terugboeken. Hoewel dit jaar nog bijna niet gebeurd. Gaat goed met inschatten hier. We weten na een paar jaar bijhouden inmiddels ook precies wanneer alles komt. dat scheelt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou daar zeg je wat! Ik krijg daar nu zicht op. Ik noteer wat er per maand steeds afgeschreven wordt dus volgend jaar heb ik inderdaad ook een mooi overzicht. Fijne dag!

      Verwijderen
  4. Hier werd alleen vorige week wat teruggeboekt. Betalingen van M. gingen van wekelijks naar maandelijks, met een overbrugging van 5 weken t.o.v. de laatste weekbetaling. Voor de rest zitten we redelijk op regel. We sparen iets minder momenteel in verband met het uitvoeren van klussen in en rondom het huis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Logisch, dan moet er wat geschoven worden. Wel heel prettig dat het allemaal goed loopt. Bedankt voor je reactie.

      Verwijderen

Een reactie posten

Gezellig dat jullie meelezen, ik hoor graag van jullie. Tips en trucs zijn altijd welkom!

Populaire posts van deze blog

Kleding

Nu ik al een aantal jaren heel bewust met ons geld bezig ben merk ik dat mijn kleding nogal uit begint te dunnen. Zo ligt er redelijk wat verwassen en met kleine gaatjes in de kast. Ik koop veel minder en ook steeds vaker tweedehands.

Zoals ik hier ook verteld heb is mijn schoonzus in juni overleden. Na een ziektebed van bijna drie jaar, een hersentumor, heeft ze besloten euthanasie toe te passen. Voordat ze overleed gaf ze al veel kleding weg, ik kreeg toen acht kledingstukken die ik zeer regelmatig draag.

Vorige week stuurde zwager een appje met de vraag of iemand hem zou willen helpen met het uitzoeken van de kleding van zijn vrouw. Aan veel kleding hangt een herinnering en hij vond het dan ook erg moeilijk om aan te pakken. Nadat ik aangegeven had dat ik wel wilde hebben we besloten dat ik foto's ga maken van alle te verkopen kleding en deze op Marktplaats dan wel Facebook ga plaatsen.

Afgelopen weekend kwam zwager elf(!) vuilniszakken brengen. Ik schrok enigszins van de hoev…

Besparen bij de Albert Heijn

Onze wekelijkse boodschappen worden tegenwoordig altijd bij de Albert Heijn gedaan. Voorheen reed ik naar een nabijgelegen dorp om daar bij de Lidl boodschappen te doen. Maar ik maak nu gebruik van een weekmenu en schrijf van te voren een boodschappenlijstje. Op deze manier heb ik goed zicht op ons budget en ben ik van mening dat ik met de brandstofkosten erbij niet goedkoper uit ben.

Bij de Albert Heijn maak ik altijd gebruik van de scanner. Handig dat je precies weet voor hoeveel geld je in de kar hebt liggen en met zoon erbij is het helemaal makkelijk dat ik de boodschappen gelijk in kan pakken. Waar ik laatst achter ben gekomen is dat je dus ook gewoon contant af kunt rekenen wanneer je gebruik maakt van een scanner. Nooit geweten, het is zeker een pluspunt.

Contant geld en geld van tweedehands verkopen gaan in een spaarpot en het bedrag loopt soms heel snel op. Ik heb nu al twee keer boodschappen gedaan met de scanner en contant kunnen betalen. Eerder durfde ik dit niet aan en pi…

Budget uitdaging

Man werkt nu alweer twee maanden bij zijn nieuwe werkgever. Het bevalt hem erg goed en zijn nieuwe werkgever is ook erg positief. Hij leert snel en er worden regelmatig trainingsavonden ingepland. Tijdens zijn vervolgopleiding heeft hij de basis van CV-ketel onderhoud geleerd en hij kan zich hier goed mee redden.

Laatst zag ik via Facebook een oproep voor het vervangen en verplaatsen van een boiler. Ik reageerde namens man en afgelopen zaterdag mocht hij de boiler plaatsen. De vergoeding die hij hiervoor kreeg; maar liefst €200,-.

Deze €200,- kreeg hij uiteraard contant en we hebben besloten om €200,- door te zetten van de lopende rekening naar de spaarrekening. Alles wat man extra verdiend of aan fooi krijgt zetten we apart voor een nieuwe motor. Van het contante geld worden de komende vier weken de boodschappen gekocht. Per week mag ik €50,- uitgeven. De laatste tijd zaten we rond de €70,-, dit kan naar beneden zonder dat we echt op boodschappen in moeten leveren.

Het zal wel een ui…