Overlijdingsrisicoverzekering

Afgelopen mei schreef ik een blogbericht met daarin al onze inkomsten, vaste en variabele lasten. Naar aanleiding hiervan kreeg ik onderstaande reactie van Spaarolifantje.

Eén ding waar ik onmiddellijk aan denk, is een overlijdensrisicoverzekering, voor jullie allebei. Stel dat je man overlijdt, dan moet jij waarschijnlijk jullie huurhuis uit, én heb je nog maar ruim 1000 euro aan inkomen. Waarschijnlijk krijg je ook wat weduwen- en wezengeld, maar ik denk dat het wel fijn zou zijn, als je dan bijvoorbeeld 50.000 euro van de overlijdensrisicoverzekering zou krijgen. Hetzelfde geldt trouwens eigenlijk ook voor jou; als jij komt te overlijden, dan kan je man wel in z'n woning blijven wonen, maar hoe moet het dan met de kinderopvang? En eventuele andere kosten die nu vanuit jouw salaris betaald worden? Dus misschien is het het beste, als jullie je allebei zouden verzekeren hiervoor.

Ik ben voor 98 euro per jaar verzekerd voor een dekking van 75.000 euro. Ik denk dat voor jullie vergelijkbare bedragen zouden moeten kunnen gelden, jullie zijn jong en gezond. Dus dat het in totaal voor jullie beiden voor een premie van minder dan 10 euro per persoon per maand zou moeten kunnen.

Ik wist wel dat de verzekering bestond, maar ik heb eigenlijk nooit erover nagedacht om dit voor ons ook af te sluiten. Ik ben daarom ook erg blij met deze reactie. Via internet ben ik al wat te weten gekomen over deze verzekering maar ik ben er nog niet helemaal wijs van geworden. Bij het vergelijken van de verzekeringen komen vragen naar voren over de looptijd en het bedrag. Hoe bepaal je die? We zijn allebei nog jong, dus mijn voorkeur gaat uit naar een looptijd van 35 jaar. Of is het zo dat je nu eerst een verzekering voor vijf jaar kan afsluiten voor een bepaald bedrag en dit aan kan passen na de vijf jaar met een ander bedrag?

Zomaar even een aantal vragen waar ik mee zit. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Ik hoor graag van jullie!

Reacties

  1. Ik denk dat het verhaal van spaarolifantje wel los gaat lopen. Tuurlijk is het altijd handig om na te gaan denken, wat als.... maar we wonen in Nederland en daar bestaat zoiets als toeslagen. In jou geval huurtoeslag en voor iedereen die werkt, ongeacht inkomen, kinderopvangtoeslag. Heb je wel een overlijdensrisicoverzekering en je moet ooit een bijstands uitkering oid aanvragen, verlangen ze van je dat je eerst je geld moet opeten... een overlijdensrisicoverzekering heb je als je een koophuis hebt, en deze is gekoppeld aan je hypotheek. Of het in jullie situatie mogelijk is zou je moeten informeren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een overlijdingsrisicoverzekering is altijd mogelijk, ook zonder koophuis. Zoals bekend zouden we graag een huis kopen in de toekomst en nu wij zoon hebben vind ik het ontzettend belangrijk om het geregeld te hebben.

      Verwijderen
  2. Ik ben het niet met "leven zonder schuld" eens - hoewel we aardige vangnetten hebben in Nederland, denk ik toch dat het een goed idee is, als jullie allebei een kleine overlijdensrisicoverzekering hebben. Hoewel de kans op overlijden heel klein is (gelukkig maar), is de premie om je tegen dit risico te verzekeren ook gewoon erg klein en prima op te brengen in jullie geval.

    Je verzekert je voor dingen die je niet zelf op kunt vangen. Dit is zeker een ding wat je niet zelf op kunt vangen, als het gebeurt. De overheid helpt dan wel een beetje, maar ... niet genoeg, vind ik.

    Je hebt dit nodig, zolang jullie nog niet zelf een vergelijkbare financiële reserve hebben opgebouwd. Dat is waarschijnlijk wel zeker de komende twintig jaar zo. In die tijd kunnen jullie zelf spaarreserves opbouwen (en ook het mogelijk aangekochte huis deels afbetalen). In die tijd groeien ook jullie kinderen op tot (bijna) zelfstandige mensen, dus als daarna een van jullie overlijdt, is de impact op jullie gezin financieel gezien een stukje kleiner.

    Dus ik zou gaan voor een termijn van tussen de twintig en dertig jaar. En een bedrag per persoon van tussen de 50.000 en 100.000 euro, omdat dit bedrag nu en ook in de toekomst je veel flexibiliteit gaat geven, stel dat een van jullie overlijdt en de andere persoon zijn of haar leven weer moet gaan opbouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha PetraH, bedankt voor je reactie. Je verwoord precies hoe ik erover denk. Ik zit nog wel te twijfelen over het termijn en het bedrag. Zelf zit ik te denken aan 30 jaar en 175.000 euro. Ik denk dat ik daarmee nog wat moet spelen op een website van een verzekeraar.

      Verwijderen
  3. Ik zou het iets anders aanpakken... Kijk naar de periode waarin jullie een huis willen kopen, en plak daar 30 jaar aan vast. Dus stel, kopen over 10 jaar en 30 jaar hypotheek maakt dat een looptijd van 40 jaar. Op dit moment zou ik de polis dan laten indexeren voor 5 a 10 jaar met ca 5 procent per jaar. Na het kopen van een huis zit je dan over het algemeen safe, en kan de indexatie er af omdat je begint met aflossen. Voordeel: je kan zonder keuring een hogere som opbouwen door de indexatie, en de premie blijft laag vanwege de vroege instapleeftijd!Tot slot is het het overwegen waard om op het leven van de hoofdkostwinner een hogere som af te sluiten, zodat je evt een deel van opvag/studiekosten kan betalen in het geval dat!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zit zelf ook te kijken naar die periode. Realistisch is om binnen 1 á 2 jaar een huis te kopen. Dus ik zit te denken om het 33-35 jaar te laten lopen. Het bedrag vind ik nog lastig. Bedankt voor je reactie!

      Verwijderen
  4. Wij hebben orv afgesloten voor EUR 50.000,00 pp. Deze loopt tot onze jongste 18 is. Doel is om daarmee kinderopvang, evt huishoudelijke hulp pf klushulp van te betalen bij een evt overlijden. Kost 15,00 totaal per mnd

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de informatie! Dat is ook heel slim, om te kijken naar de leeftijd van je kinderen. Wij hopen alleen nog meer kinderen te krijgen naast zoon, dus voor ons lastig inschatten.

      Verwijderen

Een reactie posten

Wat leuk dat je meeleest! Laat vooral iets van je horen.