Variabele kosten

Variabele kosten, wat klinkt dat lekker officieel hé! Met variabele kosten bedoel ik eigenlijk alle kosten die we hebben naast onze boodschappen en vaste lasten. Ik houd iedere week bij wat ik uitgeef. Alle bonnetjes worden bewaard en de uitgaven worden in verschillende categorieën ingedeeld. Namelijk voeding, overige huishoudelijke uitgaven, kleding & schoenen, vervoer, cadeau, huis & tuin en baby. De categorie baby heet nog zo van tijdens de zwangerschap en ik heb nooit de moeite genomen om het aan te passen.

De laatste tijd schrik ik toch best wel van de uitgaven die ik maak. Hieronder zomaar een aantal weken waarvan ik de uitgaven bijgehouden heb, dit is inclusief de boodschappen.
Week 24 - €297,49
Week 25 - €135,39
Week 26 - €170,40
Week 27 - €173,16
Week 28 - €120,36

Wat zijn dat voor uitgaven? Aan cadeaus alleen al gaven we in die vijf weken €123,- uit. Mijn verjaardag met eters en feestje kostte ons €120,-. Mijn schoonzus overleed en voor op haar graf kochten we een boeket: €90,-. Ik kocht kleding en sandalen van mijn vakantiegeld €190,-.Verder gingen we nog een aantal keren lunchen, kocht ik postzegels en bezocht ik de Action, de tandarts en het zwembad. Tussendoor nog naar de kapper, haalden we een visje en nieuwe anticonceptie pillen.

Als ik dit allemaal zo bekijk leven we de laatste tijd wel erg luxe. Veel cadeautjes heb ik op voorhand gekocht en deze zullen dus niet meer gekocht hoeven te worden. Vooral de kosten van de visjes en het lunchen lopen op. Nu de vakantie voor de deur staat zullen die uitgaven niet erg teruglopen. We hebben tenslotte vakantie en blijven thuis dus moeten het vooral hebben van uitstapjes. In oktober gaat de knip er wel op, dan zal er toch echt iets minder uitgegeven moeten worden en iets meer gespaard. Maar voorlopig genieten we er maar van!

Houden jullie je uitgaven per week bij? Verliezen jullie ondanks dat ook wel eens de controle? Ik hoor graag van jullie!

Reacties

  1. nee, ik houd het per maand bij, en heb mijn budget behoorlijk gespecificeerd. Ook uiteten en uitstapjes zijn daarin naast vakantie een categorie. En omdat dat echt hobbies van ons zijn zit daar ook behoorlijk wat budget.
    Medicatie valt onder zorgkosten bij mij en dat is dan weer uitgesplitst in verzekering en overige zorgkosten.

    Ik bereken dan weer het gemiddelde per maand zodat ik weet of ik het over een langere periode gewoon haal met mijn budget. Zo'n rekening anticonceptie pil komt maar 1x per jaar bij mij, dus rekenen ik het bedrag ook door het hele jaar mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat goed dat je dat allemaal zo specifiek kunt budgetteren. Vind ik erg lastig en dus doe ik het dan ook niet. Meestal is het een spontane actie om uit eten te gaan of te lunchen.

      Verwijderen
  2. Wij houden al een aantal jaren onze boekhouding bij en boeken al onze kosten. Aan de hand daarvan bekijken we aan het einde van het jaar wat we aan welke posten hebben uitgegeven en wat voor stelposten we maken voor het komende jaar. Het zijn dus niet echt budgetten.
    Ik heb wel een weekbudget voor voeding en verzorgingsartikelen. De laatste tijd lukte het me niet goed om me aan dat budget te houden. Groente, fruit en aardappelen zijn momenteel erg duur. We hebben twee glutenvrije eters en ik moest steeds meer producten kopen die het midden hielden tussen verzorging en ziektekosten. Zoals dure tandpasta ivm gebitsproblemen. Die boek ik nu op zorgkosten.
    Dit jaar zitten we hoger met zorgkosten dan van tevoren verwacht. Echt controle heb je daar niet over. We leven en eten heel gezond en doen zoveel mogelijk aan zelfzorg.
    Kosten van cadeautjes, uitgaan, uiteten, drank hebben we niet of nauwelijks.
    Ik was afgelopen jaar wat kilo's aangekomen en ik baalde ervan dat mijn zomerrokken en broeken niet meer lekker zaten. en toen viel ik in korte tijd vijf kilo af en paste alles weer :-) Dat was leuk en het scheelde geld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat voelt vast heerlijk, dat je je kleren weer past, goed bezig! Ik kan me voorstellen dat je inderdaad dan een ijkpunt hebt. Ik ben pas voor het tweede jaar bezig en vorig jaar maar half dus vind het nog lastig om vast te stellen wat we hier nu ongeveer per jaar aan uit geven. Mijn boodschappenbedrag was €40,-, ik heb het bijgesteld naar €50,-. Zoon eet nu volop mee en heeft flesvoeding, ik merk ook dat het duurder is geworden. Bedankt voor je reactie!

      Verwijderen
  3. ik hou het per maand bij in excel. merk idd dat we veel meer uitgeven dan "gepland" maar zolang er nog meer binnen komt dan er uit gaat, merk ik dat ik er geen moeite mee heb... maar eigenlijk vind ik het zo zonde van t geld.. het idee dat we er er zo op proberen te letten en dan toch met bakken uitgeven "omdat het kan" en voor ons gevoel "moet" ... en tja met 2 kinderen blijf je kleding kopen, mijn kleding slijt ook extreem snel lijkt wel.. gaatjes in mn shirts en gaten in mn broeken op de knieen (zit hele dagen op de grond bij de kids.. slecht voor je broeken....) zoontje alweer nieuwe sandalen en schoenen ivm groeien... pff t gaat hard.. de rekening van de hooikoortsmedicijnen moet ook nog komen besef ik ineens.. boodschappen lijken elke maand "duurder" te worden (eerlijk: we kopen meer/te veel... ) lastig idd.. zolang we nog sparen maak ik me er niet zo druk om, maar ik weet dat we veel zuiniger zouden kunnen leven...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier dus precies hetzelfde. Vlekken in kleding waarvan ik het er echt niet meer uit krijg en gaatjes op riemhoogte in shirts. Voor zoon kan ik qua kleding gelukkig goedkoop slagen. De boodschappen zijn bij ons wel heel strikt, dat is wel een fijn gevoel. Bedankt voor je reactie!

      Verwijderen

Een reactie posten

Wat leuk dat je meeleest! Laat vooral iets van je horen.