Sparen #2

Sparen... Ik las bij Lekker Leven Met Minder haar blog 'Sparen, wa's da?'. Dit gaat ook aardig op bij ons. Eerder schreef ik over ons spaardoel voor de maand juli. Ik hoopte €10.000,- op onze bufferrekening te hebben. Man is diegene die hier geld op stort.

Daarnaast zou ik doorgaan met sparen op de rekening voor ons huis. We hebben ons doel niet behaald maar we houden goede moed. Op de bufferrekening staat nu een bedrag van €8.600,- en op de huisrekening €3.100,-. Bij elkaar toch een mooi bedrag van €11.700,-.

Vorig jaar oktober kochten we onze auto en waren onze spaarrekeningen nagenoeg leeg. Toch een hele prestatie met een lager inkomen en kosten voor opvang. Voorlopig staan er weinig extra uitgaven gepland dus sparen maar! Hopelijk hebben we in oktober wel de €10.000,- gehaald en gaat de rest rechtstreeks naar de rekening voor het huis.

Hebben jullie een spaardoel? En is die behaald of stellen jullie juist geen doel? Ik hoor graag van jullie.

Reacties

  1. Ja hoor, hier had ik ook een spaardoel en die heb ik ook gehaald! Heb er intussen een mooie andere auto voor kunnen kopen en nu spaar ik verder voor onze grote reis! En meestal haal ik het doel wel, soms net als jullie een paar periodes later... Komt goed!

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed bezig! Ach ondanks het niet halen ben ik zeer tevreden. Het had ook heel veel minder kunnen zijn ;-).

      Verwijderen
  2. Wij sparen algemeen, ik heb alleen een potje apart waar ik het saldo van de betaalrekening op afroom de dag voor het salaris komt. Dit is voor de nieuwe keuken/badkamer/wc. We hebben nu de kosten voor de wc wel bij elkaar dus nog even te gaan. We hebben op een rekening waar we niet direct bij kunnen een buffer staan waar we in geval van nood 6 maanden van kunnen leven. We sparen verder alles op een hoop. We kochten in de afgelopen vijf jaar beiden een splinternieuwe auto (eerst een twingo voor mij en twee jaar geleden een Captur voor man). Dit jaar heb ik wel een doel maar of we het gaan halen is nog de vraag. De elektra moest echt worden aangepast en dochter heeft bijles wat niet bepaald gratis is.
    Succes met jullie spaardoel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat slim om zo te sparen voor de keuken, badkamer en wc! Dan is het ook niet gelijk een gemis op je rekening. Ik had deze manier nog niet eerder gehoord. De buffer bij man is ook de buffer voor nood. Hopelijk niet nodig maar een fijn idee dat we het hebben. Bedankt voor je reactie!

      Verwijderen
  3. Ons spaardoel is onze hypotheek zo snel mogelijk afgelost hebben. Onze buffer is hoog genoeg. Mocht het lukken dan zijn we over 6,5 jaar hypotheekvrij :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw, goed bezig! Aangezien wij nog geen hypotheek hebben is dit voorlopig ons doel, met hypotheek wordt aflossen zeker ons hoofddoel! Succes!

      Verwijderen
  4. Jammer dat het niet gehaald is. Weet je ook hoe dat gekomen is?
    Maar verder toch een mooi resultaat in zo'n korte periode, toch!

    Wij sparen nu voor de buffer, als we 2500 meer hebben dan nu, dan gaan we weer voor een aflossing sparen. We zitten al op de 1750, en dat 'brandt' als het ware in onze handen, om toch eerder af te lossen. Toch is het beter om ons bij ons oorspronkelijke plan te houden. Dus we laten het braaf staan. (tot nu toe)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was er van uit gegaan dat we per maand €900,- van man zijn loon konden sparen. Dit is niet gelukt, onder andere doordat we toch besloten in september een weekend weg te gaan en dit al moesten voorschieten. Verder hebben we het fietsstoeltje gekocht en zijn we een aantal keren lekker wezen lunchen. Allemaal luxe.. ;-) Maar ach, jezelf verwennen mag wel eens toch! En inderdaad ik ben er best wel heel trots op.
      Succes met braaf zijn. Ik kan me heel goed voorstellen dat aflossen heel aanlokkelijk klinkt. Ik zou het ook graag gaan doen wanneer we een huis kopen. Bedankt voor je reactie!

      Verwijderen
  5. ik vind het erg moeilijk om een spaardoel te bepalen aangezien we beiden verschillend inkomen hebben en altijd meer kosten dan bedacht... :p snap nooit dat anderen een doel kunnen stellen.. hoe bepaal je dat.. zomaar een bedrag ? een reeel bedrag (en hoe weet je dat dan..)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gemiddeld spaart man €900,- per maand (inclusief vakantiegeld) en zo heb ik eigenlijk gekeken wanneer we dan die €10.000,- zouden kunnen halen. Ik pin me niet zo vast op het doel hoor, alleen het is voor ons wel een stimulans. Verder hebben we beiden altijd hetzelfde loon en heeft man al een buffer op zijn lopende rekening voor onverwachte kosten. Bedankt voor je reactie!

      Verwijderen
  6. Wij willen aan het eind van het jaar minimaal €6.000 in de buffer hebben zitten. Verder gaat er veel naar de aflossingen op de restschuld en hypotheek. Plus dat we nog een kleine beleggingsportefeuille hebben..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat je zo kunt aflossen! En een buffer is voor jezelf ook een heel prettige gevoel heb ik al ervaren. Bedankt voor je reactie!

      Verwijderen

Een reactie posten

Wat leuk dat je meeleest! Laat vooral iets van je horen.