Koopstop #3

De koopstop is nu al langer dan 70 dagen gaande en ik ben er erg tevreden over. Ik ben me zo bewust van mijn uitgaven, ik heb hierdoor ook veel meer rust, want er sluipt geen geld weg. Op Instagram post ik nog steeds ieder dag een update. Mocht je me willen volgen, stuur dan een mail naar opnaareenkoophuis@gmail.com. Ik zal je dan mijn accountnaam geven.

Omdat ik nog maar een paar weken te gaan heb in deze koopstop (tot 1 januari), besloot ik eens te kijken of het me al iets opgeleverd heeft. Ik heb in mijn Excelbestand gezocht naar mijn wekelijkse uitgaven in de periode van 1 juli tot en met 30 september. Onze uitgaven waren gemiddeld €700,- per week in deze periode.

Man bouwde onder andere aan onze blokhut, daarnaast hadden we vakantie en gingen we dagjes weg. We aten regelmatig buiten de deur en we vierden ook de verjaardag van onze oudste zoon.

Per 1 oktober startte ik daarom met de koopstop, van 1 oktober tot en met deze week gaven wij gemiddeld €316,5 per week uit. Hierbij zit onze vakantie inbegrepen (€427,-) en de nieuwe telefoon van mijn man (€149,-). De koopstop is mijn initiatief en man denkt ook zeker mee, maar voor zijn hobby, bestuurbare auto's, krijgt hij zakgeld en daar geeft hij dus ook geld aan uit.

Ik ben echt heel blij met deze cijfers. Er zijn geen onzinnige aankopen gedaan, alleen de noodzakelijke, al doen deze ook wel eens pijn. We spaarden daarnaast zo'n €1000,- en losten €126,45 af op de hypotheek. De komende maanden kunnen we meer gaan sparen, onze inkomsten worden dan weer wat ruimer en vaste lasten vallen lager uit. Ik kan niet wachten!

Aangezien de koopstop zo'n persoonlijk succes is en ik van alle kanten reacties krijg zit ik er over te denken om gewoon door te gaan na 1 januari, inclusief de updates op Instagram.

Heb jij al eens gedacht aan een koopstop?

Reacties

  1. Daar ik zeker niet meer dan 100 per week uitgeef voor eten drinken benzine enz,denk dat ik redelijk gestopt ben met kopen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, wat heb je fijn bespaard. Zo'n koopstop lijkt me echt heel zinnig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoals hieronder vermeld zal het inderdaad niet helemaal een goede weerspiegeling zijn .. maar al met al heb ik echt veel minder de behoefte gehad om iets uit te geven. Dus dank je!

      Verwijderen
  3. Klinkt goed. Mooi dat je zoveel extra kon sparen. Ik denk dat het goed werkt als bewustwording, maar ik kan me voorstellen dat het niet 'altijd' zo door kan gaan. Nu moet ik zelf toegeven dat ik inmiddels nog maar weinig overbodigs koop, en alleen af en toe denk: dat had eigenlijk niet gehoeven.
    Weet je inmiddels wat je 'zwakke plekken' zijn? Waar komt het grote verschil vandaan tussen 700 Euro per week en 300 Euro? (natuurlijk is vakantie en klussen een flinke, maar die zou je eigenlijk niet mee moeten rekenen denk ik?)
    Ik ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou weet je, ik noem het wel een koopstop, maar het is natuurlijk niet zo dat ik niks gekocht heb. Alleen wanneer vervanging of aanvulling noodzakelijk was. Zoals bijvoorbeeld een kapotte telefoon of broek. Of een extra jas voor de jongens zodat je ook eens kunt wassen. Mijn zwakke plekken zijn lekker (gemakkelijk) eten en schoenen. Hahah, schoenen zijn héél verleidelijk.

      Verwijderen
  4. Ik vind het wat lastig deze cijfers, ik denk dat je vakanties niet mee moet tellen, die vallen toevallig wel/niet in 1 van de periodes, net als bouwen van de blokhut. Juist alle andere uitgaven, die je deed en nu niet hebt gedaan, zou je moeten optellen. Dan zie je het echte verschil. Of hield je je uitgaven nooit bij en heb je alleen een totaalbedrag?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk. Het schetst niet helemaal een goed beeld. Ik houd alle uitgaven al jaren bij in een Excel bestand.
      Wat betreft de blokhut, de grote bestelling van het hout is hier niet bij inbegrepen (€3.084,-).
      Ik zal eens kijken of ik het in een ander blog beter kan omschrijven!

      Verwijderen

Een reactie posten

Wat leuk dat je meeleest! Laat vooral iets van je horen.