Doorgaan naar hoofdcontent

Lijstjes

Fascinerend vind ik het om te zien hoe ons normaal gesproken best goed lopende huishouden totaal in de war raakt als er een van ons tijdelijk uitvalt. Momenteel ben ik herstellende van een zware keel- en oorontsteking. Ik heb hierdoor zeven dagen niet kunnen werken of ook maar iets kunnen ondernemen.

Man werd naar de oppas gestuurd, verzorgde zoon, het eten en alle lichte klusjes. Waarnaast hij deeltijd werkt omdat hij herstellende is van zijn operatie. Deze week probeert hij hele dagen te werken. Zoon blijft de keelontsteking - vooralsnog - gelukkig bespaard, zou toch zo sneu zijn als hij dezelfde pijnklachten zou hebben.

Door onze 'tijdelijke uitval' (;-)) zijn de grote dingen in het huishouden even blijven liggen. En dat valt op, wat een bende. Tijd dus voor een lijstje met extra dingen die weleens gedaan mogen worden. Misschien breng ik je nog op ideeën.

1. Woonkamer alles soppen en stoffen. (Inmiddels gebeurd)
2. Keuken buitenkant soppen
3. Koelkast schoon
4. Ramen buitenom
5. Zijkant trap en deuren afnemen
6. Badkamer grote beurt
7. Waskamer/rommelkamer opruimen

Lijstjes vind ik ontzettend prettig werken. Per dag maak ik vaak een lijst met wat ik wil doen. Een boodschappenlijst zweer ik bij en lijstjes met betrekking tot verjaardagen vind ik ook erg leuk om te maken. Dit lijstje zie ik maar als een openbare digitale schop onder mijn billen.

Werken jullie graag met lijstjes of voert dit juist de werkdruk op? Ik hoor graag van jullie.

Reacties

  1. Ik maak elke week een nieuwe to don lijst voor de hele week. Heerlijk vind ik dat! Verder heb ik ook nog een 101 doelen lijst (te zien op mn blog) met dingen die ik graag nog eens wil doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ik vooral heerlijk vind is het moment waarop ik weer iets door kan strepen. :D

      Verwijderen
  2. Ik maak ook vaak lijstjes.
    Maar zijn al die punten die je nu noemt het gevolg van jouw 7 dagen ziek zijn? Of stonden ze al langer op de to do lijst van je hoofd? Zelf maak ik nooit wekelijks de trap schoon bijvoorbeeld, en de ramen ook niet. Haha, maar misschien ligt dat aan mijn huishoud-skills (die best prima waren, totdat ik 3 kinderen had)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahah,nee dit zijn wel echt extra dingen. Ik kan me voorstellen dat je met drie Kids helemaal beperkt bent. Maar ach als je maar gelukkig bent denk ik dan.

      Verwijderen
  3. ik kan niet zonder lijstjes. al heb ik nu een huishoudelijke hulp die de wekelijkse dingen voor me bijhoudt, waardoor ik eigenlijk geen lijstje meer nodig heb... was(5/6 per week?), boodschappen (wel altijd met lijstje), vaatwasser, vloer dagelijks vegen, tafels, opruimen, aanrecht schoon, koken, gaat ondertussen op de automatische piloot... beterschap!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad gaat dat automatisch, toch staan ze steeds op mijn lijstje. Zo'n heerlijk gevoel als ik iets af kan strepen. ;-)

      Verwijderen
  4. Als ik me overweldigd voel helpt een lijstje juist. Het geeft me weer overzicht en een gevoel van controle.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Gezellig dat jullie meelezen, ik hoor graag van jullie. Tips en trucs zijn altijd welkom!

Populaire berichten van deze blog

Gratis op te halen

We zijn hard aan het klussen in het nieuwe huis. In ons huidige huis ben ik aan het opruimen, uitzoeken en inpakken. Veel verkoop ik via Facebook en Marktplaats, maar er zijn ook spullen die niet de moeite zijn om te verkopen of waarop niet gereageerd wordt. Het zijn allemaal spullen die nog goed te gebruiken zijn.

Ik besloot deze gratis op internet te zetten, in de verwachting dat er zeer snel gereageerd zou worden. Het staat nu al een aantal dagen op internet en er zijn nog geen reacties. Zal iedereen aan het minimaliseren zijn? Als het van het weekend nog niet opgehaald is gaat het naar de kringloop.

Werkt het gratis ophalen bij jullie wel? Hebben jullie misschien nog tips? Ik hoor graag van jullie!

Kleding

Nu ik al een aantal jaren heel bewust met ons geld bezig ben merk ik dat mijn kleding nogal uit begint te dunnen. Zo ligt er redelijk wat verwassen en met kleine gaatjes in de kast. Ik koop veel minder en ook steeds vaker tweedehands.

Zoals ik hier ook verteld heb is mijn schoonzus in juni overleden. Na een ziektebed van bijna drie jaar, een hersentumor, heeft ze besloten euthanasie toe te passen. Voordat ze overleed gaf ze al veel kleding weg, ik kreeg toen acht kledingstukken die ik zeer regelmatig draag.

Vorige week stuurde zwager een appje met de vraag of iemand hem zou willen helpen met het uitzoeken van de kleding van zijn vrouw. Aan veel kleding hangt een herinnering en hij vond het dan ook erg moeilijk om aan te pakken. Nadat ik aangegeven had dat ik wel wilde hebben we besloten dat ik foto's ga maken van alle te verkopen kleding en deze op Marktplaats dan wel Facebook ga plaatsen.

Afgelopen weekend kwam zwager elf(!) vuilniszakken brengen. Ik schrok enigszins van de hoev…

Besparen bij de Albert Heijn

Onze wekelijkse boodschappen worden tegenwoordig altijd bij de Albert Heijn gedaan. Voorheen reed ik naar een nabijgelegen dorp om daar bij de Lidl boodschappen te doen. Maar ik maak nu gebruik van een weekmenu en schrijf van te voren een boodschappenlijstje. Op deze manier heb ik goed zicht op ons budget en ben ik van mening dat ik met de brandstofkosten erbij niet goedkoper uit ben.

Bij de Albert Heijn maak ik altijd gebruik van de scanner. Handig dat je precies weet voor hoeveel geld je in de kar hebt liggen en met zoon erbij is het helemaal makkelijk dat ik de boodschappen gelijk in kan pakken. Waar ik laatst achter ben gekomen is dat je dus ook gewoon contant af kunt rekenen wanneer je gebruik maakt van een scanner. Nooit geweten, het is zeker een pluspunt.

Contant geld en geld van tweedehands verkopen gaan in een spaarpot en het bedrag loopt soms heel snel op. Ik heb nu al twee keer boodschappen gedaan met de scanner en contant kunnen betalen. Eerder durfde ik dit niet aan en pi…