Doorgaan naar hoofdcontent

Lijstjes

Fascinerend vind ik het om te zien hoe ons normaal gesproken best goed lopende huishouden totaal in de war raakt als er een van ons tijdelijk uitvalt. Momenteel ben ik herstellende van een zware keel- en oorontsteking. Ik heb hierdoor zeven dagen niet kunnen werken of ook maar iets kunnen ondernemen.

Man werd naar de oppas gestuurd, verzorgde zoon, het eten en alle lichte klusjes. Waarnaast hij deeltijd werkt omdat hij herstellende is van zijn operatie. Deze week probeert hij hele dagen te werken. Zoon blijft de keelontsteking - vooralsnog - gelukkig bespaard, zou toch zo sneu zijn als hij dezelfde pijnklachten zou hebben.

Door onze 'tijdelijke uitval' (;-)) zijn de grote dingen in het huishouden even blijven liggen. En dat valt op, wat een bende. Tijd dus voor een lijstje met extra dingen die weleens gedaan mogen worden. Misschien breng ik je nog op ideeën.

1. Woonkamer alles soppen en stoffen. (Inmiddels gebeurd)
2. Keuken buitenkant soppen
3. Koelkast schoon
4. Ramen buitenom
5. Zijkant trap en deuren afnemen
6. Badkamer grote beurt
7. Waskamer/rommelkamer opruimen

Lijstjes vind ik ontzettend prettig werken. Per dag maak ik vaak een lijst met wat ik wil doen. Een boodschappenlijst zweer ik bij en lijstjes met betrekking tot verjaardagen vind ik ook erg leuk om te maken. Dit lijstje zie ik maar als een openbare digitale schop onder mijn billen.

Werken jullie graag met lijstjes of voert dit juist de werkdruk op? Ik hoor graag van jullie.

Reacties

  1. Ik maak elke week een nieuwe to don lijst voor de hele week. Heerlijk vind ik dat! Verder heb ik ook nog een 101 doelen lijst (te zien op mn blog) met dingen die ik graag nog eens wil doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ik vooral heerlijk vind is het moment waarop ik weer iets door kan strepen. :D

      Verwijderen
  2. Ik maak ook vaak lijstjes.
    Maar zijn al die punten die je nu noemt het gevolg van jouw 7 dagen ziek zijn? Of stonden ze al langer op de to do lijst van je hoofd? Zelf maak ik nooit wekelijks de trap schoon bijvoorbeeld, en de ramen ook niet. Haha, maar misschien ligt dat aan mijn huishoud-skills (die best prima waren, totdat ik 3 kinderen had)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahah,nee dit zijn wel echt extra dingen. Ik kan me voorstellen dat je met drie Kids helemaal beperkt bent. Maar ach als je maar gelukkig bent denk ik dan.

      Verwijderen
  3. ik kan niet zonder lijstjes. al heb ik nu een huishoudelijke hulp die de wekelijkse dingen voor me bijhoudt, waardoor ik eigenlijk geen lijstje meer nodig heb... was(5/6 per week?), boodschappen (wel altijd met lijstje), vaatwasser, vloer dagelijks vegen, tafels, opruimen, aanrecht schoon, koken, gaat ondertussen op de automatische piloot... beterschap!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad gaat dat automatisch, toch staan ze steeds op mijn lijstje. Zo'n heerlijk gevoel als ik iets af kan strepen. ;-)

      Verwijderen
  4. Als ik me overweldigd voel helpt een lijstje juist. Het geeft me weer overzicht en een gevoel van controle.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Gezellig dat jullie meelezen, ik hoor graag van jullie. Tips en trucs zijn altijd welkom!

Populaire posts van deze blog

Kleding

Nu ik al een aantal jaren heel bewust met ons geld bezig ben merk ik dat mijn kleding nogal uit begint te dunnen. Zo ligt er redelijk wat verwassen en met kleine gaatjes in de kast. Ik koop veel minder en ook steeds vaker tweedehands.

Zoals ik hier ook verteld heb is mijn schoonzus in juni overleden. Na een ziektebed van bijna drie jaar, een hersentumor, heeft ze besloten euthanasie toe te passen. Voordat ze overleed gaf ze al veel kleding weg, ik kreeg toen acht kledingstukken die ik zeer regelmatig draag.

Vorige week stuurde zwager een appje met de vraag of iemand hem zou willen helpen met het uitzoeken van de kleding van zijn vrouw. Aan veel kleding hangt een herinnering en hij vond het dan ook erg moeilijk om aan te pakken. Nadat ik aangegeven had dat ik wel wilde hebben we besloten dat ik foto's ga maken van alle te verkopen kleding en deze op Marktplaats dan wel Facebook ga plaatsen.

Afgelopen weekend kwam zwager elf(!) vuilniszakken brengen. Ik schrok enigszins van de hoev…

Besparen bij de Albert Heijn

Onze wekelijkse boodschappen worden tegenwoordig altijd bij de Albert Heijn gedaan. Voorheen reed ik naar een nabijgelegen dorp om daar bij de Lidl boodschappen te doen. Maar ik maak nu gebruik van een weekmenu en schrijf van te voren een boodschappenlijstje. Op deze manier heb ik goed zicht op ons budget en ben ik van mening dat ik met de brandstofkosten erbij niet goedkoper uit ben.

Bij de Albert Heijn maak ik altijd gebruik van de scanner. Handig dat je precies weet voor hoeveel geld je in de kar hebt liggen en met zoon erbij is het helemaal makkelijk dat ik de boodschappen gelijk in kan pakken. Waar ik laatst achter ben gekomen is dat je dus ook gewoon contant af kunt rekenen wanneer je gebruik maakt van een scanner. Nooit geweten, het is zeker een pluspunt.

Contant geld en geld van tweedehands verkopen gaan in een spaarpot en het bedrag loopt soms heel snel op. Ik heb nu al twee keer boodschappen gedaan met de scanner en contant kunnen betalen. Eerder durfde ik dit niet aan en pi…

Budget uitdaging

Man werkt nu alweer twee maanden bij zijn nieuwe werkgever. Het bevalt hem erg goed en zijn nieuwe werkgever is ook erg positief. Hij leert snel en er worden regelmatig trainingsavonden ingepland. Tijdens zijn vervolgopleiding heeft hij de basis van CV-ketel onderhoud geleerd en hij kan zich hier goed mee redden.

Laatst zag ik via Facebook een oproep voor het vervangen en verplaatsen van een boiler. Ik reageerde namens man en afgelopen zaterdag mocht hij de boiler plaatsen. De vergoeding die hij hiervoor kreeg; maar liefst €200,-.

Deze €200,- kreeg hij uiteraard contant en we hebben besloten om €200,- door te zetten van de lopende rekening naar de spaarrekening. Alles wat man extra verdiend of aan fooi krijgt zetten we apart voor een nieuwe motor. Van het contante geld worden de komende vier weken de boodschappen gekocht. Per week mag ik €50,- uitgeven. De laatste tijd zaten we rond de €70,-, dit kan naar beneden zonder dat we echt op boodschappen in moeten leveren.

Het zal wel een ui…