Waterafrekening

Vorige week kregen we per mail de eindafrekening voor het water. In 2014, in ons tweepersoons huishouden verbruikten wij 113m2. Een doel voor 2015 was het zuiniger omgaan met water. Minder lang douchen, minder in bad en opletten wat we in de was gooien.

In 2015 kregen we onze zoon en werden we een driepersoons huishouden. Meer was, zoon gaat drie keer per week in het grote bad en iedere avond worden spenen en dergelijke uitgekookt. Ons verbruik: 111m2. Er zal iets veranderd zijn want ondanks dat we gezakt zijn moeten we €3,16 bijbetalen. Ons maandbedrag blijft €15,-.

Voor 2016 opnieuw het doel om te zakken. Het uitkoken zal over een tijd stoppen en ook als je kijkt naar het douchen zijn er nog mogelijkheden.

Zijn jullie gezakt met jullie waterverbruik? Of zitten jullie al op het laagst mogelijke verbruik? Ik hoor graag van jullie.

Reacties

  1. Aan het uitkoken van spenen etc zal het niet liggen. Je betaalt hooguit 1 euro per 1000 liter. Dat is per liter 0,001 cent. Ik neem aan dat je geen liters water gebruikt voor het uitkoken. Als je uitgaat van 1/2 liter per dag, gebruik je per jaar voor het uitkoken €0,1825 aan water. Een liter per dag zou dus het dubbele kosten: 36,5 cent per jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat maakt inderdaad niet veel. Maar alle beetjes schelen. ;-) Bij het uitkoken was ik eerst alles af. In een afwasteil. Daarna vul ik de teil met schoon water en spoel ik alles om. Dan kook ik het uit in 1,5 liter water. Het gaat om spenen, flessen en mijn kolf materiaal. Dus ik denk dat het toch 3 liter per dag is.

      Daar gaat het verder niet om. Water is iets kostbaars en daar wil ik gewoon zuiniger mee omgaan. Veel besparing qua geld zal er inderdaad niet in zitten. Bedankt voor je reactie.

      Verwijderen
    2. Doe je dat iedere dag? Nooit zo vaak gedaan bij onze kids... Maar goed, dat is ook persoonlijk natuurlijk. Ik vond het overdreven en draaide alles mee in de vaatwasser.

      Verwijderen
    3. Ik zie nu je reactie pas. Na gebruik kook ik alles uit. Nu een keer in de twee dagen omdat ik van alles een aantal stuks heb.

      Verwijderen
  2. 2 personen: 1 volwassene en een tiener, de laatste 8 jaar zeventien kuub per jaar. 17 ja.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Werken scheelt, hè. Ik ben twee/drie dagen van huis (de kinderen ook) dus gebruik dan tussen 8 - 6 geen water. Nu jij ook werkt, zul je dat misschien ook gaan merken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet niet wat we per maand verbruiken maar straks zal dat inderdaad wel duidelijk worden. Bedankt voor je reactie.

      Verwijderen

Een reactie posten

Wat leuk dat je meeleest! Laat vooral iets van je horen.