Waar doen ze het van?

In verschillende tijdschriften en weekbladen is er een rubriek aanwezig waarin de financiële situatie van lezers aan bod komt. Hierin worden over het algemeen dezelfde categorieën aangehouden. Het leek me leuk om het voor ons gezin voor jullie eens op een rijtje te zetten. De cijfers die ik geef zijn onze inkomsten, vaste lasten en variabele lasten per maand.

Inkomsten

Man is 28 jaar oud en is tuinder, hij maakt werkweken van 45 uur. Hiermee verdient hij €1.606,04. Ik ben 26 jaar oud en werk 24 uur als receptioniste, hiermee verdien ik €1.059,51. Daarnaast krijgen we kinderopvangtoeslag (€374,-), dit is voor gemiddeld 20 uur opvang per week. Verder krijgen we kinderbijslag, dit is €197,67 per kwartaal. Dit stort ik gelijk door naar de spaarrekening van zoon en reken ik dus niet als inkomsten. Totaal aan inkomsten: €3.039,55.

Vaste lasten
  • Huur - Onze huurwoning is een woning van het bedrijf waar mijn man werkt. Tegen een gereduceerd tarief mogen wij hier wonen omdat mijn man ten alle tijde standby moet staan mochten er zich problemen voordoen. De huur wordt al van zijn loon afgehaald, waarna hij dus €1.606,04 op zijn rekening gestort krijgt.
  • Verzekeringen - Aansprakelijkheidsverzekering (€3,53), inboedelverzekering (€6,20), uitvaartverzekering voor mij (€5,61), zorgverzekering mij (€125,63) en zorgverzekering man (€124,56). Totaal aan verzekeringen: €265,53.
  • Voertuigen - Wij rijden een Volkswagen Passat uit 2009 en man rijdt daarnaast nog motor en brommer. Verzekering auto (€66,66), belasting auto (€70,33), verzekering motor (€7,41), belasting motor (€10,00), verzekering brommer (€6,81). Totaal aan kosten voertuigen: €161,21.
  • Communicatie - Internet en televisie en onze mobiele telefoons. Internet + tv van KPN (€40,00), telefoon mij van T-mobile (€17,30) en telefoon man van KPN (€15,13). Totaal aan kosten communicatie: €72,79.
  • Huis - Hieronder vallen naar mijn mening gas (€53,-), water (€15,-) en elektra (€40,-). Verder nog SVWH (€28,50) en BSR (€20,42). Totaal kosten aan huis: €156,92.
  • Opvang - Hierbij heb ik het gemiddelde genomen over het hele jaar, we hebben te maken met een vast maandbedrag (€37,05) en een variabel uurtarief (€422,71). Over het hele jaar weet ik nu al welke dagen zoon allemaal naar de opvang gaat, het variabel uurtarief kon ik dan ook gemakkelijk uitrekenen. Totaal aan opvang: €459,76.
  • Kosten rekeningen - Bij onze rekeningen betalen we in totaal aan servicekosten iedere maand €5,70.
  • Totaal aan vaste lasten: €1.121,91.
Variabele lasten
  • Boodschappen - Ik streef naar die €40,- per week genomen over het hele jaar maar zit nu nog rond de €50,- per week. Dus reserveer ik €200,- per maand.
  • Cadeaus - €30,- per maand. Aan verjaardagscadeaus, maar ook kleine attenties bij het op visite gaan.
  • Overige huishoudelijke uitgaven - Uitgaven zoals postzegels, wc-papier, wasmiddel etc. €20,- per maand. 
  • Luiers - Met gemiddeld vijf luiers per dag van €0,12 per stuk kom ik uit op €18,30.
  • Kleding - Er wordt niet iedere maand kleding gekocht maar uitgespreid komt dit neer op €80,- per maand. 
  • Uitjes - Hier zal gemiddeld €50,- aan uitgegeven worden. Onder andere uit eten, afhaal en de bioscoop.
  • Huisdieren - We kopen bewust alleen in de aanbieding en iets anders als brokken krijgen ze niet. Gemiddeld €35,- per maand. 
  • Benzine - Per maand tanken we zo'n 1,5 keer. Dit is ongeveer €140,- per maand.
  • Totaal aan variabele lasten: €573,33
Sparen
We hebben drie spaarrekeningen met een totaal saldo van €10.000,-. Een spaarrekening voor zoon, toekomstig huis en buffer. Begin van de maand spaar ik een vast bedrag van €238,32. Man spaart wat over is aan het eind van de maand.

Schulden
Kort maar krachtig: €0,-.

Conclusie
Het totaal aan lasten - vast en variabel - is €1.695,21. Per maand wordt er sowieso €238,22 gespaard. Wat er dan nog over is na de kosten en het sparen: €1.096,12. Hiervan wordt dus nog een groot gedeelte gespaard. Ons streven is om niet aan de spaarrekeningen te komen als het niet nodig is, dus er gaat altijd nog een bedrag mee naar de volgende maand.

Hebben jullie ook wel eens voor jezelf alles op een rijtje gezet? Het geeft me wel een goed overzicht van onze uitgaven en inkomsten. Wanneer we een koophuis hebben zal de situatie volledig anders zijn, maar voor nu is er veel ruimte om te sparen.

Reacties

  1. Eén ding waar ik onmiddellijk aan denk, is een overlijdensrisicoverzekering, voor jullie allebei. Stel dat je man overlijdt, dan moet jij waarschijnlijk jullie huurhuis uit, én heb je nog maar ruim 1000 euro aan inkomen. Waarschijnlijk krijg je ook wat weduwen- en wezengeld, maar ik denk dat het wel fijn zou zijn, als je dan bijvoorbeeld 50.000 euro van de overlijdensrisicoverzekering zou krijgen. Hetzelfde geldt trouwens eigenlijk ook voor jou; als jij komt te overlijden, dan kan je man wel in z'n woning blijven wonen, maar hoe moet het dan met de kinderopvang? En eventuele andere kosten die nu vanuit jouw salaris betaald worden? Dus misschien is het het beste, als jullie je allebei zouden verzekeren hiervoor.

    Ik ben voor 98 euro per jaar verzekerd voor een dekking van 75.000 euro. Ik denk dat voor jullie vergelijkbare bedragen zouden moeten kunnen gelden, jullie zijn jong en gezond. Dus dat het in totaal voor jullie beiden voor een premie van minder dan 10 euro per persoon per maand zou moeten kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie! Een van de redenen is ook zeker geweest om van een ander te horen hoe we er in staan en wat er nog veranderd zou kunnen worden. Zeker een ding om eens te regelen! Bedankt! Mijn man is wel chronisch ziek (heeft een ICD) maar ik neem aan dat het bedrag dan nog geen honderden euro's zal zijn?

      Verwijderen
  2. Leuk om het zo eens op een rijtje te zien. Fijn dat jullie zo'n mooi bedrag per maand kunnen sparen. Dat koophuis komt er zo wel :-) Op mijn blog heb ik ook een overzicht van onze inkomsten en uitgaven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie inkomsten en goed weergeven op deze manier. Wat een bijzondere constructie hebben jullie met wonen. Kunnen jullie er ook blijven wonen als je man ergens anders gaat werken of werkeloos raakt? Of moeten jullie dan hals over kop op zoek naar wat anders?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In eerste instantie kunnen we er blijven wonen. Het bedrijf is van mijn schoonouders en de oom van mijn man. Mocht het zo zijn dat het plotseling op zou houden hebben mijn schoonouders maatregelen getroffen zodat wij hier niet de dupe van worden. Bedankt voor je reactie! Bij ergens anders werken is het wel de bedoeling dat er een ander huis gezocht wordt maar omdat dit samen zal vallen met werkloos worden zijn er opnieuw maatregelen getroffen.

      Dank voor je reactie!

      Verwijderen
  4. Hallo ik heb mij nu bij jou volgers gezet.
    Wat een fijn blog om bij jullie te lezen.
    Knap dat jullie op zo een jonge leeftijd dit al zo op orde hebben.
    Hebben jullie dit van huis uit meegekregen?
    Bij ons gaat het even niet lekker maar als je mijn blogs wil
    lezen ben je van harte welkom.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, wat fijn dat je me komt volgen. Ik heb je ook gelijk aan mijn leeslijst toegevoegd. Ik lees dat er veel ellende is in jullie leven. Sterkte daarmee.

      Om op je vraag te reageren: we hebben dit inderdaad vanuit huis mee gekregen en willen dit ook graag uitdragen naar onze zoon. Verder zijn we ons er van bewust dat we het gewoon heel luxe hebben. Iets om wat vaker bij stil te staan en van te genieten.

      Verwijderen
  5. Wat is in vredesnaam SVWH en BSR? Waterbelasting en gemeentelijke belastingen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hanteer deze benamingen omdat ik het daarna overmaak. Is voor mij handiger als ik op mijn rekening kijk of het betaald is. Ik heb even voor je nagekeken waar het voor staat. Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling, is het rioolgebruik en afvalstoffenheffing. Belastingsamenwerking Rivierzand, dit zijn de lokale belastingen. ;-)

      Verwijderen
  6. ik heb al zolang ik me kan herrineren overzicht over mn uitgaven. de laatste jaren in excel. alle vaste lasten erin, inkomsten wijzig ik zodra ik ze weet (man krijgt maandelijks zn overuren uitbetaald, ik werk als gastouder, elke maand een ander inkomen ) een boodschappenbudget, vrij te besteden bedrag etc. heerlijk, zie gelijk wat we ongeveer overhouden. lastige is dat man 4 wekelijks salaris krijgt.. dit hebben we opgelost door alle inkomsten gelijk naar de spaarrekening te storten. 1e van de maand hiervandaan een "maandbedrag" over te boeken. over t algemeen komt er meer binnen dan dat maandbedrag. eventuele extra (noodzakelijke of fun) uitgaven kunnen we dus ook makkelijk betalen en ook sparen lukt tegenwoordig erg goed :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk hè zo'n overzicht! Ik heb al deze gegevens overgenomen uit ons overzicht. ;-) Ik ben er zelf ook heel blij mee. Fijn dat sparen ook gaat, daar ben ik iedere maand weer blij mee!

      Verwijderen
  7. Mooi bedrag om te sparen! Ik heb elke maand andere inkomsten, maar heb wel een overzicht van mijn vaste lasten en bedenk vooraf per maand wat ik ongeveer kan sparen. Daar probeer ik me ook zoveel mogelijk aan te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik lees al een tijd bij je mee en dat wist ik inderdaad. Ik spaar vooraf en beperk daarna mijn kosten, mijn man dus precies andersom.

      Verwijderen
  8. Interessant om zo op een rijtje te zien! Mijn laptop is net opnieuw geïnstalleerd en mijn bestanden staan er nog niet op, dus ik kan even niet bij ons overzicht. Al ziet het er sowieso wel anders uit, omdat we een koophuis hebben.
    Ik vind het knap dat je streeft naar een boodschappenbudget van 40 euro per week! Zelf ga ik eerst proberen onder de 250 te komen en dan langzaam richting de 200, is de bedoeling (ook met twee volwassenen (25 en 24 jaar + bijna een baby)
    Hoeveel kilometer rijden jullie gemiddeld per maand/jaar? En reserveer je ook geld voor onderhoud van de auto e.d.?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Groentje / www.meergroen.com

      Verwijderen
    2. Bedankt voor je reactie! Ik haal het meestal niet hoor, hahah. Maar ik doe er erg mijn best voor en ben steeds op zoek naar dé manier. We rijden gemiddeld 15.000 kilometer. Qua woon-werkverkeer maken we amper kilometers, dat scheelt enorm. In onze vrije tijd wordt er wel zeer regelmatig auto gereden. Onderhoud wordt van de lopende rekening van man opgevangen. Er wordt die maand dan gewoon minder gespaard.

      Verwijderen
  9. Superleuk om jouw lijstje te lezen. En wat fijn dat er geen aparte kostenpost voor het wonen meer is. Dat scheelt enorm denk ik.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat scheelt zeker. Weleens balen als man weer storing heeft in de kas in het weekend op zaterdagavond. Maar hey, het hoort erbij hè. Bedankt voor je reactie!

      Verwijderen

Een reactie posten

Wat leuk dat je meeleest! Laat vooral iets van je horen.