Doorgaan naar hoofdcontent

Huishouden

Sinds ik begin januari gestart ben met werken heb ik voor mezelf een schema opgesteld voor het doen van het huishouden.

Voor mijn gevoel begint op zondag mijn week. Het is het begin van mijn weekend. Aangezien wij hoog- en laagtarief hebben met de elektra draai ik op zondag zoveel mogelijk wassen. Ik zoek de was uit, zet de machine aan en hang de was op. Verder doe ik op de zondag niets extra's. Ik kook en ruim het op en daar blijft het bij.

Op maandag doe ik de benedenverdieping. Ik stof, stofzuig, dweil en maak de wc schoon.

Dinsdagochtend is mijn vaste boodschappenmoment. Alle groenten die ik in de ochtend koop verwerk ik zodat ze klaar staan voor de maaltijden. Daarnaast stofzuig ik de bovenverdieping. Als ik er aan toe kom doe ik nog wat erbij.

De woensdag ben ik ook nog vrij en is de dag waarop ik de badkamer schoonmaak. De was van zondag is vaak droog en vouw en ruim ik op.

Donderdag, vrijdag en zaterdag zijn mijn werkdagen. Op deze dagen doe ik niets naast de standaard werkzaamheden. Koken, vaatwasser inruimen en mijn kolfspullen en flessen van zoon uitkoken. Om in de ochtend sneller klaar te zijn pak ik ook de tassen voor de volgende dag in.

Wat ik verder ook probeer te hanteren is het een-kastje-per-dag-principe. Zo worden de extra werkzaamheden een beetje verspreid en vallen ze voor mijn gevoel weer mee.

Hoe doen jullie het huishouden naast jullie baan? Zelf of huren jullie iemand in? Hanteren jullie ook een routine? Ik hoor graag van jullie!


Reacties

  1. Ik ben wel benieuwd naar het huishoudschema van je man.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je daar naar vraagt! Mijn man is op zaterdag thuis met zoon en stofzuigt en dweilt dan de benedenverdieping. Daarnaast hebben we drie katten waarvoor hij alles regelt. We wonen in een vrijstaande woning met daaromheen veel tuin, ook zijn verantwoordelijkheid. Net zoals de auto. Koken wisselen we af. Verder werkt man 45 uur en ik 24. Vandaar de overige verdeling. Bedankt voor je reactie!

      Verwijderen
  2. Ik doe geen werk niet buitenhuis, wel vrijwilligerswerk. Een goed huishoudschema zou mijn huis misschien wat meer op orde houden. De dagelijkse taken doe ik wel,maar de wekelijkse schieten er soms bij in.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ondanks mijn 'schema' vind ik extra dingen vaak ook lastig bijhouden. Vooral met dit mooie weer!

      Verwijderen
  3. Het huishouden doe ik zelf, maar niet altijd van harte hoor ;) Als we een hele drukke agenda hebben, schiet het huishouden vaak als eerste er bij in :( Toch ga ik iedere week weer met een schema van start

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, heel herkenbaar! Bedankt voor je reactie!

      Verwijderen

Een reactie plaatsen

Gezellig dat jullie meelezen, ik hoor graag van jullie. Tips en trucs zijn altijd welkom!

Populaire berichten van deze blog

Gratis op te halen

We zijn hard aan het klussen in het nieuwe huis. In ons huidige huis ben ik aan het opruimen, uitzoeken en inpakken. Veel verkoop ik via Facebook en Marktplaats, maar er zijn ook spullen die niet de moeite zijn om te verkopen of waarop niet gereageerd wordt. Het zijn allemaal spullen die nog goed te gebruiken zijn.

Ik besloot deze gratis op internet te zetten, in de verwachting dat er zeer snel gereageerd zou worden. Het staat nu al een aantal dagen op internet en er zijn nog geen reacties. Zal iedereen aan het minimaliseren zijn? Als het van het weekend nog niet opgehaald is gaat het naar de kringloop.

Werkt het gratis ophalen bij jullie wel? Hebben jullie misschien nog tips? Ik hoor graag van jullie!

Kleding

Nu ik al een aantal jaren heel bewust met ons geld bezig ben merk ik dat mijn kleding nogal uit begint te dunnen. Zo ligt er redelijk wat verwassen en met kleine gaatjes in de kast. Ik koop veel minder en ook steeds vaker tweedehands.

Zoals ik hier ook verteld heb is mijn schoonzus in juni overleden. Na een ziektebed van bijna drie jaar, een hersentumor, heeft ze besloten euthanasie toe te passen. Voordat ze overleed gaf ze al veel kleding weg, ik kreeg toen acht kledingstukken die ik zeer regelmatig draag.

Vorige week stuurde zwager een appje met de vraag of iemand hem zou willen helpen met het uitzoeken van de kleding van zijn vrouw. Aan veel kleding hangt een herinnering en hij vond het dan ook erg moeilijk om aan te pakken. Nadat ik aangegeven had dat ik wel wilde hebben we besloten dat ik foto's ga maken van alle te verkopen kleding en deze op Marktplaats dan wel Facebook ga plaatsen.

Afgelopen weekend kwam zwager elf(!) vuilniszakken brengen. Ik schrok enigszins van de hoev…

Besparen bij de Albert Heijn

Onze wekelijkse boodschappen worden tegenwoordig altijd bij de Albert Heijn gedaan. Voorheen reed ik naar een nabijgelegen dorp om daar bij de Lidl boodschappen te doen. Maar ik maak nu gebruik van een weekmenu en schrijf van te voren een boodschappenlijstje. Op deze manier heb ik goed zicht op ons budget en ben ik van mening dat ik met de brandstofkosten erbij niet goedkoper uit ben.

Bij de Albert Heijn maak ik altijd gebruik van de scanner. Handig dat je precies weet voor hoeveel geld je in de kar hebt liggen en met zoon erbij is het helemaal makkelijk dat ik de boodschappen gelijk in kan pakken. Waar ik laatst achter ben gekomen is dat je dus ook gewoon contant af kunt rekenen wanneer je gebruik maakt van een scanner. Nooit geweten, het is zeker een pluspunt.

Contant geld en geld van tweedehands verkopen gaan in een spaarpot en het bedrag loopt soms heel snel op. Ik heb nu al twee keer boodschappen gedaan met de scanner en contant kunnen betalen. Eerder durfde ik dit niet aan en pi…