Doorgaan naar hoofdcontent

Toilet

Vorige week maakte ik onze badkamer inclusief toilet schoon. Ik doe eerst al het andere werk en eindig met het toilet waarna ik de emmer met sop door het toilet heen spoel. Ik had het niet in de gaten maar samen met mijn sop verdween ook de wc-verfrisser, die normaal aan de rand hangt, in het toilet.

Niet snel daarna liep het toilet niet meer door. Ik kreeg het houdertje ook niet meer te pakken en dus hebben we een loodgieter laten komen. Afgelopen vrijdag konden ze langskomen, het gebeurde woensdag, dus wij waren erg blij met ons tweede toilet beneden.

Het toilet moest van de muur af, zo naïef als wij zijn dachten we dat ze het wel met haak o.i.d. uit de hals zouden vissen. Achteraf denkt man dan ook dat hij het zelf wel op had kunnen lossen. Weer een les voor de volgende keer, eerst maar zelf uitgebreider proberen voordat de hulpdiensten ingeschakeld moeten worden.

Op de pakbon stond 1/3 kitspuit en drie kwartier aan werk. Per post ontvingen we de factuur, dit grapje kostte ons €65,-. Het valt me nog mee, maar balen blijft het wel.

Hebben jullie weleens last gehad van een toilet wat niet doorliep? Hoe hebben jullie het opgelost? Ik hoor graag van jullie!


Reacties

  1. Het reservoir van het toilet op onze douche vult niet zo snel vanwege verkalking. Er is hier idioot hard water. Daar wordt aan gewerkt en als er hiet zachter water is dan laten we de hele wc plus reservoir vervangen. Dan ook meteen eentje met spoelstop.
    Ik vind het nu zonde van het geld om het te laten vervangen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan ik me goed indenken. Hopelijk is dat zachtere water snel gerealiseerd.

      Verwijderen
  2. Dat zijn altijd van die jammere dingen he, zoveel geld voor zo'n ongelukje...
    De vorige keer dat ons toilet niet doorliep, bleek dat de vorige bewoners een geribbelde afvoerpijp eronder hadden laten installeren. De kans dat wij een verstopt toilet hebben, is daarom best groot. De pijp vervangen is echter duurder dan elke drie jaar door laten spuiten. Dus het is bij ons een kwestie van tijd voor de loodgieter weer mag komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook geen logische keuze, wat vreemd. Als je vooraf weet dat het komt kun het bedrag incalculeren, dit zal vast schelen.

      Verwijderen
  3. Wat vervelend zeg! Dat soort dingen overkomt mij helaas ook wel eens.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben ik dus niet de enige, mijn man vondt het echt een actie voor mij. ;-)

      Verwijderen
  4. Waar ik nu woon, woonde eerst een oude man en die spoelde maar heel weinig toilet door en het gevolg was dat er zoveel urinezuur in de pot was gaan kleven/verstenen dat de doorgang meer dan gehalveerd was. Daar kwamen we achter toen de toiletpot vervangen werd. Logisch dat normale ontlasting en wat papier er nauwelijks meer door kon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier heb ik nog nooit van gehoord! Je hoort weleens dat mensen als bezuiniging niet doorspoelen als het om urine gaat. Misschien toch nog eens even over nadenken dan. Fijn voor jullie dat deze problemen nu weer verholpen zijn.

      Verwijderen
  5. Ik woon in een huurappartement, dus volgens mij mag ik bellen met de verhuurder op het moment dat zoiets gebeurt.

    Gelukkig is het ons nog niet gebeurt :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn! Maar ik denk inderdaad dat zoiets niet gezien wordt als 'natuurlijke' verstopping maar meer als eigen schuld dikke bult?

      Verwijderen
  6. Als het toilet verstopt zit mag je als huurder inderdaad de verhuurder bellen. Maar bij een weggespoeld toiletblok moet je wel zelf de kosten betalen hoor!
    Het is mij ook wel eens gebeurt en het kostte 70 euro, dat kwam voornamelijk door de voorrijkosten.
    Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vergelijkbare prijs dus. Het lijkt me inderdaad eigen kosten, het is toch geen 'natuurlijke' verstopping.

      Verwijderen

Een reactie posten

Gezellig dat jullie meelezen, ik hoor graag van jullie. Tips en trucs zijn altijd welkom!

Populaire posts van deze blog

Opruimen in augustus

Opnieuw een maand waarin we op wilden ruimen. En het is vrij aardig gelukt, al zeg ik het zelf. Ik ben deze maand gestart met werken en dat is te merken. Weer een nieuw ritme dat we moeten leren. Maar desondanks werd ons huis weer een stukje leger.

Er gingen twee vuilniszakken naar een organisatie voor minima. Daar kunnen mensen met een heel klein inkomen gratis komen winkelen. Er mocht van alles heen; keukengerei, speelgoed, kleding, boeken, handdoeken en nog veel meer. Dat ruimde lekker op!

Daarnaast deed ik een aankoop voor de organisatie van keuken en trapkast. Een aantal bakken, zodat het steeds ordelijker wordt. Er ging heel wat naar zolder, zodat de maxi-cosi, stofzuiger en alle tassen ook genoeg ruimte hebben in de trapkast. Daarnaast verdween dus aardig wat in de vuilniszak.

In de keuken zocht ik de tupperware lade uit, er gingen een paar lelijke bakjes weg en waar geen deksel of bakje meer van was verdween ook bij het plastic afval. Eerder dit jaar sneuvelde de staafmixer en…

Boodschappenbudget

Ons boodschappenbudget loopt de spuigaten uit. Voorgaande jaren scoorden we onderstaande gemiddelden.

Gemiddeld per week in 2015 : €63,33Totaalbedrag: €3293,16Gemiddeld per week in 2016 : €58,91Totaalbedrag: €3122,22Gemiddeld per week in 2017 : €69,56Totaalbedrag: €3616,96De status tot nu toe: in 32 weken gaven wij in totaal €2.549,23 uit, wat een gemiddelde oplevert van €79,66 per week. Door de komst van zoon B heb ik hetbudget laten versloffen. Ik maak nog steeds een weekmenu naar aanleiding van deaanbiedingen die ik op zoek in de Albert Heijn app, maar toch werd er te veel luxe gekocht. Geen zin om te koken? Laten we even naar de winkel gaan en zomaar watlekkers halen. En daar ben ik nu helemaal klaar mee. Nu zoon B alweer drie maanden is en ikbijna start met werken merk ik dat ons ritme terug gaat komen. De vakantie vanman is weer achter de rug en doordat hij nu weer werkt gaat het allemaal al soepeler. Deze week gaven we €55,00 uit aan boodschappen. Mijn voornemen is om goedkoper,…

Extra aflossing

Per mail vroeg ik aan onze hypotheekverstrekker of het mogelijk was om iedere maand €900,- te incasseren. Onze huidige vaste aflossing daalt iedere maand omdat onze hypotheek voor 50% lineair is. Hierdoor zouden wij iedere maand automatisch ruim €100,- extra aflossen.

Gisteren kreeg ik per post - beetje vreemd - antwoord. Hierin stond dat ze mijn verzoek via de mail hadden ontvangen. Daarnaast vermelden ze dat dit geen optie is. Als ik extra af wil lossen, moet ik dit handmatig doen.

En dus loste ik opnieuw €250,- af. De manier waarop is wel vele malen gemakkelijker. De aflossingen die ik eerder deed moest ik zelf overmaken, waarna er een heel proces gestart werd met allerlei brieven. Nu betaalde ik via iDeal en zou het binnen drie dagen helemaal verwerkt moeten zijn.