Bruiloft

In april hebben we een bruiloft, een vriendin van mijn opleiding gaat trouwen. Ik heb voorafgaand ook een vrijgezellenfeest. Nu ik er zo mee bezig ben - ik organiseer het vrijgezellenfeest - word ik me er opnieuw van bewust hoeveel zoiets kost. Dan heb ik het niet eens over de kosten voor het bruidspaar maar voor de gasten.

Vrijgezellenfeest en bruiloft vallen beide in april. Het vrijgezellenfeest heb ik vorige maand al betaald, hier hoef ik komende maand geen rekening mee te houden. Het gaat hier om een bedrag van €60,-, hier komen nog brandstofkosten (180 km, 1 op 10 dus, €27,-) + parkeerkosten (à €3,00 per uur, €12,-) extra bij. Daarnaast is het de bedoeling dat we allemaal een cadeautje mee nemen. Een uitdaging die ik mezelf gesteld heb is het zelf maken van cadeautjes. Ik heb een naaimachine en ben hier ook erg handig mee. Mijn voornemen is dan ook om zelf iets leuks te maken en dit voor het vrijgezellenfeest cadeau te geven. Wat ik precies ga maken weet ik nog niet, maar ik wil dit gaan doen van materiaal wat ik al heb liggen.

Voor de bruiloft moet nieuwe kleding aangeschaft worden. Kleding koop ik nauwelijks, dus wat ik heb hangen wordt met regelmaat gedragen. Nieuwe kleding is dan ook noodzakelijk. Ik bestelde gisteren een jurk en een jasje; €90,-. Haar en make-up twijfel ik nog over, de €25,- die het ongetwijfeld gaat kosten zou ik ook goed voor iets anders kunnen gebruiken. Mijn man hoeft geen andere kleding.

Ik ben daggast, mijn man mag alleen in de avond komen. Dit betekend dat we heel wat toeren uit moeten halen willen we allebei op de locatie komen. Allereerst moet zoon naar mijn ouders (34 km), man brengt mij naar vriendin (98 km), man komt zelf naar locatie en we rijden samen terug naar huis (180 km) wat neerkomt op €46,80 aan brandstof. Carpoolen is helaas niet mogelijk, we wonen verspreid door het land.

Het cadeau dat we geven wordt een gezamenlijk cadeau samen met nog twee andere stellen. Omdat ik vaak zelfgemaakte cadeaus geef wilden we dit nu ook doen. Hiervoor moet het materiaal wel aangeschaft worden en ik verwacht dat we €40,- per stel kwijt zullen zijn.

Alle bedragen bij elkaar opgeteld zorgt ervoor dat ik even schrik.. €275,80. In de maand maart sla ik mijn vaste spaarmoment dan ook over om deze kosten op te kunnen vangen. In april gaan we er weer tegenaan!

Hebben jullie weleens maatregelen getroffen om de kosten voor een bruiloft/vrijgezellenfeest te drukken? Hoe zouden jullie het aanpakken? Wat is jullie duurste deelname aan een vrijgezellenfeest ooit? Ik hoor graag van jullie!

Reacties

  1. Wij hadden in een paar jaar tijd ineens heel veel bruiloften, dat maakte het wel duur. Eens een keer voor een onaangename verrassing gestaan. We hadden al een geldbedrag in een envelop kado gegeven en toen bleek het tijdens de openingsdans een traditie geld op het bruidspaar te prikken. (buitenlandse bruid). We hadden gelukkig nog een briefje van 5 euro in onze portemonnee, je wilt toch niet achter blijven, maar het voelde niet fijn. Ik was hier liever van te voren van op de hoogte gesteld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook bruiloften komen in golven! Wij hebben nu de leeftijd dat iedereen om ons heen gaat samenwonen, trouwen en kinderen krijgt.

    Ik kan me heel goed voorstellen dat zoiets je overvalt. Dan bof je nog dat je een vijfje in je portemonnee had zitten en niet iets groters of helemaal niets. Ik vind het ook echt afhangen van de relatie die ik heb met het bruidspaar. Iemand die dichtbij me staat geef ik meer dan een verre neef of nicht. Bedankt voor je reactie!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Wat leuk dat je meeleest! Laat vooral iets van je horen.