Buffer

In een eerder blogbericht vertelde ik over onze buffer. We hebben twee verschillende spaarrekeningen. Mijn man heeft er een en ik heb er een die buiten mijn internetbankieren valt. Mijn man kan die van hem beheren en ik moet naar de bank om er geld van af te halen. Deze drempel werkt voor mij heel goed. Ik kan hierdoor veel beter sparen, ik maak het over en weg is weg. In mijn Excelbestand staat het actuele saldo. Daarnaast krijgen we iedere maand papieren afschriften.

Ons doel was om op de spaarrekening van mijn man €5.000,- te sparen voor onverwachte kosten. Droger, wasmachine,  koelkast en diepvries zijn allemaal tweedehands. Op 1 maart was het zover, na storting van het salaris van mijn man is het saldo op de bufferrekening €5.000,-! In oktober kochten we onze auto en stond deze rekening weer op €1.000,-. In zeer korte tijd is het doel alweer bereikt! Nieuw doel is om deze rekening op €5.000,- te houden. Wanneer er kosten komen kunnen we het geld gebruiken waarna we het niveau weer aan moeten vullen.

Zolang er geen kosten zijn spaart mijn man mee op mijn rekening. Dat geld is gereserveerd voor de aankoop van een huis. Momenteel is het saldo €2.362,42. Mijn eigen spaardoel voor 2016 is €6.000,-. Dit betekent dat ik zelf graag nog €3.637,58 zou sparen. Met het geld erbij van mijn man hopen we toch zeker aan de €12.000,- te zitten aan het eind van het jaar. Duimen maar dat er geen hoge kosten gemaakt hoeven te worden.

Hoe hoog is jullie buffer? Hanteren jullie een grote en een kleine buffer? Ik hoor het graag van jullie!

Reacties

  1. Reacties
    1. Hoe ben je aan dit bedrag gekomen? Ik zou mijn buffer op zich ook wel wat groter willen zien, maar ja we sparen natuurlijk op een andere rekening verder en mocht het nodig zijn kunnen we ook bij dat geld komen. Het is niet dat we stoppen met sparen. Bedankt voor je reactie!

      Verwijderen
  2. Hier een buffer van 15.000 euro. Daarnaast nog een klusspaarrekening die schommelt tussen de 7500 en 10.000 euro. Plus wat andere spaarrekeningen (auto, studie dochter, vakantie). Streven is om het maximale vrije spaarbedrag te hebben. Maar eerst maar eens ons huis verder verbouwen :)) Dat maakt ons een stuk rustiger in lijf en leden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah ook verschillende potjes! Spaarrekening voor de zoon hebben we inderdaad ook nog. Ik kwam inderdaad bij de belastingaangifte tegen welk bedrag we onbelast mogen sparen. Onze buffer is nu op €5.000 gesteld omdat we ook gewoon heel graag een huis willen kopen. Het overige geld reserveren we daar dan ook voor. Bedankt voor je reactie!

      Verwijderen
  3. Wij hebben een buffer van 10.000 euro. Dit heeft geen reden, gewoon een mooi bedrag.
    Daarnaast sparen wij altijd voor alle te verwachten kosten van dat jaar. Bv een vloer, of schilderwerken e.d.
    Ook hebben de kids een zilvervloot, een spaar en eigen spaarrekeningen.
    Dan hebben wij nog een extra spaarrekening voor een andere auto.
    En lossen wij af.
    Bovenop de buffer wordt er bij geen verdere wensen gewoon maandelijks verder gespaard.
    En wij hebben spaardepots, maandelijks ongeveer 300 euro, waar we straks als deze vrijkomt het restgedeelte van de hypotheek mee aflossen. Deze hebben dan 27 jaar gelopen, dus een erg mooi bedrag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie! Respect voor jullie spaarmethode! Als ik dit zo lees is dit exact wat we in de toekomst zouden gaan veranderen. Bij een verhuizing komen natuurlijk veel kosten kijken. Wanneer we op orde zijn zou ik ook graag zien dat onze buffer groeit naar de 10.000. Hier zullen alle onverwachte kosten mee opgevangen gaan worden. Sparen voor een vloer o.i.d. zou ik ook gericht gaan doen. Wanneer die twee spaarpotten gevuld zijn zou ik een derde spaarrekening reserveren, het geld wat hierop komt zou ik graag gebruiken voor aflossingen op het huis. Fijn dat ik even mee mocht kijken, geeft zeker meer inzicht!

      Verwijderen
  4. de buffer slinkt nu enorm door t klussen in ons nieuwe koophuis en de dubbele lasten omdat we nog in ons huurhuis wonen. maar zaterdag verhuizen. en dan langzaam de financieen weer op orde krijgen, overzicht weer terugkrijgen, kijken wat we nog willen laten doen in het huis (keuken,badkamer, nieuwe cv, nieuw dakraam of toch een dakkapel enz... ) en dan bedenken wat we aan buffer minimaal willen hebben etc

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zal nog een heel proces zijn. Ik kan me goed voorstellen dat je nu alles voor jullie nieuwe huis reserveert en eerst orde op zaken stelt. Succes met alles!

      Verwijderen

Een reactie posten

Wat leuk dat je meeleest! Laat vooral iets van je horen.