Overlijden

Afgelopen weekend kregen we het trieste nieuws dat een tante van man overleden is. Twee maanden hiervoor overleed ook haar schoondochter. Daarnaast is schoonzus ernstig ziek en durven artsen niet te zeggen hoe lang ze nog te leven heeft. Veel ellende om ons heen waardoor ik opnieuw na ga denken over ons overlijden. Nu we een kindje hebben is het nóg belangrijker om hiervoor alles op orde te hebben. Voor mijzelf hebben we een begrafenisverzekering afgesloten. Deze heb ik al jarenlang, het verzekerde bedrag komt rond de €5.000,- uit. Tegenwoordig niet meer voldoende voor een begrafenis maar we kunnen van ons spaargeld de rest opvangen.

Mijn man heeft een hartafwijking, de premie voor een begrafenisverzekering zou hierdoor een stuk hoger uitvallen. We hebben dan ook besloten om voor hem alles op te vangen met ons spaargeld. Na de geboorte van onze zoon heb ik contact gehad met mijn verzekeraar. Zij gaven aan dat onze zoon niet bijgeschreven kon worden, omdat mijn vorm van begrafenisverzekering niet meer uitgegeven wordt. Ik zou dan een nieuwe verzekering af moeten sluiten waarbij de premie veel hoger uit zou vallen dan nu. Per kwartaal betaal ik €16,82. Daarom is hiervoor ook onze keus gevallen op de spaarrekening.

Een punt dat nog op onze to-do-list staat is het aanpassen van ons testament en het voogdijschap toewijzen. We hebben gekozen voor zus en zwager, voor ons gevoel diegene met hetzelfde idee van opvoeden. Eigenlijk moeten we dat snel eens regelen, waar ik nu al voor vrees is de factuur. Ik houd jullie op de hoogte.

Hoe hebben jullie alles geregeld? Maken jullie gebruik van een verzekering of willen jullie het zelf opvangen met spaargeld? Ik hoor graag van jullie.

Reacties

  1. Wat een rotgebeurtenissen in je familie. Zulke dingen komen altijd in golven heb ik het gevoel. We hebben allebei een uitvaartverzekering en gelukkig kon zoontje op dezelfde polis. Ik had die al van huis uit, toen ik met manlief ging samenwonen hebben we die omgezet naar een gezamenlijke polis. We betalen uit mijn hoofd 22 euro per maand. Hiervoor is een standaard uitvaart verzekerd en een geldpot van 1000 euro voor aanvullende wensen.

    Voor voogdij e.d.hebben we niks concreets geregeld, misschien wel iets om eens over na te denken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vaak een heleboel tegelijk waarna het weer rustig wordt inderdaad. Bedankt voor je reactie, €22,- in de maand voor drie personen geheel verzekerd dat valt ook te overzien! Ik vond dat hele voogdijgebeuren ook best wel lastig. Heel eerlijk, niemand zou het doen zoals jij het wilt gaan doen. Best een heel lastige keuze. Al ben ik zeer tevreden met onze beslissing. Nu nog even concreet maken. Fijne dag!

      Verwijderen
  2. Je kan voogdij ook regelen door een brief te schrijven, met daarin je wensen over voogdij, begrafenis en erfenis, en die bij je papieren op te bergen.
    Dit is niet rechtsgeldig zoals bij een testament van de notaris. Dat voordeel merk je pas als je familie ruzie gaat maken over erfenis of voogdij. Zelf merk je daar natuurlijk niets van (zittende op je hemelwolkje), maar je wilt je kind OK achterlaten.
    Je kan zelf het beste inschatten (zeker nu je een sterfgeval inde familie meemaakt) hoe je familie zich op dat gebied gedraagt.
    Soms helpt het als je de zaken (erfenis, voogdij) vooraf met je familie zoals ouders, schoonouders, en alle broers en zussen bespreekt.
    Meestal is pas na scheidingen of grote bedragen-erfenissen het echt nodig om een testament bij de notaris te maken. Of als je bijzondere wensen hebt, tov van de normale vererving. Reken op een euro of vijfhonderd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er is een genoeg die beschrijft hoe je zelf zaken kunt doen bij een begrafenis (en kan veel geld schelen). Ook Huisvlijt's blog ging hier laatst over.
    Misschien handig om een keertje te lezen en bij de papieren te leggen?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Wat leuk dat je meeleest! Laat vooral iets van je horen.