Doorgaan naar hoofdcontent

Zoogcompressen

Voordat je bevalt krijg je verschillende lijsten met wat je nodig zou kunnen hebben voor de baby. Veel tijdelijk te gebruiken spullen hebben wij kunnen lenen uit onze directe omgeving. Dit heeft ons zeker heel veel geld gescheeld. Wanneer je besluit om borstvoeding te gaan geven heb je toch (voor mij) verrassend veel kosten.

Flesjes, bewaarbakjes, kolf, koeltas, ijsklontjeszakjes, voedingsbeha's en zoogcompressen. Wij konden de kolf en toebehoren lenen en bespaarden hiermee al €200,- doordat we deze niet aan hoefden te schaffen. Waar ik al veel over gehoord had waren wasbare zoogcompressen. Ik heb er destijds veel over gelezen op Internet en heb besloten om ze aan te schaffen. Ik heb ze van het merk Medela en betaalde €10,39 per twee paar via Bol.com. Ik kocht vier pakjes dus acht paar.

Bij aanschaf zijn de compressen best een uitgave.  Heb ik er op bespaard? Nee, dat niet. Voordelen vind ik wel dat ze met elke was mee kunnen. Ik stop ze in een waszakje zodat ik ze niet kwijt raak. Ik grijp nooit mis, ik heb altijd een voorraad schone liggen. Ze drogen ontzettend snel dus zijn zo weer te gebruiken mocht de schone voorraad toch op zijn. Verder tekenen ze minder in mijn beha onder mijn T-shirt en zijn we milieutechnisch goed bezig! Ze blijven goed in de was en ik ben er van overtuigd dat ik ze nog lange tijd kan gebruiken. Ik denk dan ook dat ik bij een volgende borstvoeding periode mijn geld er wel uit ga halen. Al met al heb ik geen spijt van mijn keuze.

Voor diegene die ook borstvoeding geven of hebben gegeven, gebruiken jullie wegwerp of wasbare? Heb je wasbare overwogen en waarom heb je er wel of niet voor gekozen? Ik hoor graag van jullie!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Opruimen in augustus

Opnieuw een maand waarin we op wilden ruimen. En het is vrij aardig gelukt, al zeg ik het zelf. Ik ben deze maand gestart met werken en dat is te merken. Weer een nieuw ritme dat we moeten leren. Maar desondanks werd ons huis weer een stukje leger.

Er gingen twee vuilniszakken naar een organisatie voor minima. Daar kunnen mensen met een heel klein inkomen gratis komen winkelen. Er mocht van alles heen; keukengerei, speelgoed, kleding, boeken, handdoeken en nog veel meer. Dat ruimde lekker op!

Daarnaast deed ik een aankoop voor de organisatie van keuken en trapkast. Een aantal bakken, zodat het steeds ordelijker wordt. Er ging heel wat naar zolder, zodat de maxi-cosi, stofzuiger en alle tassen ook genoeg ruimte hebben in de trapkast. Daarnaast verdween dus aardig wat in de vuilniszak.

In de keuken zocht ik de tupperware lade uit, er gingen een paar lelijke bakjes weg en waar geen deksel of bakje meer van was verdween ook bij het plastic afval. Eerder dit jaar sneuvelde de staafmixer en…

Boodschappenbudget

Ons boodschappenbudget loopt de spuigaten uit. Voorgaande jaren scoorden we onderstaande gemiddelden.

Gemiddeld per week in 2015 : €63,33Totaalbedrag: €3293,16Gemiddeld per week in 2016 : €58,91Totaalbedrag: €3122,22Gemiddeld per week in 2017 : €69,56Totaalbedrag: €3616,96De status tot nu toe: in 32 weken gaven wij in totaal €2.549,23 uit, wat een gemiddelde oplevert van €79,66 per week. Door de komst van zoon B heb ik hetbudget laten versloffen. Ik maak nog steeds een weekmenu naar aanleiding van deaanbiedingen die ik op zoek in de Albert Heijn app, maar toch werd er te veel luxe gekocht. Geen zin om te koken? Laten we even naar de winkel gaan en zomaar watlekkers halen. En daar ben ik nu helemaal klaar mee. Nu zoon B alweer drie maanden is en ikbijna start met werken merk ik dat ons ritme terug gaat komen. De vakantie vanman is weer achter de rug en doordat hij nu weer werkt gaat het allemaal al soepeler. Deze week gaven we €55,00 uit aan boodschappen. Mijn voornemen is om goedkoper,…

Extra aflossing

Per mail vroeg ik aan onze hypotheekverstrekker of het mogelijk was om iedere maand €900,- te incasseren. Onze huidige vaste aflossing daalt iedere maand omdat onze hypotheek voor 50% lineair is. Hierdoor zouden wij iedere maand automatisch ruim €100,- extra aflossen.

Gisteren kreeg ik per post - beetje vreemd - antwoord. Hierin stond dat ze mijn verzoek via de mail hadden ontvangen. Daarnaast vermelden ze dat dit geen optie is. Als ik extra af wil lossen, moet ik dit handmatig doen.

En dus loste ik opnieuw €250,- af. De manier waarop is wel vele malen gemakkelijker. De aflossingen die ik eerder deed moest ik zelf overmaken, waarna er een heel proces gestart werd met allerlei brieven. Nu betaalde ik via iDeal en zou het binnen drie dagen helemaal verwerkt moeten zijn.