Doorgaan naar hoofdcontent

Zoogcompressen

Voordat je bevalt krijg je verschillende lijsten met wat je nodig zou kunnen hebben voor de baby. Veel tijdelijk te gebruiken spullen hebben wij kunnen lenen uit onze directe omgeving. Dit heeft ons zeker heel veel geld gescheeld. Wanneer je besluit om borstvoeding te gaan geven heb je toch (voor mij) verrassend veel kosten.

Flesjes, bewaarbakjes, kolf, koeltas, ijsklontjeszakjes, voedingsbeha's en zoogcompressen. Wij konden de kolf en toebehoren lenen en bespaarden hiermee al €200,- doordat we deze niet aan hoefden te schaffen. Waar ik al veel over gehoord had waren wasbare zoogcompressen. Ik heb er destijds veel over gelezen op Internet en heb besloten om ze aan te schaffen. Ik heb ze van het merk Medela en betaalde €10,39 per twee paar via Bol.com. Ik kocht vier pakjes dus acht paar.

Bij aanschaf zijn de compressen best een uitgave.  Heb ik er op bespaard? Nee, dat niet. Voordelen vind ik wel dat ze met elke was mee kunnen. Ik stop ze in een waszakje zodat ik ze niet kwijt raak. Ik grijp nooit mis, ik heb altijd een voorraad schone liggen. Ze drogen ontzettend snel dus zijn zo weer te gebruiken mocht de schone voorraad toch op zijn. Verder tekenen ze minder in mijn beha onder mijn T-shirt en zijn we milieutechnisch goed bezig! Ze blijven goed in de was en ik ben er van overtuigd dat ik ze nog lange tijd kan gebruiken. Ik denk dan ook dat ik bij een volgende borstvoeding periode mijn geld er wel uit ga halen. Al met al heb ik geen spijt van mijn keuze.

Voor diegene die ook borstvoeding geven of hebben gegeven, gebruiken jullie wegwerp of wasbare? Heb je wasbare overwogen en waarom heb je er wel of niet voor gekozen? Ik hoor graag van jullie!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kleding

Nu ik al een aantal jaren heel bewust met ons geld bezig ben merk ik dat mijn kleding nogal uit begint te dunnen. Zo ligt er redelijk wat verwassen en met kleine gaatjes in de kast. Ik koop veel minder en ook steeds vaker tweedehands.

Zoals ik hier ook verteld heb is mijn schoonzus in juni overleden. Na een ziektebed van bijna drie jaar, een hersentumor, heeft ze besloten euthanasie toe te passen. Voordat ze overleed gaf ze al veel kleding weg, ik kreeg toen acht kledingstukken die ik zeer regelmatig draag.

Vorige week stuurde zwager een appje met de vraag of iemand hem zou willen helpen met het uitzoeken van de kleding van zijn vrouw. Aan veel kleding hangt een herinnering en hij vond het dan ook erg moeilijk om aan te pakken. Nadat ik aangegeven had dat ik wel wilde hebben we besloten dat ik foto's ga maken van alle te verkopen kleding en deze op Marktplaats dan wel Facebook ga plaatsen.

Afgelopen weekend kwam zwager elf(!) vuilniszakken brengen. Ik schrok enigszins van de hoev…

Besparen bij de Albert Heijn

Onze wekelijkse boodschappen worden tegenwoordig altijd bij de Albert Heijn gedaan. Voorheen reed ik naar een nabijgelegen dorp om daar bij de Lidl boodschappen te doen. Maar ik maak nu gebruik van een weekmenu en schrijf van te voren een boodschappenlijstje. Op deze manier heb ik goed zicht op ons budget en ben ik van mening dat ik met de brandstofkosten erbij niet goedkoper uit ben.

Bij de Albert Heijn maak ik altijd gebruik van de scanner. Handig dat je precies weet voor hoeveel geld je in de kar hebt liggen en met zoon erbij is het helemaal makkelijk dat ik de boodschappen gelijk in kan pakken. Waar ik laatst achter ben gekomen is dat je dus ook gewoon contant af kunt rekenen wanneer je gebruik maakt van een scanner. Nooit geweten, het is zeker een pluspunt.

Contant geld en geld van tweedehands verkopen gaan in een spaarpot en het bedrag loopt soms heel snel op. Ik heb nu al twee keer boodschappen gedaan met de scanner en contant kunnen betalen. Eerder durfde ik dit niet aan en pi…

Budget uitdaging

Man werkt nu alweer twee maanden bij zijn nieuwe werkgever. Het bevalt hem erg goed en zijn nieuwe werkgever is ook erg positief. Hij leert snel en er worden regelmatig trainingsavonden ingepland. Tijdens zijn vervolgopleiding heeft hij de basis van CV-ketel onderhoud geleerd en hij kan zich hier goed mee redden.

Laatst zag ik via Facebook een oproep voor het vervangen en verplaatsen van een boiler. Ik reageerde namens man en afgelopen zaterdag mocht hij de boiler plaatsen. De vergoeding die hij hiervoor kreeg; maar liefst €200,-.

Deze €200,- kreeg hij uiteraard contant en we hebben besloten om €200,- door te zetten van de lopende rekening naar de spaarrekening. Alles wat man extra verdiend of aan fooi krijgt zetten we apart voor een nieuwe motor. Van het contante geld worden de komende vier weken de boodschappen gekocht. Per week mag ik €50,- uitgeven. De laatste tijd zaten we rond de €70,-, dit kan naar beneden zonder dat we echt op boodschappen in moeten leveren.

Het zal wel een ui…