Kledingreparatie

Een van mijn andere hobby's is naaien met de naaimachine. Veel heb ik van mijn moeder geleerd en daarnaast; oefening baart kunst. Ik gebruik de naaimachine voornamelijk voor het maken van kleine cadeautjes. Sinds ik op mezelf woon ook voor het repareren of vermaken van kleding.

Mijn man heeft werkkleding - afgedragen spijkerbroeken - die hij gebruikt in de kas. Regelmatig zitten er winkelhaken in zijn broeken en ook de stof bij zijn kruis slijt snel door het vele lopen. Op zulke momenten ben ik dan ook blij dat ik een naaimachine heb en weet hoe ik hiermee om moet gaan. Dat heeft er voor gezorgd dat we een nieuwe aankoop zeer regelmatig uit kunnen hebben stellen. Man koopt namelijk een nieuwe nette broek en een oudere broek schuift door naar de werkkleding stapel.

Slijtagegevoelig zijn ook de boxers van man. Deze worden pas vervangen wanneer herstel eigenlijk niet meer mogelijk is. Daarnaast controleer ik iedere keer als ik de was opvouw de sokken op gaten. Even een minuut met naald en draad en de sok kan weer een tijd mee. Dit doe ik nu zo'n twee jaar, het eerste half jaar leek het me niet de moeite maar nadat ik zeer regelmatig sokken bij moest kopen heb ik besloten om dit te gaan doen.

Herstellen jullie je eigen kleding? Vind je het de moeite waard? Of zijn jullie niet handig met naald en draad? Ik hoor graag van jullie.

Reacties